اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ – مربی بازاریابی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ – مربی بازاریابی


 

اگه صاحب یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی هستید ، نمی‌توانید قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ و تاثیر آن بر فروش و اعتبار برندتان را انکار کنید.با این وجود، برای بهره‌برداری کامل از توانایی اینفلوئنسر مارکتینگ و دستیابی به نتایج بهتر، باید به نحوه‌هایی که این ابزار قدرتمند می‌تواند در رشد و توسعه کسب و کار شما تاثیر بگذارد، دقت کنید.

منظور از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یک روش تبلیغاتی است که در آن افراد با تأثیر در رسانه‌های اجتماعی و یا صنعت‌های مشخصی به نام “اینفلوئنسر”، محصولات یا خدمات را به مخاطبان خود معرفی و ترویج می‌کنند. بیشتر مطالعه گنید: اینفلوئنسر کیست؟

این روش به دلیل اینکه این افراد دارای جمعیت هدف بزرگ و کم ریسک هستند، جذابیت زیادی دارد. همچنین، افراد معروف معمولاً با دنبال‌کنندگان خود ارتباط نزدیکی دارند و توانایی انتقال پیام‌ها و تأثیرگذاری بر تصمیمات آنها را دارند.

 

این روش مارکتینگ می‌تواند در انواع صنایع مورد استفاده قرار بگیرد، از جمله مد، زیبایی، فیتنس، فرهنگ و سبک زندگی و غیره.

به گفته سایت اینفلوئنسرمارکتینگ هاب :

Influencer marketing is now a mainstream form of online marketing

اینفلوئنسر مارکتینگ در حال حاضر شکل اصلی بازاریابی آنلاین است.

اینفلوئنسر چه کسی است؟

اینفلوئنسر، فردی است که به دلیل شهرت، تخصص، تأثیرگذاری یا داشتن دنباله‌کنندگان فعال در شبکه های اجتماعی ، قابلیت تأثیرگذاری بر رفتار، عقاید و تصمیمات دنبال‌کنندگان خود را دارد.

هر کسی که دارای مخاطبان و پیروانی باشد و توانایی در تأثیرگذاری بر آن‌ها داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک اینفلوئنسر در نظر گرفته شود. این افراد ممکن است در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند مانند آرایش و زیبایی، ورزش و تناسب اندام، مد، سفر، آشپزی، فیلم و سینما، تکنولوژی و غیره.

 

معمولاً این افراد در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند ، اما در ایران به خاطر تحریم هایی که در ایران وجود دارد ، فعالیت در شبکه های اجتماعی محدود به پلتفرم های خاص و پرطرفدار شده است . این افراد برای ازفایش تاثیر گذاری از سوشال مدیا مارکتینگ استفاده می کنند.

تعامل با اینفلوئنسرها به منظور تبلیغ محصولات، خدمات یا ایده‌ها به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی مدرن و موثر مطرح شده است. این افراد از طریق محتواهای خود می‌توانند به تبلیغات غیر مستقیم و موثر برسند و از اعتماد دنبال‌کنندگان بهره ببرند.اینفلوئنسر ها به سه دسته از نظر طرفداری و معروفی تقسیم می‌شوند:

۱-مگا اینفلوئنسر :

مگااینفلوئنسرها افرادی هستند که دارای تعداد بیشتر از ۱۰۰,۰۰۰ دنبال‌کننده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. این افراد دارای یک جماعت بسیار بزرگ از طرفدار یا به قول معروف فن هستند و تاثیرگذاری شان در جامعه بسیار بزرگ و قابل ملاحظه است.

مگااینفلوئنسرها معمولاً به عنوان شخصیت‌های معروف در صنایع مختلف شناخته می‌شوند، مانند ستارگان فیلم و تلویزیون، ورزشکاران برجسته، موسیقی‌دانان معروف و غیره

۲- ماکرو اینفلوئنسر :

ماکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که دارای تعداد بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دنبال‌کننده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌باشند. این افراد دارای جمعیت بزرگتری نسبت به میکرواینفلوئنسرها هستند و در نتیجه دسترسی به تعداد بیشتری از دنبال‌کنندگان دارند.

 

ماکرواینفلوئنسرها اغلب توانمندی دارند تا در یک موضوع خاص تاثیر داشته باشند و به دلیل تعداد بالاتر دنبال‌کنندگان، توانایی ارائه پوشش گسترده‌تری از یک محصول یا خدمت را دارند. معمولاً همکاری با ماکرواینفلوئنسرها برای برندها و کمپانی‌ها مناسب است تا بتوانند به یک جمعیت هدف گسترده‌تری دسترسی یابند و محصولات و خدمات خود را به عنوان یک برند معتبر به معرض نمایش بگذارند.

