تولید محتوا چیست؟ چه زمان محتوا را برون سپاری کنیم؟

تولید محتوا چیست؟ چه زمان محتوا را برون سپاری کنیم؟

[ad_1]

پایه و اساس تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ مدرن تولید محتوا (Content creation) برای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. این فرآیند تحت عنوان فرآیند انجام تحقیقات، تولید ایده‌های استراتژیک و خلاقانه، تبدیل آن ایده‌ها به موجودی با‌ارزش و باکیفیت و سپس تبلیغ آن موجودی (محتوا) به مخاطبان هدف تعریف می‌شود.

محتوای دیجیتال اشکال مختلفی دارد؛ از جمله صفحات وب، وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی. طی این مطلب داریم ضمن ذکر اهمیت تولید محتوا، انواع آن را شرح داده و برخی از مهم‌ترین مفاهیم آن را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

تولیدکننده محتوا کیست؟ پایه گذار تغییرات سودآور کسب و کار

قبل از اینکه به فرآیند تولید محتوا بپردازیم، بگذارید با یک مفهوم ابتدایی به نام تولیدکننده محتوا یا کارشناس محتوا آشنا شویم. تولیدکننده محتوا به شخصی اطلاق می‌شود که مسئول ایده‌پردازی، تولید و توزیع محتوایی است که یک برند را به مخاطبان هدفش متصل می‌کند. هدف تولیدکنندگان محتوا، تولید محتوای درگیرکننده و جذابی است که توجه کاربران را به خود جلب کند تا ترافیک وب‌سایت، نرخ تبدیل‌ و تعامل با برندتان افزایش یابد.

تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال چه ارتباطی با هم دارند؟

هدف اصلی تولیدکردن محتوا، جذب مشتریان جدید یا بازگشت آن‌ها است. در استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا، محتوا در عین نشان‌دادن خط مشی کسب‌وکارتان، اطلاعاتی را که یک مشتری برای خرید نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد.

بصورت کلی تولید محتوا به معنی شناسایی موضوع جدیدی که می‌خواهید درباره آن بنویسید، تصمیم‌گیری در مورد شکل و فرمت آن، نهایی‌سازی استراتژی تولید و ترویج و سپس تولید آن محتوا است.

برندها در هر مرحله از قیف بازاریابی انواع مختلفی از محتواها را مورد استفاده قرار می‌دهند. در بالای قیف، وبلاگ‌های بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو (سئوشده) قرار دارند که به طور ارگانیک بازدیدکنندگان جدید را جذب می‌کنند. در میانه قیف صفحات لندینگ قرار دارند که خوانندگان را درگیر خود نگه می‌دارند. در انتهای قیف با تولید محتوا به شکل دقیق و تخصصی (مانند وایت پیپرها و کتاب‌های الکترونیکی) می‌توانید باعث تبدیل‌شدن مخاطبان به مشتریان بالقوه شوید.

تولید محتوای باکیفیت، چقدر در ارتقاء کار ما موثر است؟

هر روزه تعداد زیادی محتوا در فضای اینترنت منتشر می‌شود. در این میان اهمیت تولید محتوا زمانی آشکار می‌شود که باعث تاثیرگذاری بر مشتریانتان شود؛ محتوایی با این ویژگی نه تنها به خوبی نوشته و طراحی شده، بلکه با توجه به نیازهای مخاطبان و اینتنت آنان توسعه یافته است.

تفاوت بین محتوای باکیفیت و بی‌کیفیت کاملا واضح است؛ محتوای عالی روز‌به‌روز رشد می‌کند، در حالی که محتوای ضعیف در فضای آنلاین ناپدید می‌شود. میزان تلاشی که برای محتوای برند خود انجام می دهید، با ارزشی که از آن به دست می‌آورید، نسبت مستقیم دارد. محتوای با‌کیفیت به شما کمک می‌کند:

  • به‌عنوان یک منبع معتبر شناخته شوید.
  • مشترکین خود را افزایش دهید.
  • ترافیک وبسایتتان را افزایش دهید.
  • مشتریان خود را درگیر نگه دارید.
  • کسب درآمد کنید.

