لزوم انجام بازاریابی پزشکی در حوزه سلامت چیست؟

لزوم انجام بازاریابی پزشکی در حوزه سلامت چیست؟


آیا تا به حال در مورد بازاریابی پزشکی چیزی شنیده اید؟ فعالیت در رسانه های اجتماعی، حضور آنلاین، در دسترس بودن ِلوگو و سایر اِلمان های هویت بصری برای «مخاطبانِ هدف» که «بیماران و مراجعان به کلینیک ها و درمانگاه های پزشکی» را تشکیل می دهند، کاملا ضروری است. بدون شک تبلیغات آنلاین و بازاریابی به سبک و سیاق امروزی در حوزه سلامت می تواند به شما کمک کند مرکز درمانی خود را بیش از پیش به مخاطبان تان معرفی کنید و یک پیوند ناگسستنی، امن و دوستانه میان خودتان و آنها ایجاد کنید.

 

بازاریابی پزشکی چیست؟

همانطور که می‌دانید بازاریابی هنر کاوش، ایجاد و ساخت ارزش برای ارضای نیازهای بازار از طریق محصولات یا خدماتی است که ممکن است برای مصرف کننده جذاب باشند. هدف از بازاریابی ایجاد ارزش و جلب توجه مشتری و ایجاد روابط سودآور برای هر دو طرف است.

بازاریابی پزشکی برای رفع نیازهای ارتباطی در بخش مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بازاریابی تبلیغاتِ پزشکان، مطب ها، کلینیک ها و سایر مراکز و موسسات حوزه سلامت را پوشش می دهد. همچون بازاریابی سنتی، در حوزه‌ی بازاریابی پزشکی هم با مخاطبان ِهدف سروکار داریم که مُتشکل از «بیماران» هستند. بازاریابی بخش مهمی از دنیای مدرنِ امروز را تشکیل می دهد. متخصصان و موسسات بسیاری از اهداف بازاریابی پزشکی برای رسیدن به نتایج زیر استفاده می کنند.

  • ایجاد آگاهی از برند با نشان دادن توانایی های پرسنل، ویژگی ها و مزایای بهره مندی از خدمات کلینیک، سازمان یا مرکز درمانی.
  • تولید لید از طریق استراتژی های بازاریابی.
  • بهبود فرآیند جذب بیماران از مناطق مختلف.
  • ارائه اطلاعات مناسب در زمان مناسب.
  • تعامل با بیماران سابق و فعلی برای ایجاد ثبات اجتماعی.

چگونه بازاریابی پزشکی می تواند یک مرکز درمانی، مطب یک پزشک یا یک موسسه بهداشتی را به این اهداف برساند؟ پاسخ روشن است، با استفاده از این استراتژی می توان آموزش و اطلاع رسانی کرد و با ارسال پیام های بهداشتی برای افراد مختلف انگیزه ایجاد نمود. نشان دادنِ ارتباط بین مراقبت های بهداشتی و نیاز های مردم به همراه استفاده از تکنولوژی برای ارائه مراقبت های بهداشتی یکپارچه، سبب ایجاد اعتماد و رضایت در مخاطبان هدف می شود و آنها را به استفاده از خدمات پزشکی و درمانی ترغیب می کند.

 

منشور اخلاق پزشکی

تبلیغات و بازاریابی پزشکی باید از اصول اخلاقی انحصاری تبعیت کند تا کارآمد و دقیق باشد. منشور اخلاق پزشکی برخی از محدودیت‌ها را برای بازاریابی پزشکی یا هرگونه فعالیت در خصوص بازاریابی در حوزه سلامت وضع کرده است.

  • در ترویج اطلاعات پزشکی از طریقِ وسایل ارتباط جمعی و .. دقیق عمل کنید و برای گسترش آموزش اجتماعی تلاش کنید.
  • انتشار اطلاعات در مورد مسائل پزشکی به صورت هیجان انگیز، تبلیغاتی یا با محتوای غیر واقعی ممنوع است.
  • انتشار محتواهای خارج از جامعه علمی، هرگونه درمان یا راهکاری که ارزش آن به صورت صریح و علمی توسط نهاد های ذیصلاح به رسمیت شناخته نشده است، جرم می باشد.
  • از به اشتراک گذاری عناوین علمی که درستی آنها را نمی توانید ثابت کنید، پرهیز نمایید. همچنین هرگونه ادعایی مبنی بر داشتن تخصص در زمینه ای خاص که صلاحیت آن را به صورت رسمی ندارید، جرم تلقی می شود.
  • هر پزشک یا کلینیک درمانی بعد از اعلام رسمی حیطه فعالیت خود می بایست در تبلیغات حرفه ای شرکت کند.
  • آگهی های مربوط به مراکز بهداشتی درمانی باید حاوی نام مدیر و شماره ثبت در شورای پزشکی باشند.