‌۳-میکرو اینفلوئنسر:

میکرواینفلوئنسرها افرادی هستند که دارای تعداد کمتری از ۱۰,۰۰۰ دنبال‌کننده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. این افراد معمولاً دارای یک تعداد دنبال کننده کوچک و محدودی در تعداد دنبال‌کنندگان هستند، اما از طرف دیگر تمایل به ارتباط مستقیم با مخاطبان دارند.

خصوصیت اصلی میکرو اینفلوئنسرها این است که اغلب با دنبال‌کنندگان خود ارتباط نزدیکی دارند و این دنبال‌کنندگان به آن‌ها به عنوان منبع معتبری برای نظرات و پیشنهادات معتبر می‌نگریند.

 

 

چرا از اینفلوئنسر ها در بازاریابی استفاده می کنیم؟

استفاده از اینفلوئنسرها در بازاریابی دلایل متعددی دارد و به عنوان یک راهکار موثر در استراتژی بازاریابی بسیار مفید می‌باشد. در ادامه به برخی از دلایل اصلی استفاده از اینفلوئنسرها در بازاریابی اشاره می‌کنم:

  1. تأثیرگذاری در تصمیمات خرید: اینفلوئنسرها به دلیل تعامل مستقیم با دنبال‌کنندگان خود، توانایی برقراری تأثیر قوی در تصمیمات خرید آن‌ها دارند. افراد معتبری هستند که دنبال‌کنندگان به نظرات و نصائح آن‌ها اعتماد می‌کنند.

 

  1. دسترسی به جمعیت هدف: از طریق همکاری با اینفلوئنسرها، برندها و کسب و کارها می‌توانند به سرعت به جمعیت هدف خود دسترسی یابند. این افراد دارای دنبال‌کنندگانی هستند که عمدتاً در موضوعات مشخص علاقه‌مند هستند و شما می‌توانید به راحتی آن ها را پیدا کنید.

 

  1. استفاده از شهرت و اعتبار: اینفلوئنسرها اغلب به عنوان افراد معتبر و معروف در زمینه‌های خاص شناخته می‌شوند. برندها می‌توانند از اعتبار و شهرت این افراد به عنوان یک منبع معتبر برای تأیید و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

 

  1. تولید محتوای جذاب: اینفلوئنسرها توانایی تولید محتوای جذاب و متنوعی دارند که مخاطبین آنها را دوست دارند ، می‌بینند و استقبال می‌کنند و شما می‌توانید با خیال راحت تولید محتوای برندتان را به این افراد بسپارید.

 

  1. تعامل مستقیم با مخاطبان: اینفلوئنسرها اغلب توانایی برقراری تعامل مستقیم با دنبال‌کنندگان خود را دارند. این تعامل می‌تواند به سوالات، نظرات و بازخوردهای مخاطبان پاسخ داده و ارتباط نزدیک‌تری ایجاد کند.

 

  1. تعیین متناسبی با بودجه: همکاری با اینفلوئنسرها می‌تواند برای برندها انعطاف‌پذیری در تعیین بودجه باشد. از میکرواینفلوئنسرها با هزینه کمتر گرفته تا مگااینفلوئنسرها با بودجه بزرگتر، متناسب با نیازها انتخاب می‌شوند.

در کل، استفاده از اینفلوئنسرها به برندها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به شیوه‌ای موثر و جذاب به دسترس مخاطبان برسانند و ارتباط نزدیکتری با مشتریان خود برقرار کنند.

استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند ها ضروری است؟

 

اگر به تحقیقات انجام شده نگاهی بیندازید، متوجه تأثیر بسیار بالای اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی خواهید شد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده نیلسون در تبلیغات سنتی، نشان می‌دهد که ۹۲ درصد از مصرف‌کنندگان به اینفلوئنسر مارکتینگ اعتماد دارند.

اخیراً مجله فوربز گزارش داده است که محتوای اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به بیشتر روش‌های مارکتینگ سنتی نرخ بازگشت سرمایه را یازده برابر بیشتر نشان می‌دهد. همچنین، برای افزایش فروش محصولات یا خدمات خود، نیازمند تایید اجتماعی هستید. به عبارت دیگر، زمانی که شخصی غیر از خود شما محصول و خدماتتان را معرفی کند، برند شما اعتبار بیشتری کسب می‌کند و در ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. به این ترتیب، وقتی که در ذهن مخاطبان نقش می‌بندید، فروش سریع را تجربه خواهید کرد. پس با داشتن برنامه تبلیغاتی ، حتی با بودجه کم می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ را تجربه کنید.

