درگاه پرداخت بانک سامان (سپ)

درگاه پرداخت بانک سامان (سپ)


در سیستم بانکی ایران، درگاه‌های بانکی زیادی فعالیت می‌کنند که هر کدام خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار پرداخت‌کنندگان و صاحبان درگاه قرار می‌دهند. به صورت کلی، فعالسازی درگاه در کسب‌وکارها نسبت به مدل‌های دیگر پرداخت (مثلا کارت به کارت) هم ایمن‌تر است، هم سریع‌تر و هم امکان ردگیری تراکنش‌ها را به صاحبان درگاه ارائه می‎دهد. یکی از این درگاه‌ها، سپ یا درگاه پرداخت سامان است. در این مطلب این درگاه را کاملا بررسی می‌کنیم و امکانات آن را هم می‌شناسیم.

درگاه پرداخت بانک  سامان چیست؟

درگاه پرداخت بانک سامان، از طریق شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) به کاربران ارائه می‎شود که یکی از شرکت‎‏های psp کشور ماست. این شرکت نزدیک به بیست سال پیش و در سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرد و این روزها یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‎های فعال در حوزه پرداخت است. سپ هم خدمات و ابزارهای پرداخت حضوری (مانند کارت و کارتخوان) را به مشتریانش ارائه می‌دهد و هم خدمات پرداخت غیرحضوری (مثل درگاه پرداخت).

درگاه پرداخت بانک سامان با حفظ امنیت داده‌های بانکی و اطلاعات هویتی شما، به فروشگاه اینترنتی‌تان این امکان را می‎دهد که در تمام ساعات شبانه ‎روز از طریق پایانه‌های بانکی، هزینه محصولاتتان را بگیرید. سرعت و امنیت بالا، وب سرویس، گزارش‌های متنوع آنلاین و امکان طراحی درگاه برای موبایل از جمله ویژگی‌های درگاه‎‌های پرداخت سامان هستند.

امکانات و خدمات درگاه بانک  سامان

وب سرویس درگاه پرداخت سامان

با وب سرویس درگاه پرداخت سامان، می‌توانید هر ساعتی از شبانه‌ روز و به صورت کاملا آنلاین، گزارش پرداخت‌های درگاهتان را مشاهده کنید و تک تک تراکنش‌ها را زیر نظر بگیرید.

کارمزد توافقی درگاه پرداخت سامان

یکی از معیارهای درگاه پرداخت سامان برای تعیین کارمزد، توافق با خود پذیرنده است. 

درگاه پرداخت موبایلی

این بانک به شما امکان دریافت درگاه پرداخت موبایلی را به عنوان یک پذیرنده می‎دهد. از طریق این درگاه، مشتری فقط با وارد کردن شماره موبایلش می‏‌تواند فهرست کارت‎هایی که قبلا با آن‌ها تراکنش داشته را ببیند (و کل ۱۶ رقم را وارد نکند).

استفاده از چند IP مختلف درگاه پرداخت سامان

به عنوان پذیرنده در فرایند پرداخت از طریق درگاه، می‎توانید چند IP مختلف را به بانک اعلام کنید و به مرور از هر کدامشان استفاده کنید.

آیا درگاه پرداخت بانک سامان معتبر و امن است؟

درگاه پرداخت سامان تمام اطلاعات بانکی پرداخت‌کننده و پذیرنده را به صورت رمزنگاری شده رد و بدل می‌کند تا خیال هر دو طرف از امنیت داده‌هایشان کاملا راحت باشد. بخش درگاه پرداخت در شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، از نیروهای انسانی متخصص، تکنولوژی‌ جدید و فناوری امنیتی روز دنیا استفاده می‎کند و سهم بزرگی را در تجارت الکترونیک کل کشور به عهده گرفته است.

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان

سرعت درگاه پرداخت سامان، یکی از مزیت‌های مهم آن برای کسب وکارهایی است که روزانه تعداد زیادی تراکنش دارند و نمی‌خواهند مشتریان خودشان را معطل کنند. همچنین علاوه بر قوانین بانک مرکزی، یکی از دیگر معیارهای تعیین کارمزد برای این بانک، توافق با خود کسب‎‌وکار پذیرنده است. اگر میزان کارمزد اهمیتی تعیین‌کننده در سیستم پرداختی شما دارد، احتمالا این بانک برایتان مناسب خواهد بود. 

برای داشتن درگاه بانک سامان، نیازی نیست که لزوما در همین بانک حساب داشته باشید. این درگاه پرداخت اینترنتی به حساب بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی قابلیت اتصال دارد.

معایب درگاه پرداخت سامان (درگاه سپ)

یکی از چالش‌های درگاه پرداخت سامان، زمان نسبتا طولانی ایجاد آن نسبت به دیگر درگاه‌هاست. پس از ثبت‌نام و درخواست درگاه، بررسی بررسی و تاییدش ممکن است یک تا سه روز کاری طول بکشد.