بیشتر مطالعه کنید: تبلیغات چیست؟


تفاوت میان بازاریابی پزشکی و تبلیغات

بازاریابی پزشکی یک اصطلاح بسیار گسترده است. این اصطلاح شامل تمام اشکال ارتباطی می‌باشد که برای ارتقای منابع سازمان‌ها و کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی و مراجعه کنندگانِ آنها استفاده می‌شود. بازاریابی در حوزه سلامت فعالیت های متعددی را در بر می گیرد که می تواند شامل روابط عمومی، طراحی وب سایت و برنامه ریزی جهت برگزاری ایونت های (Event) خاص باشد. در مقابل ِاین حوزه، تبلیغات پزشکی قرار می گیرد. تبلیغات پزشکی یک تاکتیک تبلیغاتی است که جزء زیر مجموعه‌ی بازاریابی پزشکی قرار می گیرد. بازاریابان پزشکی از کانال های مختلفی برای دسترسی به مخاطبان شان استفاده می کنند. از جمله این کانال ها می توان به تبلیغات چاپی یا تبلیغاتی رادیویی اشاره کرد

مزایای بازاریابی پزشکی چیست؟

بازاریابی کلینیک پزشکی و مراکز درمانی یک ضرورت است. به طور کلی «بازاریابی» جهت نشان دادن پتانسیل های هر کسب و کار ضروری است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از کانال های بازاریابی خود برای دریافت حداکثر میزان بازدهی استفاده می کنند.

 

1- نشان دادن تخصص و ایجاد اعتماد

بازاریابی پزشکی از طریق تولید محتوا یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن میزان تخصص و تجربه‌ی پرسنل یک مرکز درمانی است. بازاریابی از طریق محتوا شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتواهای متنی در وبلاگ ِسایت، تولید محتوای ویدئویی، پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی، ارسال پیام در فروم های آنلاین و غیره است. این کار برای برانگیختن ِعلاقه‌ی مخاطبان به محصولات و خدمات انجام می شود. اگرچه این روش مانند تبلیغات موجب به رخ کشیدنِ نام مرکز درمانی (یا نام پزشک) نمی شود، اما ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط با حوزه فعالیت تان در زمینه پزشکی می تواند نام شما را تحت عنوان «مرکز معتبر درمانی» به دیگران معرفی کند. انجام این شیوه تبلیغاتی ارتباط بهتری میان شما و بیماران ایجاد خواهد کرد و اگر به درستی انجام شود، می تواند باعث فروش محصولات، تنظیم وقت و نوبت دهی و افزایش تعامل شود.

2- ایجاد آگاهی از برند

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مانند سایر مشاغل برای تصمیم گیری مطلوب به آگاهی از برند متکی هستند؛ همچون آمازون برای خرید آنلاین، یوتیوب برای محتواهای مصرفی در قالب ویدئو و غیره. پیامی که نام تجاری به مخاطبانش ارائه می کند، باعث ایجاد تمایز با رقبا می شود. این کار به یک کلینیک یا مرکز بهداشتی کمک می کند تا خود را آنطور که شایسته است به مخاطبان معرفی کند. سپس حضور خود را در فضای دیجیتال به ثبت برساند. وب سایت، شبکه های اجتماعی و امثالهم برای ایجاد آگاهی از برند به کار بُرده می شوند.

