بررسی رسالت طراحی کمپین تبلیغاتی + بررسی 6 نمونه موفق

بررسی رسالت طراحی کمپین تبلیغاتی + بررسی 6 نمونه موفق


طراحی کمپین تبلیغاتی عضو جدایی ناپذیری از رشد هر کسب و کار به حساب می آید و می تواند به کسب و کارها در دستیابی به اهداف مختلفی مانند جذب مشتریان جدید و داشتن فروش بیشتر کمک کند. انواع مختلفی از کمپین های تبلیغاتی وجود دارند. شما باید روی ساخت و توسعه کمپینی متمرکز شوید که مخصوص کسب و کار شماست و اجازه می دهد به اهدافی که در سر دارید دست پیدا کنید.

با وجود KPI های فراوان برای درک اینکه آیا یک کمپین بازاریابی اثر بخش هست یا خیر، می توانید به راحتی قبل از سرمایه گذاری برای راه اندازی یک کمپین نتایج احتمالی را آنالیز کنید تا بفهمید چه راهکارهایی برایتان مناسب هستند. در این مطلب در مورد طراحی کمپین تبلیغاتی و نمونه های موفق ِموجود با شما صحبت می کنیم تا کمک کنیم درک بهتری از کارایی این استراتژی به دست آورید.


بیشتر مطالعه کنید: تبلیغات و درامد دلاری


منظور از طراحی کمپین تبلیغاتی چیست؟

طراحی کمپین تبلیغاتی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک برای ارتقای فروش محصول، آشنایی مشتریان با محصولات جدید یا خدمات و یا شرکت از طریق رسانه های اجتماعی در یک رویداد خاص است. البته رسانه ای که کمپین تبلیغاتی را بازتاب می دهد فقط محدود به سوشال مدیا نمیشود! شما می توانید از طریق بازاریابی ایمیلی، تبلیغات چاپی، رادیو و تلویزیون، تبلیغات PPC و غیره صدای کمپین تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبانِ هدف تان برسانید.

هدف از طراحی کمپین تبلیغاتی وابسته به یک شرکت و اهداف آن است. این اهداف می توانند شامل تولید لید یا  lead generation، ارتقای تعداد مشتریان، ایجاد آگاهی از برند یا brand awareness، ورود به بازارهای جدید و غیره باشند. یک کمپین بازاریابی موفق کمپینی است که در پایانِ راه به اهداف خود برسد.

 

انواع کمپین های تبلیغاتی چه هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، طراحی کمپین تبلیغاتی انواع مختلفی دارد. برای اینکه مطمئن شوید کمپین شما موفق عمل خواهد کرد یا خیر، باید روی مدلی تمرکز کنید که به طور اختصاصی برای کسب و کار شما ساخته شده باشد و بتواند روی مخاطبان هدف تان تاثیر بگذارد. نوع رسانه ای که از طریق آن کمپین خود را پیاده سازی می کنید بسیار حائز اهمیت است. کمپین های تبلیغاتی مختلف عبارتند از:

  • کمپین رسانه های سنتی
  • کمپین بازاریابی محصول
  • کمپین بازاریابی از طریق ایمیل
  • کمپین بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • نمایش تبلیغات
  • سئو
  • کمپین بازاریابی پولی
  • کمپین بازاریابی محتوا
  • روابط عمومی

موارد مذکور برخی از رایج ترین کمپین های تبلیغاتی هستند، اما به همین چند مورد خلاصه نمی شوند. به عنوان مثال سایر کمپین های بازاریابی شامل کمپین های بازاریابی وابسته، جستجوی پولی، بازاریابی تاثیرگذار، محتوای تولید شده توسط کاربر، تغییر نام تجاری و … هستند.

 

بررسی بهترین کمپین های تبلیغاتی

جذاب ترین شعار ها بی دلیل در ذهن شما حک نمی شوند. آنها می توانند طرز فکر تان را در مورد یک محصول خاص تغییر دهند. یک تبلیغ خوب می تواند شما را متقاعد کند که فلان کالا را خریداری کنید یا از برخی خدمات خاص به صورت روزمره در زندگی تان استفاده کنید.