کیفیت محتوا چقدر روی اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیر داره؟

کیفیت محتوا یکی از عوامل کلیدی در موفقیت استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ است. محتوای با کیفیت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در اثرگذاری و تاثیرگذاری اینفلوئنسرها بر دنبال‌کنندگان داشته باشد. در زیر تعدادی از اثرات مثبت کیفیت محتوا بر اینفلوئنسر مارکتینگ آمده است:

 

  1. افزایش اعتماد: محتوای با کیفیت معمولاً اعتماد برندهای بیشتری را در نظر دنبال‌کنندگان ایجاد می‌کند. اگر محتوا مفید، راهنمایی‌کننده و معتبر باشد، احتمالاً دنبال‌کنندگان نیز به برند اعتماد بیشتری خواهند داشت.

 

  1. افزایش شناخت برند: محتوای با کیفیت می‌تواند برند را به یادگار داشته باشد. اگر محتوا جذاب و ترند باشد، مخاطبان بهتر به آن توجه می‌کنند و احتمالاً به یاد می‌سپارند.

 

  1. تاثیرگذاری بیشتر: محتوای با کیفیت توانایی بیشتری برای تاثیرگذاری در نظر دنبال‌کنندگان دارد. زیرا افراد به نظرات و پیشنهاداتی که از منابع قابل اعتماد می‌آیند بیشتر اعتماد می‌کنند.

 

  1. برقراری ارتباط مستقیم: محتوای با کیفیت می‌تواند ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم‌تری بین اینفلوئنسر و دنبال‌کنندگانش ایجاد کند. این باعث افزایش اثربخشی همکاری می‌شود.

 

  1. انتشار محتوای مفید: اگر محتوا ارزشمند و مفید باشد، افراد بیشتر به آن توجه می‌کنند و احتمالاً آن را به اشتراک می‌گذارند. این باعث افزایش دسترسی به جمعیت بیشتر می‌شود.

 

به طور کلی، کیفیت محتوا می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی بر روی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشد و به کسب و کار کمک کند تا از این روش به نحو موثری بهره‌برداری کند . باید به این نکته هم توجه داشته باشید که زمانی می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ خوبی داشته باشید که اطلاعات کاملی از مخاطب هدف که اصطلاحا پرسونای کاربر گفته می‌شود داشته باشید. آن‌وقت می‌توانید با توجه به نکات بالا یک تبلیغ پر جذب و سود آور داشته باشید.

 

چطوری اینفلوئنسر ها را پیدا کنیم؟ ابزار پیدا کردن اینفلوئنسر ها

برای پیدا کردن اینفلوئنسرها و افرادی که ممکن است برای برند شما مفید باشند، می‌توانید از ابزارها و روش‌های مختلفی استفاده کنید. در زیر تعدادی از روش‌هایی که می‌توانید بهره ببرید وجود دارد:

  1. پلتفرم‌های اجتماعی: بسیاری از اینفلوئنسرها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف حضور دارند. از جمله پرکاربردترین این پلتفرم‌ها می‌توان به Instagram، YouTube، TikTok، Twitter و LinkedIn اشاره کرد و میتوانید با سرچ کردن داخل این پلتفرم ها ،‌اینفلوئنسر مورد نظرتان را پیدا کنید.

برای مثال ، اگر میخواهید اینفلوئنسرهای حوزه سبک زندگی(LifeStyle) را پیدا کنید ، کافیه داخل سرچ اینستاگرام از کلماتی همچو : روزمره ، سبک زندگی ، لایف استایل و… استفاده کنید تا افراد مورد نظرتان را پیدا کنید.

 

۲-ابزارهای جستجوی اینفلوئنسرها: برخی ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بر اساس موضوعات و کلمات کلیدی خاص، اینفلوئنسرها را جستجو و پیدا کنید. به عنوان مثال، سرویس ایرانی جریان این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید اینفلوئنسر حوزه مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید.

 

۳- استفاده از هشتگ‌ها: در شبکه های اجتماعی مانند Instagram و Twitter، می‌توانید با جستجو بر اساس هشتگ‌های مرتبط با حوزه خود، به اینفلوئنسرهای مرتبط دسترسی پیدا کنید. بیشتر مطالعه کنید: اینستاگرام مارکتینگ

۴- استفاده از پلتفرم ایرانی جریان

جریان یک پلتفرم تبلیغات شبکه‌های اجتماعی است که به شما کمک می‌کند بهترین اینفروئنسر ها را برای کسب‌وکار خود شناسایی کنید.

شما می‌توانید با اطمینان کارهای تبلیغاتی خود را در شبکه‌های اجتماعی به تیم جریان سپرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمپین خود را راه‌اندازی کنید.

بخاطر رایگان بودن پلتفرم جریان می‌توانید اطلاعات و آمار دقیق از صفحه اینفوئنسر مورد نظر داشته باشید و آن ها را بررسی ،‌مقایسه و انتخاب کنید.

 

هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. برند شما می‌تواند از ترکیب این روش‌ها بهترین نتیجه را بگیرد و اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که با موضوع و ارزش‌های برند مطابقت دارند.