3- مدیریت و کنترل میزان شهرت

مدیریت شهرت در رسانه های آنلاین و چاپی بسیار ضروری است. پوشش بد مطبوعات یا ریویو های منفی می تواند به شهرت موسسه یا کلینیک شما آسیب برساند. برداشت ها و نظرات منفی، مخاطبانِ هدف را از شما و کلینیک تان دور می کند. درنتیجه تعداد مراجعان به شما کم و کمتر خواهد شد. سعی کنید میزان نارضایتی ها را به علت جلوه تبلیغاتی بد و ناپسند کاهش دهید.

4- ارائه مراقبت های بهداشتی دیجیتال

انقلاب دیجیتال در حوزه مراقبت های بهداشتی به سرعت در حال تغییر است. امروزه نحوه تعامل بیماران با پزشکان، نحوه گرفتن آزمایشات، نظارت و درمان آنها تغییر اساسی کرده است. حتی افراد مسن تمایل بیشتری به استفاده از فناوری جهت بهره مندی از مراقبت های بهداشتی دارند. تکنولوژی باعث بهبود و ارتقای کیفیت زندگی آنها شده است. برنامه های بهداشتی و مراقبتی از راه دور جنبه مهمی از بازاریابی پزشکی را تشکیل می دهد. شما می توانید با ارائه این قابلیت به مراجعان خود، آنها را از خدمات تان راضی و خشنود نگه دارید.

 

استراتژی های بازاریابی در حوزه مراقبت های بهداشتی و پزشکی

براساس برخی برآوردها، از هر پنج نفر دست کم چهار نفر به صورت آنلاین به دنبال مشاوره و یافتن مرکز ارائه دهنده مراقبت های پزشکی هستند. بسیاری از آنها فقط از طریق گوگل به دنبال چنین مراکزی می گردند و یا سعی می کنند پاسخ سوال خود را به صورت آنلاین بیابند. سرچِ اغلب کاربران در این حوزه معمولا به علائم بیماری ها، داروهای مربوط به یک بیماری خاص، نزدیک ترین پزشک و غیره خلاصه می شود. انبوهی از اطلاعات پزشکی و بهداشتی به صورت روزانه در اختیار این افراد قرار می گیرد. این بدان معناست که کلینیک های بهداشتی و مراکز ارائه دهنده مراقبت های پزشکی نه تنها باید با سایر مراکز مشابه رقابت کنند، بلکه باید بتوانند به صورت جامع و کامل پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان خود (به صورت آنلاین) باشند.

رسانه های اجتماعی به پلتفرم های بازاریابی کاربردی برای ارائه آموزش های ضروری در خصوصِ مراقبت های بهداشتی تبدیل شده اند. مسئولان و بازاریابان ِمراکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می توانند با تشویق مردم به داشتنِ زندگی سالم، یک کامیونیتی از دنبال کنندگان بسازند و به صورت آنلاین به آنها مشاوره ارائه کنند.

نکات مهم در مورد استراتژی های بازاریابی در حوزه مراقبت های بهداشتی

برخی از نکاتی که می توانند در داشتن استراتژی بازاریابی پزشکی موفق به بازاریابان کمک کند در ادامه آورده شده اند.

  • یک نام تجاری ثابت برای کلینیک یا درمانگاه خود انتخاب کنید. شما می توانید به واسطه‌ی این اسم، تبلیغات آنلاین خود را انجام دهید. نام تجاری به ایجاد هویت بصری منحصر بفرد کمک می کند و به مردم اجازه می دهد با جستجو داخل گوگل (و سایر موتور های جستجو) سریعا به شما دسترسی پیدا کنند.
  • ساخت و انتشار وب سایت مرتبط با کلینیک یا مرکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرید. درج اطلاعات تماس یا آدرس برای ارائه دسترسی آزادانه به بیماران ضروری است. این وب سایت باید به صورت کاملا مدرن و بهینه سازی شده برای کاربران موبایل طراحی شود.
  • بهبود تجربه کاربری و در نظر گرفتن قوانین بهینه سازی موتورهای جستجو برای وب سایت به شکلی که کاربران بتوانند از محتوای موجود در آن بهترین استفاده را داشته باشند، ضروری است.
  • فعالیت در رسانه های اجتماعی به صورت کاملا هوشمندانه و اختصاص بودجه برای این منظور جهت جذب مخاطبان بسیار مهم است. اتخاذِ این استراتژی به بیماران مختلف کمک می کند از طریق کانال های مختلف شما را به راحتی بیابند.