آشنایی با ۲۰ اصطلاح مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با ۲۰ اصطلاح مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ


آشنایی با اصطلاحات هر حوزه‌ای که در طول روز با آن سروکار دارید کمک می‌کند تا با افراد شبیه خود زودتر صمیمی شوید و مفاهیم را راحت‌تر درک کنید و از آن حرف بزنید. این قاعده در صنعت بازاریابی دیجیتال نیز صدق می‌کند.

اگر شما یک بازاریاب باشید تا به امروز هزاران اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به گوشتان خورده که در ابتدا برای تان ناآشنا بوده و کم‌کم نسبت به آن‌ها درکی پیدا کرده‌اید. البته که دریای این اصطلاحات تخصصی ساحلی ندارد؛ اما در این مقاله به نقل از دی‌ام برد ، مهم‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ پرداخته‌ایم.

اصطلاحات مهم دیجیتال مارکتینگ (۲۰ اصطلاح مهم)

آشنایی با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به شما در مسیر موفقیت در بازاریابی دیجیتال، کمک فراوانی کند. به همین دلیل در این بخش تمامی اصطلاحات تخصصی و مهم دیجیتال مارکتینگ را به طور خلاصه، همراه با مفهوم، بیان کرده‌ایم.

۱. بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) به این مفهوم است که مخاطب در ابتدای سفر مشتری و آشنایی با برند شما، احساس کند که خود به سمت شما آمده، نه اینکه شما به سراغ او رفته باشید و شروع ارتباط بین مخاطب و کسب و کار با تصمیم و توسط مخاطب انجام می شود.در واقع بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل به مشتری است. در این استراتژی با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط و مفید برای مخاطبین، افراد علاقمند به صنعت شما که می توانند مشتری شما باشند جذب می شوند و در هر مرحله از سفر مشتری (customer journey) ارزشی از محصولات برای مخاطب بیان می‌شود.

۲.بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing)

بازاریابی برون‌گرا یا Outbound Marketing نامی است که بر روی روش‌های بازاریابی سنتی گذاشته شده است. این روش ها شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات پرینتی (مانند بروشور)، تبلیغات تلفنی و تبلیغات بیرونی (outdoor) می‌شود. در این روش ها، ابزارهای مدیا برای انبوه افراد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شاید از بین آنها افراد علاقمند نیز این تبلیغ را ببینند. در این نوع بازاریابی اگر بتواند موثر باشد باعث شناخته شدن عمومی برند در جامعه می شود. این بازاریابی برای کسب و کاری که مشتری هدف آن کمتر با تکنولوژی سروکار دارد مناسب است.

۳.A/B تست (A/B Testing)

A/B تست یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در بازاریابی دیجیتال است. در طول کمپین‌ها از این روش استفاده کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید. در واقع هر زمان بخواهید بین دو گزینه A و B آزمایش کنید تا بر اساس بازخورد به دست آمده به گزینه مناسب برسید، تست A/B انجام داده‌اید.

۴. متن جایگزین (Alt Text)

یکی از قابلیت‌هایی که به واسطه html ممکن شده است، نوشتن توضیحات برای عکس‌ها است. این توضیح به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتویات یک تصویر را تشخیص دهند.

۵. نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس‌ریت (Bounce Rate) با اینکه همیشه معیاری قطعی برای سنجش نیست، ولی یکی از بدترین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است که می‌تواند برای یک سایت رخ دهد. اگر بخواهیم نرخ پرش را خیلی ساده تعریف کنیم، یعنی اینکه از بین تعداد کل ورودی‌های سایت شما، چه تعداد از کاربران بدون سر زدن به صفحه بعدی یا اقدامی خاص خیلی زود سایت را ترک کرده یا به صفحه قبلی برگشته‌اند.

۶. صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود یا لندینگ پیج در واقع صفحه‌ای از سایت با طراحی خاص برای هدف یا کمپینی مشخص است که کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر وارد این سایت می‌شوند و با دریافت اطلاعات لازم به مشتری تبدیل خواهند شد. به این دلیل به صفحه لندینگ صفحه فرود گفته می‌شود که بازدیدکنندگان اولین جایی که بعد از کلیک روی لینک‌های خارجی می‌بینند این صفحه است و در واقع روی آن فرود می‌آیند.
صفحه فرود باید طراحی جذاب داشته باشد و با استفاده از اطلاعات کافی و یک فراخوانی یا کال تو اکشن (Call To Action) خوب بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به ارمغان بیاورد.

۷. بید (Bid)

میزان هزینه رقابتی است که تبلیغ‌دهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، بازدید و … برای هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرم‌ها قیمت خودکار پیشنهاد می‌‌کنند. علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid به‌صورت دستی (manually) نیز وجود دارد. اگر این کار به‌صورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً real-time bidding گفته می‌شود.

۸. هزینه جذب مشتری (CAC)

شامل تمام هزینه‌هایی است که برای جذب و تبدیل یک کاربر به لید یا مشتری، در یک دورهٔ زمانی مشخص مصرف کرده‌اید.

۹. هزینه بازگشت سرمایه (return on investment-ROI)

ROI یکی از متریک‌های مهم تبلیغات آنلاین و معیاری برای بررسی موفقیت کمپین و معادل با نسبت سود حاصل از تبلیغات به میزان کل سرمایه است. تفاوت این شاخص با شاخص قبلی در این است که در محاسبه ROI جزئیات بیشتری مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد مانند جمع هزینه‌های لجستیک، نیروی انسانی و هزینه‌های پراکنده که برای اجرای کمپین مصرف شده و بر کل سرمایه‌ تقسیم می شود. با عدد به دست آمده می‌توانید میزان سود یا ضرر واقعی کمپین را درآوردید و موفقیت کمپین را برای بیزینس خود بررسی کنید. برای آشنایی بیشتر با این متریک و اهمیت آن در تبلیغات اینجا را مطالعه کنید.

