ساخت درگاه پرداخت آپ (درگاه آسان پرداخت)

ساخت درگاه پرداخت آپ (درگاه آسان پرداخت)


خیلی از وقت‌هایی که خرید اینترنتی می‌کنید یا قبضی را می‌پردازید، درگاه «آسان پرداخت» واسطه بین شما و فروشنده است. اسم آپ یا آسان پرداخت را احتمالا مدت‌هاست که از اپلیکیشن کاربردی و تبلیغات گسترده‌اش می‌شناسید. درگاه پرداخت آپ تنها یکی از خدمات این مجموعه است. مجموعه‌ای که از سال ۸۸ (یعنی تقریبا ۱۴ سال پیش) با مجوز بانک مرکزی، خدمات پرداخت اینترنتی ارائه داده و تسهیلگر کارهای آنلاین شهروندان است. در این مطلب درگاه آسان پرداخت را بیشتر می‎شناسیم و با شیوه دریافت آن هم آشنا می‎شویم.

درگاه پرداخت اینترنتی آپ چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) یکی از خدمات شرکت آسان پرداخت است که خیلی راحت و در کمتر از ۴۸ ساعت، آن را برای کسب‌وکار آنلاین خودتان دریافت کنید. این درگاه یک Internet Payment Gateway است که نسبت به دیگر سیستم‌های مشابه، امکانات زیادی به استفاده‎کنندگان می‌دهد. امکاناتی مثل قابلیت تعریف چند شماره شبا، یک سیستم اختصاصی گزارش‌دهی، تسهیم مبالغ و موارد دیگر.

مزایای استفاده از درگاه پرداخت آپ

این درگاه مزایای زیادی دارد که آن را برای سازمان‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و حتی کسانی مناسب می‎‌کند که یک کسب‌‍وکار کوچک آنلاین دارند:

  • دریافت درگاه در کمتر از ۴۸ ساعت
  • ایجاد درآمد جانبی با امکان پرداخت قبض، فروش شارژ و بسته اینترنت
  • امکان دریافت گزارش‌های مختلف فیلترشده، از طریق پورتال پذیرندگان آپ، وب سرویس و آپ
  • امکان یکپارچه‌سازی خدمات دیگر آپ با درگاه پرداخت

معایب درگاه آسان پرداخت

شاید نتوانیم معایب چندانی برای درگاه پرداخت آب بشماریم، اما گرفتن این درگاه ممکن است کمی برای افراد تازه‎کار چالش‌برانگیز باشد. مثلا این که در مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه، کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی و ای‌نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) هم هست، و گرفتن این موارد زمان می‌برد.

مدارک لازم برای درخواست درگاه پرداخت آپ

به صورت کلی، برای درخواست درگاه آسان پرداخت باید این مدارک را داشته باشید:

  • نماد اعتماد الکترونیک (ای نماد)
  • کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی
  • یک وب‌سایت رسمی و فعال فروش کالا یا خدمات
  • مرتبط بودن زمینه فعالیت سایت و صنف
  • رعایت قوانین تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران

مدارک اختصاصی افراد حقیقی: کارت ملی و شناسنامه، تاییدیه کد پستی یا قبض تلفن، اجاره‌‍نامه یا سند، ای‌نماد، مجوز کسب‌وکار

مدارک اختصاصی افراد حقوقی: کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و صاحبان امضا در شرکت، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات، تاییدیه کد پستی یا قبض تلفن، اساسنامه، اجاره‎نامه یا سند، ای‎نماد، مجوز کسب‌وکار

مراحل دریافت درگاه پرداخت اینترنتی آپ

برای دریافت درگاه پرداخت اختصاصی خودتان، باید:

  • ابتدا مطمئن شوید که همه مدارک مورد نیاز را دارید، به علاوه یک حساب در یکی از بانک‎های توسعه صادرات، کشاورزی، گردشگری، رسالت، سپه، کارآفرین، دی، مهر ایران، شهر، پاسارگاد، توسعه تعاون، پست بانک، سینا یا خاورمیانه
  • درخواستتان را در وب‌سایت آسان پرداخت ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس بمانید. 
  • حالا مدارک مورد نیاز را به ترتیب و با نظر کارشناس، در سامانه آسان پرداخت آپلود کنید.
  • با تایید مدارکتان، لینک درگاه و موارد دیگر برایتان ارسال خواهد شد.

