انواع بازاریابی + معرفی ۷ روش محبوب بازاریابی دیجیتال

انواع بازاریابی + معرفی ۷ روش محبوب بازاریابی دیجیتال


فایل صوتی بلاگ


 

بازاریابی فقط شامل بیلبوردها و تبلیغات نیست، بلکه استراتژی‌ای است که شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در بازار هدف استفاده می‌کنند. انواع بازاریابی نه‌تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهند، بلکه فرایند فروش را نیز تسهیل می‌کنند. شما می‌توانید از انواع روش‌های بازاریابی موجود برای رشد مخاطبان خود، دستیابی به مشتریان بیشتر، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش استفاده کنید.

شاید برات جالب باشه:

در این مطلب از وی‌پدیا، رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال و سنتی و کاربردهای هریک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بازاریابی چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۱۳ بازاریابی (Marketing) را این‌طور تعریف می‌کند:

«بازاریابی مجموعۀ نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط (اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع)، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوط‌اند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند.»

این تعریف به‌قدری جامع است که شامل تمام انواع مارکتینگ و همۀ تغییر و تحول‌های دنیای بازاریابی متأثر از پیشرفت‌های فناوری می‌شود. اما، همان‌طور که نیازهای انسان‌ تغییر می‌کند، لازم است شرکت‌ها نیز در استراتژی‌های بازاریابی خود تغییراتی ایجاد کنند و انواع روش‌های بازاریابی جدید را مدنظر داشته باشند.

بازاریابی چیزی فراتر از تبلیغات رادیویی، تلویزیونی، چاپی و بیلبوردهایی است که در خیابان می‌بینید. شرکت‌ها با تعریف انواع بازاریابی در استراتژی‌های خود، با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کنند و از آن طریق برند خود را خلق می‌‌کنند.

انواع بازاریابی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، با پیشرفت تکنولوژی، بازاریابی نیز پیشرفت کرد و به ‌مرور زمان انواع روش‌های بازاریابی الکترونیکی به وجود آمد. اما بسته به ماهیت کسب‌وکار، صنعت و مشتریان شما، برخی از انواع مارکتینگ مؤثرتر از سایر روش‌هاست. انواع بازاریابی را در دو دستۀ کلی می‌توان جای داد:

دیجیتال مارکتینگ تمام جنبه‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. اگر به‌صورت آنلاین، از طریق رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه بازاریابی می‌کنید، بازاریابی دیجیتال است. از سوی دیگر، بازاریابی سنتی از رسانه‌های چاپی و اشکال سنتی رسانه مانند تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها استفاده می‌کند. در ادامه، به معرفی انواع بازاریابی که در این دو دستۀ کلی قرار می‌گیرند، می‌پردازیم.

نکتۀ مهم: برخی از انواع روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است به‌صورت دیجیتالی نیز اتفاق بیفتند.

انواع بازاریابی سنتی + ۱۰ نوع رایج

بازاریابی سنتی شامل استراتژی‌هایی است که از زمان پیدایش مفهوم بازاریابی در دهۀ ۱۸۰۰ استفاده شده است.

این استراتژی‌ها نسبت به استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، گاهی کمتر هدفمند بوده و بسیار آشکارترند. در ادامه، نگاهی به ۱۰ روش رایج بازاریابی سنتی می‌اندازیم:

۱) بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing)

«بازاریابی برون‌گرا» شامل تماس فعالانه با مصرف‌کنندگان برای علاقه‌مندکردن آن‌ها به یک محصول است.

در این روش، این شما هستید که به دنبال مشتری می‌روید و او را هدف تبلیغات خود قرار می‌دهید. مفهوم بازاریابی برون‌گرا در مقابل بازاریابی درون‌گرا قرار می‌گیرد. تبلیغات بیلبوردی نمونۀ خوبی از بازاریابی برون‌گرا است. در این نوع تبلیغات، شرکت تلاش می‌کند اطلاعات خاصی را با افرادی که در حال رانندگی هستند به اشتراک بگذارد.

دیگر انواع روش‌های بازاریابی برون‌گرا عبارت‌اند از: ارسال ایمیل و پیامک، تبلیغات بنری و کلیکی، حمایت مالی رویدادها، ارائه‌های نمایشگاهی، ایجاد رپورتاژ، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات چاپی و آنلاین یا تماس حضوری. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی معمولاً گران‌اند، بنابراین برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب نیستند.