۱۰. سفر مشتری (Customer Journey)

سفر مشتری از آشنایی مشتری با شما شروع می شود و تا زمانی که مشتری از شما یک محصول را می خرد، ادامه می یابد. سفر مشتری مراحل مختلفی از حضور مشتری را فروشگاه شما در بر می گیرد. با استفاده از سفر مشتری شما می توانید رفتار او را شناسایی و ارزیابی کنید.

۱۱. شاخص کلیدی عملکردی (Key Performance Indicators (KPIs

KPI در واقع یک اصطلاح دیجیتال مارکتینگ است که شامل متغیرهای متنوع و قابل اندازه‌گیری بوده و براساس آن‌ها می‌توانیم میزان موفقیت در رسیدن به اهداف تعریف شده را ارزیابی کنیم.

۱۲. اعتبار دامنه (Domain Authority)

اعتبار دامنه در واقع امتیازی است که توسط وب‌سایت مشهور MOZ از 0 تا 100 به دامنه یک سایت داده می‌شود تا براساس عوامل مختلف، اعتبار آن سنجیده شود. عوامل مختلفی چون تعداد و کیفیت بک لینک‌ها، تعداد دفعات جستجوی نام برند در گوگل، عمر دامنه و سیگنال‌های شبکه اجتماعی تاثیر زیادی در اعتبار دامنه یا DA دارند.

۱۳. نرخ تعامل (Engagement Rate)

معیاری است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شود و نسبت تعداد مخاطبی که با محتوا تعامل داشته به کل مخاطبان (دنبال کننده) است. نرخ تعامل، عملکرد محتوای شما را اندازه‌گیری می کند و به شما می گوید که آن محتوا چقدر موفق عمل کرده است.

۱۴. سرنخ (Lead)

لید یکی دیگر از اصطلاحات انگلیسی مارکتینگ به کاربرانی گفته می شود که به هر طریق با ما آشنا شده اند و برای دریافت اطلاعات و یا خرید به ما مراجعه می کنند. لید یک مشتری بالقوه است که ممکن است به خریدار تبدیل شود و در واقع زمانی یک کاربر را می توان لید یا سرنخ نامید که از او اطلاعات تماس در دسترس باشد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ راهنمای جامع تولید لید را در دی‌ام برد بخوانید.

۱۵. بخش‌بندی مشتریان (Customer segmentation)

فرایند تقسیم بندی مشتریان بر اساس معیارهای متفاوت است. سگمنت مشتریان به شما کمک می کند تا کاربران را بر اساس ویژگی های شخصیتی، مکان جغرافیایی، نیازها، علایق، بودجه و ارزشی که خواهند داشت برای کسب و کار خود گروه بندی کنید کنید. با تقسیم بندی مشتریان می توانید اطلاعات هدفمندتر و مفید تری را ارسال کنید که نرخ تبدیل شما را افزایش دهند.

۱۶. فراخوان به عمل (Call to Action – CTA)

منظور از فراخوان یک دعوت از کاربر به انجام فرآیندهای مورد نظر شماست. برای مثال شما می‌خواهید کاربر در وب‌سایت شما ثبت‌نام کند و بنابراین یک دکمۀ فراخوان در صفحه اصلی خود قرار می‌دهید که از او دعوت به اینکار می‌کند. داشتن فراخوان مناسب یکی از عوامل مهم در تبدیل کاربر به مشتری است.

۱۷.مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer relationship management، از اصطلاحات بازاریابی است که به نحوه‌ی رسیدگی به مشتریان کنونی شرکت و هم‌چنین مشتریان بالقوه‌ی آن اشاره دارد. برنامه‌های نرم‌افزاری مختلفی برای این منظور توسعه داده شده‌اند که این اطلاعات را ردیابی و پشتیبانی می‌کنند؛ از آن جمله می‌توان ارسال ایمیل، برنامه‌ریزی قرار ملاقات و پیگیری هرگونه تعامل با مشتری را نام برد.

۱۸. متا تگ‌ها (Meta Tags)

در HTML، متا تگ ها، تگ هایی هستند که در قسمت head کد نوشته شده برای یک صفحه قرار می گیرند و به توضیح محتوای آن صفحه برای موتورهای جستجو کمک می کنند.

۱۹.نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا Click-through rate که به‌اختصار CTR گفته می‌شود از اصطلاحات بازاریابی دیجیتال است که اکنون در مورد آن توضیح می‌دهیم. نرخ کلیک به درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت مربوط می‌شود که از بخش خاصی از وب‌سایت به بخشی دیگر از آن می‌روند. در واقع، این مشتریان روی بخش‌های مختلف وب‌سایت کلیک می‌کنند که این کلیک‌ها معمولا بر اساس کمپین‌های بازاریابی استراتژیک هدایت می‌شوند. این استراتژی‌ها به راهنمایی بازدیدکنندگان در آن بخش‌های خاص کمک می‌کنند.

۲۰. لینک یو‌تی ‌ام دار (UTM Tracking link)

هنگامی‌که ردیابی لینک‌های خود را با UTMها انجام دادید، می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه شوید از کجا ترافیک شما می‌آید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید سازماندهی و بررسی این UTMها را بدانید.

در این مطلب به معرفی ۲۰ اصطلاح دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. برای آشنایی با اصطلاحات بیشتر روی لینک زیر بزنید و به فرهنگ‌نامه و اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ دی‌ام برد سر بزنید.

منتخب کاربران