طراحی کمپین تبلیغاتی موفق، فقط یک عبارت ساده نیست و نیاز به فکر و برنامه ریزی دارد. برای اینکه کمپین ِتبلیغاتی موفقی را طرح ریزی کرده و به مرحله اجرا درآورید، بهتر است که از نمونه های موفق ِموجود الهام بگیرید. در ادامه به معرفی و توضیح 6 کمپین تبلیغاتی موفق می پردازیم که نشان می دهند چگونه ساخت شعار های هوشمندانه برای افزایش آگاهی از یک برند، کسب و کار یا محصول، تاثیر گذار هستند.

طراحی کمپین تبلیغاتی نایک: “just do it

نایک این شعار را در سال 1988 برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق ِخود انتخاب کرد، در حالی که در میان کوهی از مشکلات مالی قرار داشت. این جمله‌ی بسیار ساده هم اکنون بخش جدایی ناپذیری از محصولات ِورزشی این شرکت شده اند. می توان گفت که جمله “just do it” برای فروش لباس ها و محصولات ورزشی عالی است، زیرا احساس جسارت را به مخاطب القا می کند. این جمله مصرف کننده را به خرید اقلام تناسب اندام و ورزش کردن علاقه مند می کند. موفقیت این شعار اکنون به عنوان بخش مهمی از موفقیت برند نایک بعد از عرضه محصولاتش به حساب می آید.

کمپین تبلیغاتی فولکس واگن: “Think Small

فولکس واگن (VLKAF) طی سالهای متمادی بابتِ طراحی کمپین تبلیغاتی و ساخت شعار های خلاقانه، اقدامات متعددی انجام داده است. محبوب ترین شعار آنها مربوط به کمپینی بود که در سال 1959 راه اندازی کردند: “Think Small”. این کمپین توسط آژانس تبلیغاتی Doyle Dane Bernbach (DDB) راه اندازی شد و توانست در نظرسنجی عمومی تبلیغات آمریکای شمالی، عنوانِ «بهترین کمپین تبلیغاتی قرن بیستم» را از آنِ خود کند. این نظر سنجی توسط Advertising Age انجام شد.

در آن زمان اتومبیل های بزرگ که ویژگی های لوکس فراوان داشتند بیشتر باب طبع آمریکایی ها بودند. اتومبیل هایی مانند فولکس واگن که اندازه کوچکتری داشتند و فاقد آپشن های حیرت انگیز بودند، از گردانه‌ی رقابت حذف شده بودند. برای آمریکایی هایی که وسواس نسبتا زیادی نسبت به ماشین های لوکس داشتند، جذابیت ماشین های کوچک و با دوام بسیار قابل توجه بود. کمپین تبلیغاتی think small به این شرکت کمک کرد تا بتواند ویژگی های ظاهری و حس زیبایی شناختی مخاطبانش را به چالش بکشد و آن ها را به خرید خودروی کوچک ترغیب نماید.

طراحی کمپین تبلیغاتی مک دونالد: “Have You Had Your Break Today?

در سال 1995 کمپانی مک دونالد در تبلیغات خود یک سوال ساده از مردم می پرسید: «آیا امروز استراحت کرده اید؟» این شعار جمله ای تکامل یافته از کمپین تبلیغاتی قبلی آنها بود: «امروز مستحق استراحت کردن هستید.» کمپین آنها در سال 1999 به عنوان اولین جنگ ِتبلیغاتی قرن شناخته شد. این جمله بعد از 29 شعار طی سه دهه‌ی گذشته موفق شد نظر مشتریانِ مک دونالد را به سمت خود جلب کند.