۲) بازاریابی شخصی‌سازی‌شده (Personalized Marketing)

«بازاریابی شخصی‌‌سازی‌شده» از داده‌های دقیق مشتری مانند علایق، سابقۀ رفتاری و جمعیت‌شناسی برای ارائۀ محتوای مرتبط، پیشنهادات خرید و تبلیغات شخصی‌سازی‌‌شده استفاده می‌کند. ۹۱٪ از مصرف‌کنندگان می‌گویند احتمال خرید آنان از برندی که پیشنهادات و توصیه‌های مرتبط ارائه می‌‌دهد، بیشتر است. لیست پخش هفتگی Discover Spotify نمونۀ بارز بازاریابی شخصی‌‌سازی‌شده است.

۳) بازاریابی پستی مستقیم (Direct Mail Marketing)

«بازاریابی پستی مستقیم» مشابه بازاریابی ایمیلی عمل می‌کند، اما به‌جای ارسال اطلاعات به صندوق پست دیجیتال مخاطبان، مطالب چاپی را به صندوق پستی فیزیکی آن‌ها می‌فرستد.

پست مستقیم به مشاغل اجازه می‌دهد تا مناطق خاص را هدف قرار دهند. یک مثال خوب از بازاریابی پستی مستقیم، تبلیغات هفتگی فروشگاه‌های مواد غذایی محلی و منطقه‌ای است. محتوای چاپی می‌تواند شامل CTA و مشوق‌هایی برای اقدام باشد. پست مستقیم ممکن است برای کسب‌وکارها خیلی مؤثر نباشد، زیرا بسیاری از افراد آن را بدون خواندن به سطل زباله می‌اندازند.

۴) بازاریابی مشارکتی (Partner Marketing)

استراتژی «بازاریابی مشارکتی» مستلزم همکاری دو برند/شرکت برای ایجاد یک پیام منسجم است. مثال رایج در این مورد، شرکتی است که از چیزی در شرکت دیگر حمایت مالی می‌کند. هدف نهایی، رسیدن به اهداف هر دو طرف در یک توافق برد-برد متقابل است که باعث افزایش دسترسی و انتقال متقابل اعتماد می‌شود. به‌طور مثال، یک کافه ممکن است WiFi رایگان یک شرکت خدمات اینترنتی را به مشتریانش ارائه دهد. بازاریابی مشارکتی دو زیرمجموعه دارد:

  1. CoBranding: عمل بازاریابی یک محصول تحت دو یا چند نام تجاری؛
  2. CoMarketing: عمل تبلیغ هر دو برند به‌طور هم‌زمان.

همکاری GoPro و Stratos Red Bull یکی از معروف‌ترین نمونه‌های بازاریابی مشارکتی است.

۵) بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

«بازاریابی تلفنی»، محصول یا خدمتی را از طریق تلفن تبلیغ می‌کند.

شرکت‌ها می‌توانند با مشتریان احتمالی یا فعلی تماس بگیرند و آن‌ها را از پیشنهادات فروش ویژه (مثلاً تخفیف‌ها) یا محصولات جدید مطلع کنند. به‌‌طور مثال، یک شرکت خدمات مالی می‌تواند از بازاریابی تلفنی برای تبلیغ یک کارت اعتباری جدید استفاده کند. بازاریابی تلفنی خدمات فروش تعاملی و شخصی‌تری را ارائه می‌کند، ارتباط فوری با مشتریان برقرار می‌کند و فرصت پاسخ‌گویی واضح به سؤالات فنی را فراهم می‌کند.

کسب‌وکارها بیشتر از تماس‌های خودکار یا ربات‌ها برای این تاکتیک استفاده می‌کنند. هرچند بازاریابی تلفنی هنوز یک شیوۀ رایج است، اما با رواج تلفن‌های همراه و بازاریابی موبایلی، احتمال موفقیت این استراتژی بازاریابی کاهش یافته است.

۶) بازاریابی روابط عمومی (PR) (Public Relations Marketing)

«بازاریابی روابط عمومی» یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک شرکت با رسانه‌ها و منابع خبری همکاری می‌کند تا سروصدای بیشتری حول کسب‌وکار خود ایجاد کند. این فرایند شامل استفاده از بیانیه‌های مطبوعاتی برای تشویق رسانه‌ها به انتشار محتوای مربوط به کسب‌وکار است.