اگر محتواهایی که تولید می‌کنید از کیفیت خوبی برخوردار نباشند و نتوانند به درستی پاسخ مخاطبان را بدهند، هیچ‌گاه نمی‌توانید در کسب‌وکارتان به سوددهی مستمر برسید.

انواع تولید محتوا؛ از محتوای سایت تا شبکه‌های اجتماعی

ممکن است بسیاری از افراد تعریف تولید محتوا را تنها در محتوای متنی خلاصه کنند؛ اما محتوا دارای انواع مختلفی است که توجه به آن‌ها می‌تواند سود زیادی را برای کسب‌وکارتان به ارمغان بیاورد.

برخی از انواع محتوایی که در بازاریابی پیدا خواهید کرد عبارتند از:

  • محتوای نوشتاری: وبلاگ‌ها، مقالات سئو شده، وایت پیپرها، کتاب‌های الکترونیکی، ایمیل‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • تصاویر: اینفوگرافیک و گیف
  • صدا: پادکست و کتاب صوتی
  • ویدئو: انیمیشن‌ها و وبینارها

در ادامه این مطلب نگاهی عمیق‌تر به برخی از رایج‌ترین اشکال بازاریابی محتوایی خواهیم داشت؛ اما ابتدا بیایید بفهمیم سئو چگونه در تولید محتوا نقش دارد؟

تولید محتوا برای وب سایت بر اساس سئو تیر آخر رشد سایتتان را می‌زند

هر محتوایی که تولید می‌کنید، در واقع باید برای دو مخاطب اصلی طراحی شود: مشتریان و الگوریتم‌های جستجو. موتورهای جستجوی مدرن مانند گوگل به شدت پیچیده هستند؛ در آغازین روزهای خود، گوگل به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌داد که وب‌سایت‌های خود را با کلمات کلیدی پر کنند و به این ترتیب، صفحات خود را به رتبه‌های برتر نتایج جستجو برسانند.

اما در حال حاضر، کسب جایگاه ممتاز در صفحه نتایج به این سادگی نیست؛ به ویژه برای کلمات کلیدی پرجستجو که توسط مردم جستجو می‌شوند. به عنوان مثال، یک عبارت کلیدی همچون “تحویل پیتزا در نزدیکی من” نشان می‌دهد که کاربر در تلاش است تا یک پیتزافروشی در نزدیکی خودش را پیدا کند؛ در این شرایط، الگوریتم جستجوی گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر و همچنین عوامل متعدد دیگر، تصمیم می‌گیرد که کدام صفحات وب باید در ابتدا نمایش داده شوند.

این فرآیند زمانی پیچیده‌تر خواهد شد که پای بازاریابی B2B به داستان باز شود. در این شرایط فیلتر جستجوگر احتمالاً چیزی فراتر از نزدیک‌ترین مکان فروش خواهد بود؛ به همین دلیل همواره به محتواهایی نیاز دارید که بتوانند طی زمان‌های مختلف بهترین پاسخ را به نیازهای کاربران بدهند.

در هنگام تولید محتوای متنی برای وبلاگ یا هر پلتفرم دیگر، به منظور شناخت بهتر مخاطبان هدف خود، این پرسش‌ها را در نظر داشته باشید:

  • چه نوع اطلاعاتی برای مخاطبان هدفم ارزشمندتر است؟
  • چه ویژگی‌هایی وجه تمایز برند من از رقبا است؟
  • امروز چه عواملی می‌توانند مخاطبانم را به خرید ترغیب کنند؟
  • چگونه می‌توانم به مخاطبانم در مراحل پیشروی به تصمیم‌گیری (خرید) کمک کنم؟

با اینکه امروزه موتورهای جستجو به اندازه کافی پیشرفته هستند تا درون‌مایه حقیقی محتوایتان را تشخیص دهند، اما شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های دیگر صفحاتتان را بهتر به آن‌ها معرفی کنید؛ به طور مثال هنگام تولید محتوا برای وب (محتوای وبلاگ یا توضیحات محصول) به کمک تگ‌های هدینگ (H1، H2، H3، و غیره) می‌توانید  به الگوریتم‌های موتور جستجو جهت شناسایی دقیق موضوع کمک کنید.

