تراکنش ناموفق چیست چگونه تراکنش ناموفق را ردیابی کنیم؟

تراکنش ناموفق چیست چگونه تراکنش ناموفق را ردیابی کنیم؟

[ad_1]

همه ما بارها با یک تراکنش ناموفق روبرو شده ایم. تراکنش ناموفق به این معنی است که عملیات بانکی کامل نشده است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از این دلایل مربوط به کاربر و کارت و برخی دیگر مربوط به سیستم هستند. در هر صورت، دلیل عدم موفقیت انتقال پول، در نهایت به آن تراکنش ناموفق گفته می شود.

تراکنش ناموفق چیست؟

تراکنش یک توافق کامل بین خریدار و فروشنده برای مبادله کالا، خدمات یا دارایی های مالی با پول است. در یک تراکنش به اصطلاح ناموفق، انتقال پول الکترونیکی به درستی انجام نشده و در نتیجه تراکنش انجام نشده است. تا زمان انجام معامله، به دلیل عدم انتقال وجه بین حساب های فروشنده و خریدار، امکان دریافت خدمات یا کالا برای مشتری وجود ندارد. به همین دلیل، شکست تراکنش برای هر دو طرف معامله ناامید کننده است و مشکلاتی را ایجاد می کند.

چه زمانی و به چه دلایلی تراکنش های ناموفق رخ می دهد؟ آیا می توان احتمال وقوع آنها را کاهش داد؟ اینها سوالاتی است که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

انواع خطاهای تراکنش ناموفق

انواع تراکنش های ناموفق را می توان بر اساس نوع خطا دسته بندی کرد. این خطاها بیشتر نشان دهنده مشکلی است که از انتقال پول بین حساب های مبدا و مقصد جلوگیری می کند. انواع خطاهای تراکنش ناموفق معمولاً شامل موارد زیر است:
خطای 04 (کد ضبط): کارت بانکی مشکل دارد و باید از کارت دیگری استفاده کرد.
خطای 41 (کارت گم شده): کارت به دلیل مفقود شدن توسط صاحب آن مسدود شده است.
خطای 43 (کارت دزدیده شده): کارت به دلیل گم شدن مسدود شد.
خطای 51 (فقدان بودجه): موجودی ناکافی
خطای 54 (کارت منقضی شده): کارت بانکی منقضی شده است.
خطای 55 (پین نامعتبر): رمز عبور اشتباه وارد شده است.
ختای 57 (معامله از سوی صادرکننده مجاز نمی باشد): کارتخوان مجاز به انجام معاملات نیست.
ختای 58 (تراکنش در ترمینال مجاز نیست): کارت خوان مسدود شده است.
خطای 61 (بیش از حد برداشت): مبلغ درخواستی بیش از مبلغ مجاز (مشخص شده برای کارت یا حساب بانکی) است.
خطای 62 (نقشه محدود): کارت مشکل داره
خطای 65 (بیش از فرکانس قرعه کشی): Tتعداد تراکنش های انجام شده با کارت بیش از حد مجاز است.
خطای 75 (تلاش های بیش از حد پین): این خطا پس از سه بار وارد کردن رمز اشتباه در کارت خوان رخ می دهد و نشان دهنده مسدود بودن کارت است.
کد خطا 06: مشکل سیستم مرکزی
کد خطا 34: Tتراکنش های مالی پذیرفته نمی شود. (مربوط به درخواست REVERS)
کد خطا 66: حساب بانکی روی کارت مسدود شده است.
کد خطا 83: سیستم مرکزی آماده کار نیست.
کد خطا 85: خطای داخلی در سیستم مرکزی
کد خطا 90: ارتباط با مرکز قطع می شود.
کد خطا 91: TIMEOUT زمان را تمدید کنید
کد خطا 92: صادرکننده کارت نامعتبر است.
کد خطا 93: صف تراکنش پر است

همانطور که مشاهده می کنید بیشتر این خطاها مربوط به کارت و کارتخوان و تعداد کمتری مربوط به بانک گشاینده، سامانه مرکزی شاپرک و بانک پردازش است. بیایید نگاهی بیشتر به این خطاها بیندازیم.

دلیل خطای معامله

با توجه به خطاهایی که در قسمت قبل ذکر شد، دلیل خطای معامله یکی از موارد زیر است:
● مشکلات کارت
● مسائل تجاری (کارت خوان)
● خطای ناشر
● مشکلات پذیرش
● خطای Shoprekey

خطای معامله به دلیل مشکلات کارت

طبق آمار ارائه شده، این خطاها بیش از 87 درصد از کل تراکنش های ناموفق را تشکیل می دهند. خوشبختانه رفع این نوع خطا نسبت به سایر خطاها آسانتر است یا حداقل تکلیف هر دو طرف مشخص است. نمونه هایی از این نوع خطاها عبارتند از:
خطای 04 (کد ضبط): خرابی کارت بانکی
خطای 41 (کارت گم شده) و خطای 43 (کارت دزدیده شده): مسدود کردن کارت
خطای 51 (فقدان بودجه): موجودی ناکافی
خطای 54 (کارت منقضی شده): تاریخ انقضای کارت
خطای 55 (پین نامعتبر): رمز عبور اشتباه است
خطای 61 (بیش از حد برداشت): مقدار بیش از حد مجاز است
ختای 65 (بیش از فرکانس قرعه کشی): تراکنش های کارت بسیار زیاد است
خطای 75 (تلاش های بیش از حد پین): کارت در نتیجه سه بار وارد کردن رمز عبور اشتباه مسدود می شود

تقریباً همه این مشکلات تراکنش ناموفق را می توان با استفاده از کارت دیگری و انتقال موجودی آنلاین حل کرد.