بازاریابی روابط عمومی معمولاً زمانی استفاده می‌شود که یک شرکت محصول جدیدی را عرضه می‌کند، تغییر عمده‌ای در هیئت‌رئیسه دارد یا توسعۀ جدیدی را اعلام می‌کند.

بازاریابی روابط عمومی برخلاف اغلب انواع مارکتینگ، یک محصول را به‌طور مستقیم تبلیغ نمی‌کند، اما راه خوبی برای افزایش آگاهی از برند است و کمک می‌کند تا شرکت را به‌عنوان یک رهبر در صنعت برجسته کنید. این شیوه به‌ویژه در بازاریابی B2B کاربرد دارد؛ زیرا برخی از مشتریان طبق ذهنیت خود از موقعیت شرکت‌ها در چشم‌انداز رقابتی، تصمیم به خرید می‌گیرند.

۷) بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing)

«بازاریابی دهان‌به‌دهان» یکی از انواع بازاریابی است که در آن علاقۀ مشتریان فعلی به محصول یا خدمات یک شرکت، در گفت‌وگوهای روزمرۀ آن‌ها (ازجمله شبکه‌های اجتماعی و ‌پست‌های بلاگ) منعکس می‌شود. کنترل این روش بازاریابی نسبت به سایر انواع بازاریابی بسیار سخت است؛ زیرا به‌شدت به میل و اقدامات مشتریان وابسته است.

درواقع، این تبلیغات رایگان از تجارب مشتری ناشی می‌شود. بنابراین، ایجاد انگیزه در مشتریان برای صحبت‌کردن دربارۀ یک برند و معرفی آن به دیگران، بخشی از این نوع بازاریابی است. به همین منظور، می‌توان از مشوق‌هایی مانند تخفیف یا جایزه استفاده کرد. این استراتژی معمولاً برای مشاغل کوچکی که مبتنی بر مشتری هستند، مانند سالن‌های آرایشی یا باشگاه‌های ورزشی، خوب عمل می‌کند.

برخی بازاریابان شبکه‌ای ادعا می‌کنند که بازاریابی دهان‌به‌دهان هم نوعی بازاریابی شبکه‌ای (نتورک مارکتینگ) است، درحالی‌که این‌طور نیست.

۸) بازاریابی مخفیانه (Stealth Marketing)

«بازاریابی مخفیانه» عمل بازاریابی یک کالا یا خدمت برای مشتریان است، به‌نحوی که خودشان ندانند هدف بازاریابی قرار گرفته‌اند.

یک مثال خوب برای این نوع بازاریابی، قراردادن محصول در یک فیلم یا برنامۀ تلویزیونی است. ممکن است دیده باشید که شخصیت‌های یک فیلم فقط از نوع خاصی از رایانه استفاده می‌کنند یا فقط با نوع خاصی از ماشین رانندگی می‌کنند. درواقع، صاحبان آن شرکت‌ها برای معرفی محصولات خود در آن فیلم، پول پرداخت کرده‌اند.

برای اینکه این سبک بازاریابی به‌خوبی عمل کند، برندها ‌باید فرصت‌هایی را بیابند که با هویت و ارزش‌های برند آن‌ها همسو باشد.

۹) بازاریابی برند (Brand Marketing)

«بازاریابی برند» یکی از انواع بازاریابی بلندمدت است که هدف آن شناخته‌شدن و کسب شهرت برای برند است. بازاریابی برند شامل توسعه، برقراری ارتباط، ترویج و مدیریت عناصر یک برند است و جنبه‌های مختلفی از برندسازی بصری گرفته تا لحن و صدا را در بر می‌گیرد. همچنین ممکن است شامل طراحی کمپین‌های برندسازی، نظارت بر پیام‌های برند و هدایت تحقیقات بازار باشد.

آپارات

به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

برای اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی برند، شرکت‌ها آگاهی از برند خود را پیگیری می‌کنند. این معیار، میزان آشنایی افراد عادی با برند شما را اندازه‌گیری می‌کند.

۱۰) بازاریابی سببی (Cause Marketing)

«بازاریابی حمایتی» یا «بازاریابی سببی» که به آن بازاریابی علت‌محور هم می‌گویند، یکی از انواع مارکتینگ است که در آن یک کسب‌وکار تصمیم می‌گیرد از یک هدف خاص (مثلاً اهداف اجتماعی یا زیست‌محیطی)، به‌عنوان راهی برای تقویت ارزش‌های اصلی برند خود حمایت کند.

