راهنمای کامل مدل کسب و کار دراپ شیپینگ

راهنمای کامل مدل کسب و کار دراپ شیپینگ


1 شهریور 1402


1 بازدید

دراپ شیپینگ یک مدل نسبتا جدید از برون سپاری مدیریت و ارسال محصولات در حوزه تجارت الکترونیک به افراد یا گروه های ثالث است. طبق آمار در کشور های خارجی و حتی ایران، بخش بزرگی از خرید های روزانه به صورت آنلاین انجام می شود. بازار تجارت الکترونیک با رونق چشمگیرش اغلب طرفداران ِراه اندازی کسب و کارهای اینترنتی را به سمت دراپ شیپینگ سوق داده است، اما این نوع کسب و کار دقیقا چیست؟

دراپ شیپینگ جایگزینی برای کسانی است که دوست ندارند برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی انبار تهیه کنند و شخصا محصولات یا کالاها را برای مشتریان ارسال نمایند. تامین کننده کالا و کسی که مسئول نگهداری از آن است، یک شخص یا گروه ثالث می باشد. مسئول ِتامین کالاها، نگهداری و ارسال آنها به آدرس مشتری، شخص یا گروه ثالث است. این نوع کسب و کار به سرمایه گذاری گزاف برای شروع نیاز ندارد، اما برای موفق شدن در این مسیر باید از استاندارد های این حوزه، باید ها و نباید ها و نحوه خدمت رسانی به مشتریان اطلاع پیدا کنید. یکی از این استاندارد ها دسترسی قابل اطمینان به اینترنت است تا بتوانید در اسرع وقت به مشتریان تان پاسخ دهید یا سفارشات را برای مسئولانِ انبار های تامین کننده کالا ارسال کنید. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد دراپ شیپینگ صحبت می کنیم.

 

آموزش دراپ شیپینگ

در تصویر زیر مدل دراپ شیپینگ به صورت خلاصه شرح داده شده است. طی شدنِ این مراحل برای شروع کسب و کار و رساندن کالاها به مشتریان ضروری هستند.

تصور کنید یک کسب و کار دراپ شیپینگ راه اندازی می کنید. با ورود به این حوزه دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای تامین کالا، اجاره انبار و ماشین برای مدیریت فرآیند حمل و نقل و یا مجوز های لازم ندارید. فقط باید یک وب سایت کاربردی و قابل اعتماد برای دسترسی مشتریان به کالاها ایجاد کنید. زمانی که مشتری در سایت شما سفارش ثبت می کند، به عنوان صاحب سایت باید با تامین کننده‌ی کالا تماس بگیرید یا سفارش و جزئیات آن را برای وی ارسال کنید. آن فرد یا آن گروه شخص ثالث سفارش را بسته بندی کرده و به آدرس مشتری ارسال می کنند.

دو رویکرد رایج برای اتخاذ یک مدل کسب و کار دراپ شیپینگ وجود دارد. یکی از این رویکرد ها جستجو در پایگاه داده تامین کننده کالا و سپس انتخاب یک یا چند عمده فروش است. در رویکرد دوم می توانید از برنامه ای استفاده کنید که شما را به تعداد زیادی تامین کننده کالا متصل می کند. به عنوان مثال خارج از ایران، سرویس دراپ شیپینگ Shopify چنین شرایطی را برای کاربرانش فراهم می کند.


بیشتر مطالعه کنید: کوچینگ بازاریابی انلاین


آیا راه اندازی کسب و کار دراپ شیپینگ عاقلانه است؟

دراپ شیپینگ برای کارآفرینانی جذاب است (و به نوعی کار می کند) که به دنبال راه اندازی کسب و کار با بودجه محدود هستند. این نوع کسب و کار ریسک کمی دارد چرا که به سرمایه گذاری و خرید کالا نیازی نیست. اگر به عنوان یک کارآفرین یا یک شخص عادی که قصد دارد کسب و کار خودش را راه اندازی کند به فکر یک شغل جدید هستید، این مدل کسب و کار میتواند برایتان مفید و مناسب باشد. فقط باید پیش از شروع کار حتما هدف و برنامه ریزی داشته باشید.

 

جوانب منفی راه اندازی کسب و کار با مدل دراپ شیپینگ در ایران چیست؟

دراپ شیپینگ از نظر کاهش هزینه ها، ایده عالی و مناسبی به حساب می آید، اما نباید جوانب منفی آن را دست کم گرفت. اول اینکه سود حاصل از این نوع کسب و کار در ابتدای راه بسیار کم است. اگر مجبور باشید برای جذب مخاطب و ترافیک ارگانیک دائما به کانال های تبلیغاتی پول بدهید یا با پرداخت پول در گوگل ادز در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید، هزینه هایتان افزایش خواهند یافت.

هیچ نوع کنترلی روی کیفیت محصولاتی که از طریق وب سایت شما به فروش می رسد وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر تامین کننده کالا محصولات بی کیفیت به مشتریان تان بفروشد، تمام تلاشی که برای جذب مخاطب با پرداخت پول یا دریافت ترافیک ارگانیک کرده اید از بین خواهد رفت. حتی ممکن است در مواردی درگیر شکایت کاربران از کیفیت محصولات شوید.


بیشتر مطالعه کنید: بازاریابی چیست؟


از آنجایی که شما تنها پلتفرمی نخواهید بود که با این مدلِ کسب و کار فعالیت می کند، اگر هیچگونه برتری نسبت به سایر رقبایتان نداشته باشید، مشتریان هرگز ترجیح نمی‌دهند به سراغ شما بیایند و خریدهای خود را از طریق پلتفرم شما انجام دهند. یکی از جمله راه های مناسب برای جلب نظر مشتریان کاهش قیمت ها است، اما راه ثابت و پایداری به حساب نمی آید.

پادرو در باره دراپ شیپینگ در ایران می گوید:

دراپ شیپینگ (Drop shipping) در کشور ما هم برای بسیاری از افراد سودآوری زیادی داشته است. برای مثال اگر قرار باشد یکی از غول‌های این صنعت در کشور را نام ببریم، باید به دیجی‌کالا یا سایت‌های بزرگ مشابهی اشاره کنیم که در واقع به صورت همکاری در فروش با کسب‌وکار‌های مختلفی توانسته‌اند سالانه سودآوری زیادی داشته باشند. اما بسیاری از افراد چنین تصوری دارند که فضا برای رشد مشاغل مشابه دیجی‌کالا به دلیل تسخیر بازار توسط این غول بزرگ یا نمونه‌های مشابه، وجود ندارد. اما باید بدانید که بازار کشور به قدری موقعیت خوب برای رشد دارد که حتی شما هم می‌توانید از کنار آن برای خود تجارتی درآمدزا راه‌اندازی کنید.