انواع فرم‌های تولید محتوا چیست؟

تفسیر مفهوم تولید محتوا بسیار گسترده است و محتوا قادر به تبدیل به اشکال و فرم‌های مختلف است. در کنار معرفی فناوری‌های جدید، اشکال نوآورانه‌ای از محتوا نیز به وجود آمده‌اند که در نوع و ویژگی‌های خاص خود می‌توانند با تأثیر بیشتری مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، اولین وبلاگ در سال 1994 رونمایی شد؛ در حالی که نخستین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی در سال 1997 به کار افتاد. برخی از مؤثرترین قالب‌های محتوا جهت تبلیغ برند عبارتند از:

  • اینفوگرافیک: این نوع محتوا دارای ارزش بالایی هستند که در زمانی کوتاه یکسری داده‌های مهم و عملی را در قالب آمار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • وبلاگ‌نویسی: وبلاگ‌ها و مقالات اغلب قلب کمپین‌های بازاریابی محتوا را تشکیل می‌دهند؛ زیرا این نوع محتواها نیز می‌توانند اطلاعات عمیقی را طی زمانی کوتاه به مخاطبان بدهند.
  • پادکست: محتواهای صوتی مانند پادکست، برندها را قادر می‌سازند تا حس درونی خود را به بهترین شکل به مخاطبان بیان کنند. محتواهای صوتی به‌عنوان بهترین جایگزین محتواهای متنی شناخته می‌شوند.
  • ویدیوها: انیمیشن‎‌ها، مصاحبه‌ها و سایر محتواهای ویدیویی برای مشتریان B2C و B2B بسیار جذاب و درگیرکننده هستند.
  • وبینارها: این نوع محتوای بصری اطلاعات دقیقی را در مورد یک موضوع واحد به مخاطبان ارائه می‌دهد و در عین حال به بینندگان این فرصت را می‌دهد که سؤالات خود را بپرسند و مستقیما با شما ارتباط برقرار کنند.
  • وایت پیپرها: شکل دیگری از محتوای مکتوب محسوب می‌شوند که جزئیات بیشتری را نسبت به یک مقاله متوسط وبلاگ دربردارند.
  • کپی رایتینگ: این نوع از محتوا سعی در متقاعد کردن مخاطب به خرید یا انجام عمل مورد نظر تولید کننده محتوا دارد. در اصل کپی رایتینگیک استراتژی است که امکان پیاده سازی در وب‌سایت، ایمیل و حتی تبلیغات محیطی را دارد.

فرآیند تولید محتوا چطور انجام می‌شود؟

تا بدین‌جای کار به اهمیت تولید محتوا پی برده‌اید؛ اکنون نوبت به آن رسیده روش‌های موفقیت‌آمیزی که منجر به تولید یک محتوای جذاب می‌شوند، شرح دهیم.