مثلاً یک برند در یک کمپین تبلیغاتی، درصدی از درآمد حاصل از فروش محصولاتش را به بیماران خاص اهدا می‌کند. نمونۀ بارز دیگر، شرکت پاتاگونیا است. آن‌ها تعهد کرده‌اند که ۱% از فروش خود را به بازسازی و حفظ محیط‌زیست اختصاص دهند.

انواع بازاریابی دیجیتال + ۷ روش محبوب

«بازاریابی دیجیتال» یکی از شاخه‌های جدید و بسیار گستردۀ بازاریابی است و به انواع روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال مانند رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و سایر رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات و دستیابی به مخاطبان هدف استفاده می‌کند.

درواقع، دیجیتال مارکتینگ شامل تمام استراتژی‌های بازاریابی است که در قالب دیجیتال اجرا می‌شوند.

بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی کمپین‌های خود را ردیابی و نظارت کنید و با توجه به نتایج هر کمپین، استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دهید. همان‌طور که گفتیم، برخی از استراتژی‌های بازاریابی سنتی، به‌صورت دیجیتالی نیز پیاده‌ می‌شوند، اما ۷ شکل بازاریابی زیر فقط به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند:

۱) بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

«بازاریابی درون‌گرا» یکی از انواع بازاریابی غیرمستقیم است که تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راه‌هایی غیر از تبلیغات تهاجمی است. این نوع بازاریابی، یک استراتژی بلندمدت است که از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال برای تشویق مشتریان بالقوه درجهت حرکت بیشتر آنان در قیف بازاریابی استفاده می‌کند و به‌‌جای فروش مستقیم، از طریق جلب اعتماد مخاطبان در طول این مسیر، آن‌ها را به مشتری تبدیل می‌کند.

بازاریابی درون‌گرا از استراتژی‌های بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)، بازاریابی محتوایی و بازاریابی ایمیلی برای آموزش و تشویق مشتریان بالقوه برای تعامل بیشتر با یک برند یا کسب‌وکار استفاده می‌کند.

۲) بازاریابی موتورهای جست‌وجو (Searching Engine Marketing)

«بازاریابی موتورهای جست‌وجو» استراتژی استفاده از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل است و به مجموعه‌فعالیت‌های بازاریابی آنلاینی گفته می‌شود که با هدف حضور بیشتر در نتایج جست‌وجو انجام می‌شود، تا از این طریق ترافیک بیشتری جذب سایت شود. بازاریابی موتورهای جست‌وجو شامل تبلیغات پولی مانند تبلیغات کلیکی (PPC) و پست‌های حمایت‌شده است. همچنین، استراتژی‌های سئوی ارگانیک، مانند تولید محتوای بهینه‌شده به امید کسب رتبۀ بالا در گوگل را نیز شامل می‌شود.

۳) بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

«بازاریابی محتوایی» یا «کانتنت مارکتینگ» یک استراتژی بازاریابی درون‌گرای مؤثر است که استفاده از محتوای کاربردی، مرتبط و جذاب را برای تحقق‌بخشیدن به برنامه‌های بازاریابی و فروش شامل می‌شود.

در این روش، کسب‌وکارها با استفاده از انواع قالب‌های محتوا نظیر تصویر، متن، ویدئو، کتاب‌های الکترونیکی، وبینارها، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و… ابتدا مخاطب را به تعامل بیشتر با برند ترغیب و درگیر می‌کنند و سپس با پیشنهاد محصول یا خدمتی مرتبط با همان محتوا، او را به مشتری تبدیل می‌کنند.

۴) بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

«افیلیت مارکتینگ» یا «سیستم همکاری در فروش» یکی از انواع مارکتینگ است که در آن یک کسب‌وکار به یک یا چند نفر یا شرکت که محصولات/خدمات شرکت را در سایت خود تبلیغ می‌کنند، درصدی را به ازای میزان فروش یا جذب بازدیدکننده پرداخت می‌کند. این روش، معمولاً در ترکیب با استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، برای هدف‌قرار‌دادن جمعیتی بسیار متمرکز از مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود.