امنیت پرداخت در درگاه آسان پرداخت

درگاه پرداخت آپ مجوز بانک مرکزی را دارد و تحت نظر این بانک و البته شاپرک فعالیت می‎کند. این دو نام ضامن امنیت تراکنش‌ها و اطلاعات فروشنده و خریدارند. علاوه بر این، همه اطلاعات هویتی و بانکی در طول تراکنش رمزنگاری شده و قابل دسترسی برای هیچ فرد یا نهادی نیست.

کارمزد درگاه پرداخت اینترنتی آپ چقدر است؟

کارمزد این درگاه برای تراکنش‌های کمتر از ۶۰۰ هزار تومان مبلغ ۱۲۰ تومان است، که از حساب پذیرنده کسر می‎شود. برای تراکنش‎های با مبلغ بالاتر هم نرخ ۰.۰۰۰۲ تراکنش (تا سقف ۴۰۰۰ تومان) به عنوان کارمزد کسر خواهد شد.

تسویه‌حساب درگاه آسان پرداخت به چه صورت است؟

با درخواست تسویه در پنل آسان پرداخت، این فرایند به صورت خودکار و در سیکل پایا برای شما انجام خواهد شد.
همچنین، شما می‌توانید برای تسویه مبالغ از درگاه چند شماره شبا تعریف کنید.

مقایسه درگاه پرداخت زرین پال و آپ : کدام یک بهتر است؟

این که چه درگاه پرداختی برای کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید، کاملا وابسته به نیازهای منحصر به فرد سایت یا فروشگاه شماست. این‌ها، ویژگی‌های آپ هستند که احتمالا برای دارندگان کسب‎وکار جذاب‎اند:

  • امکان تسهیم وجوه
  • امکان تسهیم مبالغ بین حساب‌های مختلف و…

ویژگی ها و خدمات زرین پال

همه ویژگی‌های آپ، در زرین پال هم وجود دارند. همچنین زرین پال خدمات خاصی را ارائه می‌دهد که در کمتر سیستمی می‌توانید پیدایشان کنید:

  • دریافت سریع تر درگاه پرداخت: با ثبت نام در زرین پال میتوانید در کمتر از ۶ ساعت درگاه پرداخت خود را دریافت کنید.
  • مسیردهی هوشمند :با دریافت درگاه پرداخت زرین پال، شما در واقع به چند درگاه پرداخت مختلف وصل می‌شود و زرین پال به صورت خودکار شما را به سریع ترین درگاه پرداخت وصل می کند
  • کارمزد رایگان برای کسب‌وکارهای جدید : اگر به تازگی در زرین پال ثبت نام کرده باشید میتوانید از خدمات یک کاه کارمزد رایگان زرین پال بهره مند شوید.
  • پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته
  • تسویه حساب روزانه
  • کارمزد کمتر 
  • یکی از معایب استفاده مستقیم از درگاه های بانکی امکان قطع شدن درگاه و ناموفق شدن کلیه تراکنش هاست. در مقابل اگر شما از درگاه های پرداختی مانند زرین پال استفاده نمایید که با درگاه های پرداخت متنوعی کار میکنند، می‌توانید در صورت قطع شدن یک درگاه پرداخت سریعا به درگاه پرداخت دیگری (مانند به پرداخت و غیره) متصل شوید و درصد تراکنش های ناموفق خود را کاهش دهید

درگاه زرین پال ادعا دارد که برای «فروش بیشتر مهندسی شده است.» و ویژگی منحصر به فردش، واقعا فروش هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی را تسهیل می‎‌کنند. چه با امکان کارمزد رایگان برای تازه‌کارهایی که بودجه چندانی ندارند، و چه با تسویه روزانه و مسیردهی هوشمند برای کسب‎وکارهای قدیمی که روزانه صدها تراکنش مختلف دارند و سرعت و دقت عمل برایشان مهم است.