جان مولر گوگل در انتخاب دامنه: gTLD در مقابل ccTLD

جان مولر گوگل در انتخاب دامنه: gTLD در مقابل ccTLD


جان مولر از گوگل در مورد تفاوت های ظریف دامنه های TLD بحث می کند. گوگل دامنه های .ai را به عنوان gTLD دسته بندی می کند که بر استراتژی های سئو و هدف گذاری کاربران تأثیر می گذارد.

مهمترین بخش خبر

  • انتخاب بین یک دامنه خاص کشور (ccTLD) و یک دامنه عمومی (gTLD) برای هدف قرار دادن مخاطب مناسب بسیار مهم است.
  • درک کاربر از یک دامنه می تواند به طور قابل توجهی بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد.
  • طبقه بندی جدید گوگل از دامنه های .ai به عنوان gTLD فرصت های تجاری را باز می کند.

سخنگوی گوگل، جان مولر، تفاوت بین دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD) و دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD) را توضیح می‌دهد و توصیه‌های عملی برای مشاغل و SEO ارائه می‌دهد.

نظرات او در بحبوحه به روز رسانی اخیر از طرف گوگل است که دامنه های .ai را به عنوان gTLD دسته بندی می کند.

تفاوت بین gTLD و ccTLD را درک کنید

یک مالک وب سایت در یک موضوع Reddit در انجمن r/SEO در مورد پیامدهای SEO انتخاب دامنه های خاص کشور می پرسد. مولر در پاسخ به این نکته اشاره می‌کند که ccTLD‌هایی مانند .nl، .fr و .de در صورتی مفید هستند که کسب‌وکار مشتریان آن منطقه را هدف قرار دهد. با این حال، برای کسانی که به دنبال یک بازار جهانی هستند یا کشوری غیر از کشوری که توسط ccTLD نشان داده می شود را هدف قرار می دهند، gTLD یا ccTLD مربوطه ممکن است انتخاب بهتری باشد.

مولر توضیح می دهد:

نکته اصلی که باید مراقب آن باشید ccTLD ها (“کد کشور” – مانند nl، fr، de) در مقابل gTLD ها (“عمومی” – com، store، net و غیره) است. ccTLD ها تمایل دارند بر روی یک کشور تمرکز کنند، که اگر قصد دارید عمدتاً در آن کشور بفروشید یا اگر می خواهید در سطح جهانی بفروشید، gTLD ها برای شما مناسب هستند.

همچنین مشخص می کند که تمام TLD های جدید به عنوان gTLD طبقه بندی می شوند. حتی آنهایی که از نظر جغرافیایی خاص به نظر می رسند، مانند “.berlin”، از نظر فنی ccTLD در نظر گرفته نمی شوند.

مولر ادامه می دهد:

«همه دامنه‌های سطح بالای جدید gTLD هستند برای آنچه ارزش دارند – برخی ممکن است مختص مناطق جغرافیایی خاصی باشند، اما از نظر فنی اینطور نیستند (مانند ‘.berlin’ – این یک gTLD جدید است). علاوه بر ccTLD در مقابل gTLD برای SEO، باید به سمت کاربر نیز فکر کنید: آیا آنها روی پیوندی که فکر می کنند برای کاربران کشور دیگری است کلیک می کنند؟ در یادداشت مشابه دیگری، مولر نسبت به انتخاب TLD هایی که عمدتاً توسط ارسال کنندگان هرزنامه استفاده می شود هشدار می دهد: از منظر SEO، من TLD بسیار ارزان و پر از هرزنامه را انتخاب نمی کنم. این نظر اهمیت در نظر گرفتن شهرت TLD در طول استراتژی سئو را برجسته می کند.

به روز رسانی دامنه گوگل .ai

Google اخیراً اسناد پشتیبانی خود را به‌روزرسانی کرده است تا مشخص کند که اکنون نام‌های دامنه .ai را gTLD، شبیه به .com، .org و دیگران می‌داند.

گری الیس از تیم روابط جستجوی گوگل دلیل این تغییر را توضیح می دهد:

ما کشور هدف را از ccTLD استنباط نمی کنیم، بنابراین هدف قرار دادن آنگویلا کمی دشوارتر بود، اما باز هم دامنه های .ai بسیار کمی وجود دارند که سعی در انجام این کار دارند. این به‌روزرسانی برای کسب‌وکارها و سئوکارانی که قبلاً از استفاده از نام‌های دامنه .ai اجتناب می‌کردند، به دلیل ترس از پیوند Google آنها به آنگویلا، مهم است.

طبقه بندی جدید نگرانی را از بین می برد و اکنون می توان از چنین دامنه هایی بدون نگرانی در مورد هدف گذاری جغرافیایی خاص توسط الگوریتم های گوگل استفاده کرد.

به طور خلاصه

انتخاب دامنه مناسب، چه مختص کشور (ccTLD) و چه عمومی (gTLD)، همه تفاوت را در دستیابی به مخاطبان مناسب ایجاد می کند. اگر یک تجارت در درجه اول مشتریان را در یک کشور خاص هدف قرار می دهد، ccTLD ممکن است مناسب باشد. اگر هدف دستیابی به مخاطبان جهانی گسترده تر است، gTLD ممکن است انتخاب بهتری باشد. همچنین ایده خوبی است که از TLD های اسپم که به اعتبار سایت شما آسیب می زند اجتناب کنید. نظرات مولر یادآور خوبی از تصمیمات استراتژیک هنگام ثبت دامنه شما است.