مسائل تجاری (کارت خوان)

این نوع تراکنش ناموفق به دلیل وجود مشکل در دستگاه کارت خوان، دستگاه خودپرداز، POS بانک و هر وسیله دیگری است که کسب و کار برای انتقال پول از حساب خریدار به حساب فروشنده استفاده می کند. اگر سخت افزار یا نرم افزار نصب شده بر روی دستگاه مشکل داشته باشد، اینترنت در محل موجود نباشد یا کارتخوان و POS مشکل قانونی داشته باشند، تراکنش با شکست مواجه می شود. کدهای خطایی که نشان دهنده این نوع تراکنش ناموفق هستند عبارتند از:

ختای 57 (معامله از سوی صادرکننده مجاز نمی باشد): کارتخوان غیر مجاز
ختای 58 (تراکنش در ترمینال مجاز نیست): مسدود کردن کارت خوان
کد خطا 91: TIMEOUT زمان را تمدید کنید

گاهی اوقات خطاهایی که نشان دهنده عدم ارتباط با هاب است نیز می تواند ناشی از مشکلات دستگاه باشد. در این موارد لازم است وجه به روش دیگری انتقال داده شود. به عنوان مثال، تعویض دستگاه POS، ارسال پول به صورت کارت به کارت از طریق نرم افزار اینترنتی یا پرداخت نقدی راهکارهای جایگزین هستند.

تراکنش به دلیل خطای صادرکننده ناموفق بود

این نوع خطا که منجر به تراکنش ناموفق می شود از بانک صادرکننده و گاهی از شبکه شتاب سرچشمه می گیرد. هنگام انتقال وجه، بانک صادرکننده باید مبلغ را از حساب متصل به کارت بانکی کسر کرده و از طریق شبکه شتاب به بانک دریافت کننده واریز کند. هر گونه مشکل در پاسخ بانک صادرکننده ممکن است منجر به شکست تراکنش شود.
خطای 66: حساب بانکی روی کارت مسدود شده است.
کد خطا 91: TIMEOUT زمان را تمدید کنید
کد خطا 92: صادرکننده کارت نامعتبر است.

خطاهای فوق از جمله مواردی است که می تواند مربوط به صادرکننده کارت باشد. در این موارد معمولاً رفع مشکل تراکنش ناموفق از عهده فروشنده و خریدار خارج است و تنها راه این است که منتظر بمانید یا از حساب یا بانک دیگری برای انتقال پول استفاده کنید.

مشکلات پذیرش

این خطا مربوط به تغییر ارائه دهنده خدمات پرداخت است. شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات پرداخت را ارائه می دهند. گاهی اوقات خطا در این درگاه های پرداخت می تواند منجر به شکست تراکنش ها شود. شاپرک هر ماه عملکرد این شرکت ها را بررسی می کند، میزان اشتباهات آنها را مشخص می کند و از این طریق عملکرد صحیح آنها را ارزیابی می کند. زرین پال یکی از درگاه های پرداخت آنلاین است که با ارائه تسهیلات پرداخت امن و سریع، لذت خرید راحت را برای شما به ارمغان می آورد.

خطای Shopreki

این خطا مربوط به سوئیچ شاپرک است و تنها سهمی معادل حدود 0.02 درصد در تمامی تراکنش ها دارد. به عبارت دیگر احتمال ایجاد خطای مرکزی در سیستم شاپرک بسیار کم است. خطاهای زیر ممکن است نشان دهنده یک تراکنش ناموفق به دلیل خطای shopperkey باشد
کد خطا 06: مشکل سیستم مرکزی
کد خطا 34: تراکنش مالی رد شده (مربوط به استرداد شارژ)
کد خطا 83: سیستم مرکزی آماده کار نیست.
کد خطا 85: خطای داخلی در سیستم مرکزی

ردیابی تراکنش ناموفق بود

معمولاً نیازی به انجام هیچ اقدام بعدی در مورد یک تراکنش ناموفق نیست. اگر پولی از حساب شما کسر شود معمولاً ظرف یک روز یا حداکثر 72 ساعت به حساب بازگردانده می شود. اگر تراکنش ناموفق بدون کسر انجام شده است، باید از روش های دیگری برای انتقال پول استفاده کنید.
در مواردی که پول از حساب شما کسر شده و پس از 72 ساعت واریز مجدد نشده است، می توانید با شماره تلفن 29911 تماس گرفته و یا مشکل خود را در سامانه اورژانس به آدرس ایمیل emdadshetab.cbi.ir ثبت کنید تا گزارش مغایرت پرداختی ثبت شود.

آخرین کلمه

تراکنش ناموفق به معنای عدم انتقال الکترونیکی وجه به دلایل مختلف است. دلیل شکست تراکنش می تواند به دلیل اشتباهات کاربر (کارت خوان و کارتخوان) در سیستم صدور، دریافت و یا حتی شاپرک باشد. در بیشتر موارد، تراکنش ناموفق به دلیل خطای کاربر و به دلیل وارد کردن رمز عبور اشتباه، کمبود موجودی یا موارد مشابه است. در سایر موارد مشکلات مربوط به کارتخوان و درگاه بانک صادرکننده، بانک دریافت کننده و حتی شاپرک است.

[ad_2]