۵) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

«بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» یا SMM، از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال‌های کلیدی برای به‌اشتراک‌گذاری پیام‌های یک کسب‌وکار استفاده می‌کند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اغلب برای معرفی و ترویج یک برند یا تبلیغ و فروش یک محصول مشخص انجام می‌پذیرد و می‌تواند شامل تبلیغات پولی، محتوای ارگانیک یا محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) باشد. این نوع بازاریابی، معمولاً توسط مشاغل تجارت الکترونیک استفاده می‌شود و گاهی‌اوقات ممکن است وایرال شود.

۶) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

«بازاریابی ایمیلی» یا «ایمیل مارکتینگ»، ‌به‌عنوان یک استراتژی مهم در بازاریابی دیجیتال، به‌‌معنای استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات با هدف جذب مشتری، افزایش فروش، حفظ ارتباط مشتری با برند و… است.

بازاریابی ایمیلی در هر دو استراتژی بازاریابی B2B و بازاریابی B2C استفاده می‌شود و یکی از مؤثرترین روش‌ها برای دستیابی مطمئن به بازار هدف است.

یکی از مزایای عمدۀ بازاریابی ایمیلی این است که به‌راحتی می‌توان نوعی دسته‌بندی را در پیام‌های بازاریابی خود اعمال کرد. اگر می‌خواهید آزمایش کنید که کدام مخاطب به کدام پیام‌های خاص پاسخ می‌دهد، استراتژی بازاریابی ایمیلی را مدنظر داشته باشید.

پلتفرم‌های اتوماسیون ایمیل مانند میل‌چیمپ (MailChimp) می‌توانند کارایی شما را افزایش دهند و بازگشت سرمایۀ (ROI)کمپین‌های بازاریابی ایمیلی‌تان را بهبود بخشند.

۷) بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

«بازاریابی موبایلی» یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چندکانالی است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا سایر دستگاه‌های مشابه از طریق روش‌هایی مانند تبلیغات بهینه‌شده برای موبایل، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، SMS، MMS و… است.

بازاریابی موبایلی شامل ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق پوش نوتیفیکیشن یا پیام‌های متنی است. از این تاکتیک می‌توان برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کرد؛ مانند تشویق به بازکردن اپلیکیشن‌ها برای افزایش کاربران فعال روزانه یا اشتراک‌گذاری کوپن‌های تخفیف‌دار و… . نقطه‌ضعف این شکل از بازاریابی این است که شما به شماره‌تلفن مشتریان نیاز دارید و دریافت شماره‌تلفن مشتریان از دریافت آدرس ایمیل آنان سخت‌تر است.

۲ راه برای انجام بازاریابی رویدادی (Event Marketing)

«بازاریابی رویدادی» یا «ایونت مارکتینگ» فرایندی است که به برگزاری یک رویداد مانند نمایشگاه، سمینار، همایش یا ارائۀ مضمون با هدف ترویج یک کسب‌وکار یا محصولات/خدمات آن برمبنای مشارکت چهره‌به‌چهره -حضوری یا مجازی- افراد اشاره دارد.

رویدادها می‌توانند به‌صورت آنلاین یا آفلاین اتفاق بیفتند و شرکت‌ها به‌عنوان میزبان، شرکت‌کننده یا حامی مالی در آن حضور داشته باشند. بازاریابی رویدادی ابزاری مناسب برای ایجاد آگاهی از برند و تعامل با مشتری است.

در اینجا دو زیرمجموعۀ بازاریابی رویدادی معرفی شده است که می‌تواند به شما در خلق تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مشتریان بالقوه‌تان کمک کند.

۱) بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)

«بازاریابی تجربی» نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن با ایجاد تجربۀ عمیق -به‌صورت آنلاین یا حضوری- از یک محصول، مشتریان را جذب و علاقه‌مند می‌کنند. تأکید این نوع بازاریابی بر این است که مشتری بتواند برند را تجربه کند و از این تجربه، خاطرۀ خوش و ماندگاری در ذهنش ثبت شود، خاطره‌ای که مدت‌ها بعد نیز آن را به یاد بیاورد.

رویدادهای پاپ آپ نمونۀ خوبی از بازاریابی تجربی است. یک رویداد پاپ آپ امکان مشارکت محدودی را فراهم می‌کند، بنابراین احساس فوریت را القا می‌کند. Sephora’s Virtual Artist نمونۀ بارز بازاریابی تجربی آنلاین است. کاربران می‌توانند محصولات را قبل از خرید با استفاده از فناوری قدرتمند AR امتحان کنند.