طراحی کمپین تبلیغاتی شرکت د بیرز: “A Diamond Is Forever

شرکت د بیرز این شعار ساده را در طراحی کمپین تبلیغاتی خود در سال 1947 استفاده کرد. این جمله از آن سال تا کنون هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو به یکی از طولانی ترین کمپین های تبلیغاتی در طی سالهای گذشته تبدیل شده است. این شعار توسط فرانسیس گرتی از آژانس تبلیغاتی NW Ayer ساخته شده است.

در دوران رکورد بزرگ آمریکا که فروش جواهرات و الماس ها کاهش چشمگیری پیدا کرده بود، شعار این شرکت بیشتر از هر کسب و کار دیگری جلوه پیدا کرد. قبل از این شعار، خواستگاری کردن با حلقه نامزدی الماس میان مردم رایج نبود اما این کمپین توانست آن را به امری رایج تبدیل کند. بعد از راه اندازی این کمپین، چهارمین رمان یان فلمینگ در سال 1956 با عنوان ” A Diamond Is Forever” انتشار پیدا کرد که باعث شد شعار تبلیغاتی این شرکت بیشتر در فضای فرهنگی آن دوران تثبیت شود. شرکت د بیرز در کنار این شعار، تبلیغات خود را بسیار ساده و با تکیه بر رنگ های سیاه و سفید به مردم ارائه می کرد. این شیوه تبلیغاتی سعی داشت به مخاطبان بفهماند استفاده از جواهرات با طرح های مختلف به زمان یا دوره خاصی محدود نمی شود.


بیشتر مطالعه کنید: استراتژی محتوایی برای تبلیغات


طراحی کمپین تبلیغاتی کیت کت: ” Gimme a Break

طراحی کمپین تبلیغاتی کیت کت با شعار تبلیغاتی ” Gimme a Break” همراه بود. این کمپین در سال 1986 راه اندازی شد. در آن زمان یک آگهی تبلیغاتی در تلویزیون پخش میشد و موزیکی برای این کمپین طراحی شده بود که برای مخاطبان تا سالهای بعد بسیار خاطره انگیز و گوش نواز بود. این شعار توسط دونالد ژیلز طراحی شده بود. کمپین جدید کیت کت سعی داشت استراحت کردن بعد از یک روز سخت ِکاری را به خوردن شکلات و لذت بخش بودنِ طعم آن مرتبط کند. این شعار در سال 2004 کنار گذاشته شد و به جای آن جمله‌ی ” Make the Most of Your Break” که ویرایشی از شعار قبلی بود جایگزین شعار تبلیغاتی کیت کت شد.

کیت کت

طراحی کمپین تبلیغاتی کمپانی اپل: “Think Different

اگرچه شعار و طراحی کمپین تبلیغاتی اپل به دلیل اشتباه گرامری مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت، اما باز هم توانست به خوبی در ذهن آنها طنین انداز شود. اپل در سال 1997 این شعار را از طریق تبلیغات تجاری و تبلیغات چاپی به مردم ارائه می کرد. این شعار از مردم میخواست که بدیهیات را زیر پا بگذارند و کارهای متفاوت انجام دهند تا به آنچه استحقاقش را دارند دست پیدا کنند. از آنجایی که این جمله در طراحی کمپین تبلیغاتی اپل بسیار الهام بخش بود، توانست فروش قابل توجهی را برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

سخن آخر

هر ساله شرکت های بزرگ برای ساخت و طراحی کمپین تبلیغاتی هوشمندانه هزینه می کنند. کمپین های تبلیغاتی موفق می توانند فروش محصولات را به یک شعار تاثیر گذار و جذاب گره بزنند. موفق ترین کمپین ها می توانند یک جنبش جدید را به وجود آورند و باعث ترغیب مشتریان به انجام کاری خاص شوند. اگر دقت کنید برند های مطرحی مانند مک دونالد، نایک، شکلات های کیت کت و … همگی بخشی از فرهنگ عمومی شده اند، چرا که توانسته اند کمپین های تبلیغاتی هدفمند و موفق را راه اندازی و اجرا کنند. شما نیز می توانید یکی از این شرکت ها باشید، چرا که نه؟ از همین حالا دست به کار شوید.