چگونه فرآیند تولید محتوا را بهینه کنیم؟

قبل از اینکه فرآیند تولید یک محتوای عالی را ذکر کنیم، اجازه دهید توضیحی کلی در مورد این پروسه داشته باشیم. نخستین گام در توسعه و اجرای فرآیندی که متناسب با نیازهای برندتان باشد، در نظر گرفتن اهدافتان است. با در نظر گرفتن این اهداف، هزینه تولید محتوای بلاگ و یا سایت شما براساس نیاز استراتژی بازاریابی محتوایی شما بهینه می‌شود و از افزایش قیمت فرآیند‌های بازاریابی شما جلوگیری می‌کند. فهرستی از اهداف تجاری که استراتژی بازاریابی محتوایی شما از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، تدوین کنید. نمونه‌هایی از این اهداف مشترک عبارتند از:

  1. افزایش اعتبار
  2. افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  3. بهبود شهرت برند
  4. افزایش آگاهی از برند

به موارد ذکرشده حتما توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تولیدکنندگان محتوایتان حتما در پروسه تولید محتوا آن‌ها را سرمشق قرار می‌دهند. اگر هرکدام از محتواهایتان از مسیر خارج شد، حتما آن‌‌ها را مورد بازبینی قرار داده و مطابق با اصول برندتان آن را  تغییر دهید.

برون‌سپاری تولید محتوا

کسب‌وکارهای کوچک عمدتاً به دلیل نداشتن منابع کافی برای استخدام تولیدکنندگان محتوا، به جای اینکه کارها را درون‌سازمانی انجام دهند، معمولاً به برون‌سپاری متوسل می‌شوند. حتی شرکت‌های بزرگ نیز به منظور تنظیم بهتر رویکرد بازاریابی خود، اغلب از منابع خارجی بهره می‌برند.

برای انجام برون‌سپاری کارهایتان، می‌توانید از فریلنسرها یا پلتفرم‌های تولید محتوا استفاده کنید. اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است، نیاز به بررسی مزایا و محدودیت‌های هر یک دارد و باید آن‌ها را به دقت درک کنید.

هنگام همکاری با فریلنسرها، شما باید مسئولیت مدیریت آن‌ها را به عهده بگیرید و وقت قابل توجهی را به این امر اختصاص دهید؛ علاوه بر این، ممکن است یک فریلنسر در اجرای پروژه خطاهایی داشته باشد که نیازمند تصحیح و آموزش اوست؛ این نیز زمان و توجه شما را می‌طلبد. از طرفی، همکاری با فریلنسر می‌تواند هزینه‌های شما را به حداقل برساند و در نتیجه به کاهش بودجه مورد نیاز کمک کند.

از طرف دیگر اگر برای سفارش تولید محتوای سایت و بلاگ، کار با پلتفرم‌های محتوانویسی مطرح و معتبر را انتخاب کنید، می‌توانید تا حد زیادی از کیفیت مطالب رعایت اصول تولید محتوا اطمینان داشته باشید و در زمان خود تا حد زیادی صرفه‌جویی نمایید؛ هزینه بالا شاید بزرگ‌ترین مشکل کار با پلتفرم‌های محتوانویسی باشد که البته با توجه به کیفیت خوبی که دراختیارتان قرار می‌گیرد، می‌تواند ارزشمند باشد. توجه کنید که کمک‌ گرفتن از پلتفرم‌های نامعتبر ممکن است نتیجه مثبتی به همراه نداشته باشد و تجربه تلخی را برای‌تان به ارمغان بیاورد؛ بنابراین هنگام برون‌سپاری از اعتبار آژانس محتوایی مدنظرتان اطمینان حاصل کنید.

به چه شرکت‌هایی سفارش تولید محتوا بدهیم؟

هر پلتفرمی که بتواند محتواهای درخواستی شما را طی یک زمان‌بندی معقول و با کیفیت عالی دراختیارتان قرار دهد، گزینه‌‌ای فوق‌العاده جهت سفارش‌ تولید محتوا به حساب می‌آید؛ به‌طورمثال پلتفرم خدمات تولید محتوای نیک نویس به کمک تیم نویسندگان حرفه‌ای و کارشناسان ماهرش قادر است محتوایی باکیفیت و مطابق با پرسونای مخاطبانتان تولید کند. جهت سفارش تولید محتوا بر اساس معیار‌های  SEO  و نثری روان می‌توانید به نیک نویس اعتماد کنید.

 

منتخب کاربران

[ad_2]