۲) بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)

«بازاریابی تعاملی» نوعی استراتژی بازاریابی است که از داده‌های مشتریان برای ایجاد نقاط تماس شخصی و تعاملی با آنان استفاده می‌کند تا با جزئیات بیشتری با برند، محصولات یا خدمات آشنا شوند. یکی از تکنیک‌های رایج این است که برای برنده‌شدن در یک جایزه، نوعی بازی انجام دهید. این نوع بازاریابی اغلب در نمایشگاه‌های تجاری و سایر رویدادهای حضوری، رایج است.

ماریوت (Marriott) از نوعی نقشۀ ذهنی تعاملی استفاده می‌کند تا به مخاطبان خود کمک کند که بفهمند به چه نوع تعطیلاتی علاقه یا نیاز دارند.

انواع بازاریابی در ایران (موفق‌ترین متدها)

البته فهرست انواع مارکتینگ در جهان و ایران بسیار مفصل‌تر از آن چیزی است که در بالا اشاره کردیم. با توجه به اینکه انواع روش‌های بازاریابی معرفی‌شده در این مطلب، اغلب روش‌های رایج و محبوب را شامل می‌شود، همۀ این شیوه‌ها در بازار ایران نیز رواج دارند. ضمن اینکه به‌ دلیل وضعیت اقتصادی در ایران و نرخ فزایندۀ تورم، روز‌به‌روز از اهمیت روش‌های پرهزینه‌ای همچون تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات بیلبوردی کاسته می‌شود و بر استقبال از انواع بازاریابی اینترنتی و دیجیتال افزوده می‌شود.

همچنین، با توجه به فرهنگ ایرانی، بازاریابی دهان‌به‌دهان در میان انواع روش‌های بازاریابی سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی، بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توجه به مقرون‌به‌صرفه‌بودن و همچنین آمار بالای استقبال ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و حضور بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در این کانال‌ها، از موفق‌ترین انواع مارکتینگ در ایران محسوب می‌شوند.

در سال‌های اخیر، بازاریابی موبایلی نیز با استقبال زیادی از سوی کاربران و کسب‌وکارها مواجه شده است. ضمن اینکه بازاریابی رویدادی یکی از محبوب‌ترین انواع مارکتینگ‌ برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک است.

سخن آخر

در این مطلب، ۱۹ مورد از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال و سنتی را معرفی کردیم. هریک از این شیوه‌ها می‌توانند متناسب با شرایط انواع کسب‌وکارها، نوع محصول/خدمت، مخاطبان هدف، میزان سرمایه و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین‌شده، مورد استفادۀ شرکت‌ها و بازاریاب‌ها قرار بگیرند. در این میان، انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال روز‌به‌روز محبوب‌تر و کارآمدتر می‌شوند.

آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن می‌تواند در ساختن انواع تبلیغات دیجیتال به شما کمک کند.

سؤالات متداول

مهم‌ترین انواع بازاریابی کدام است؟

به‌طور کلی دو نوع بازاریابی وجود دارد: بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال. مهم‌ترین انواع بازاریابی که زیرمجموعۀ این دو نوع بازاریابی محسوب می‌شوند، عبارت‌اند از:بازاریابی برون‌گرا، بازاریابی شخصی‌سازی‌شده، بازاریابی پستی مستقیم، بازاریابی مشارکتی، بازاریابی تلفنی، بازاریابی روابط عمومی، بازاریابی دهان‌به‌دهان، بازاریابی مخفیانه، بازاریابی برند، بازاریابی سببی، بازاریابی درون‌گرا، بازاریابی موتورهای جست‌وجو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی وابسته، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موبایلی و بازاریابی رویدادی (تجربی و تعاملی).

موفق‌ترین انواع بازاریابی در ایران کدام است؟

با توجه به وضعیت اقتصادی و نرخ فزایندۀ تورم، آمار بالای استقبال ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و حضور بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در این کانال‌ها، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی موبایلی از موفق‌ترین انواع مارکتینگ‌ در ایران محسوب می‌شوند. همچنین، با توجه به فرهنگ ایرانی، بازاریابی دهان‌به‌دهان در میان انواع روش‌های بازاریابی سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بازاریابی رویدادی نیز یکی از محبوب‌ترین انواع بازاریابی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک در ایران است.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!