کارمزد درگاه بانک سامان

بانک سامان برای ارائه امن و پرسرعت خدماتش به پذیرندگان درگاه بانکی، کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد طبق قرارداد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یک درصد از مبلغ هر تراکنش تا سقف ۴۰۰۰ تومان است. البته که برای بسیاری از کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی، این کارمزد قابل مذاکره و توافق نیز هست.

دوره های تسویه حساب درگاه پرداخت بانک سامان

تسویه وجوهی که در حساب شما از طریق تراکنش‌ها واریز می‎‌شوند، طی سیکل‌های معمول شاپرک (پایا) انجام خواهند شد:

  • واریز حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح برای واریزهای ۱۲ شب تا ۱۰ صبح
  • واریز حدود ۱۳:۴۵ ظهر برای واریزهای ۱۰ صبح تا ۱۲:۵۹ ظهر
  • واریز حدود ساعت ۱۸:۴۵ برای واریزهای ۱۳ ظهر تا ۱۷:۵۹ عصر
  • واریز حدود ۳:۴۵ بامداد برای واریزهای ۱۸ عصر تا ۲۰:۵۹ شب قبل
  • واریز حدود ۱۰:۴۵ صبح برای واریزهای ۲۱ شب تا ۲۳:۵۹ شب قبل

شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سپ

برای گرفتن درگاه بانکی باید وب‌سایتی با ویژگی‌ها و شرایط زیر داشته باشید:

  • قابل دسترس بودن
  • قابل مشاهده بودن محصولات و خدماتتان روی وب‌سایت
  • درج دقیق قیمت برای هر محصول و خدمت
  • وجود اطلاعات دو بخش «ارتباط با ما» و «درباره ما»
  • نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
  • مجاز بودن محصولات و خدمات

نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه پرداخت بانک سامان

  • برای ثبت نام و دریافت درگاه پرداخت سامان، باید ابتدا وارد «سامانه خدمات پرداخت بانک سامان» شوید
  • وقتی اکانت خود را ساختید و وارد شدید، سه فرم با تعداد زیادی فیلد پیش روی شماست که باید آن‌ها را با اطلاعات دقیق و واقعی پر کنید. نام پذیرنده، نوع پذیرنده (حقیقی یا حقوقی بودن)، کد اقتصادی، شناسه مالیاتی و… از جمله این اطلاعات هستند.
  • در قسمت «اطلاعات مدیر مسئول پذیرنده» باید مشخصات فردی را وارد کنید که صاحب درگاه پرداخت خواهد بود و تمام کارهای بانکی و حقوقی بعد از ثبت، به عهده اوست.
  • در فرم سوم، اطلاعات وب‌سایتتان (چیزهایی مانند آدرس، نوع نماد الکترونیکی، محدوده جغرافیایی تحویل کالاها، IPها و…) را وارد کنید.
  • حالا باید روی  ” ثبت و پیش‌نمایش اولیه‌ قرارداد” کلیک کنید و یک کد پذیرنده روی ایمیل خودتان دریافت کنید. 
  • این کد برای انجام تراکنش تستی تا سقف ۱۵۰۰ ریال به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود.
  • بعد از انجام تراکنش تست و ثبت اطلاعات در سامانه، همه مدارک شما توسط بانک بررسی می‌شود. نتیجه درخواستتان نهایتا تا سه روز کاری به شما اعلام خواهد شد و یک «کد مرچنت» می‌گیرید.
  • از این کد می‎توانید برای اضافه کردن درگاه به وب‌سایت خودتان استفاده کنید.

چگونه به سایت خود درگاه پرداخت بانک سامان را اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن درگاه پرداخت به وب‌سایت فروش آنلاین خودتان، ابتدا باید افزونه این درگاه را از بانک سامان دریافت کنید. اگر یک وب‎سایت ساخته شده با وورد پرس دارید، از قسمت مدیریت افزونه ها در صفحه مدیریت کاربری، می‌توانید افزونه‌ها را به آن اضافه یا از آن کم کنید.

  • روی منو «افزونه‌ها» کلیک کرده و «افزودن» را انتخاب کنید.
  • حالا باید افزونه خودتان را بارگزاری کنید. برای این کار، روی گزینه بارگزاری افزونه کلیک کرده و فایل نصبی را از روی سیستمتان انتخاب کنید.
  • حالا روی گزینه  «فعال کردن افزونه» بزنید. افزونه شما حالا روی پنل فعال است و باید تنظیمات ابتدایی‎اش را انجام بدهید.
  • از تب تنظیمات وارد قسمت «ووکامرس» شوید و در قسمت پیکربندی، «درگاه‌های پرداخت» را انتخاب کنید.
  • ابتدا تیک درگاه پرداخت سامان را فعال کنید و با کلیک روی آن، وارد تنظیمات شوید.
  • حالا کد و رمز پذیرنده که در انتهای مراحل ثبت‌ نام از خود بانک دریافت کرده‌اید وارد کنید.
  • درگاه پرداخت روی وب‎سایت شما فعال شده و خریداران می‌توانند در مرحله تسویه حساب از آن استفاده کنند.