پرسونال برندینگ چیست؟ | آموزش برندسازی شخصی + ویدئو

پرسونال برندینگ چیست؟ | آموزش برندسازی شخصی + ویدئو


پرسونال برندینگ فرآیندی است که از طریق آن شما می توانید توانایی ها و مهارت های خود را در حوزه‌ی تخصصی فعالیت تان ترویج کنید. برند شخصی هر فرد نقطه اوج تجربیات، مهارت ها و ارزش هایی است که او را از دیگران جدا می کند. به عنوان مثال اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی باید یک برند شخصی موثر بسازند تا بتوانند روی دیگران تاثیر بگذارند و محصولات خود را به آنها بفروشند یا برای تبلیغ محصولات دیگران به سبک و سیاق خودشان عمل کنند. برند شخصی اعتماد به نفس افراد را بهبود می بخشد، درهای جدید را به روی فرصت های جدید می گشاید و به آنها کمک می کند توانایی های خود را بهتر بشناسند.

 

تعریف پرسونال برندینگ

هر کسی در دنیای امروز می تواند با دریافت مشاوره برندسازی شخصی داشته باشد. درست مانند برند های شرکتی، مردم هم می توانند براساس حوزه فعالیت شان و تخصصی که دارند پرسنال برندینگ داشته باشند. افراد با در دست گرفتن مسئولیت برند شخصی خود می توانند روی نحوه‌ی تفکر یا تعامل مردم تاثیر بگذارند. آنها می توانند احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند و او را وادار به انجام کاری خاص نمایند.

به عنوان مثال مدیران شرکت های شناخته شده ای مانند نایک، زمان و تلاش زیادی را برای توسعه این برند صرف کردند تا بتوانند آن را به عنوان نامی تاثیرگذار برای ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام جا بیندازند. هویت برند نایک را باید در شیوه بازاریابی، حضورش در رسانه های اجتماعی و تکنیک های تبلیغاتی اش جستجو کرد.  از دیرباز تا کنون روال تبلیغاتی nike کاملا خطی و دقیق داشته است.

برخی از کارآفرینان و افراد تاثیر گذار برند های شخصی را به وجود می آورند تا شانس فروش ِمحصولات یا خدمات شان را افزایش دهند. جالب است بدانید که طبق گزارش مارکت اسپلش 92 درصد از مردم دنیا به توصیه افراد و برند های شخصی بیشتر از کسب و کارها و یا شرکت ها اعتماد می کنند. بنابراین اگر به فکر راه اندازی و توسعه پرسونال برندینگ خود هستید، شک نکنید که تصمیم خوبی گرفته اید.


📽تولد کسب و کار📽

 

چگونه یک پرسنال برندینگ ایجاد کنیم؟

پرسونال برندینگ به نقطه‌ی اوج عملکرد آنلاین و آفلاین شما در حوزه‌ای که فعالیت میکنید وابسته است. شما می توانید برندینگ شخصی خود را در طی چند مرحله ایجاد و تنظیم کنید.

  • اهدافی را برای برندینگ شخصی خود تعیین کنید. در مرحله اول باید ببینید که به چه صورت می خواهید دیده شوید یا توسط دیگران شناخته شوید؟ برای تثبیت هویت خود باید چه کارهایی انجام دهید؟
  • نام تجاری تان را انتخاب کنید. اسم خودتان را در گوگل سرچ کنید و ببینید آیا کسانی هستند که نامی مشابه شما داشته و قبلا با آن برای خود برندینگ شخصی ایجاد کرده باشند؟ اگر پاسخ مثبت است باید کمی تغییر در نامتان ایجاد کنید تا مردم بتوانند شما را از آن فرد (یا افراد) به صورت کاملا متمایز تشخیص دهند.
  • برای تبلیغ پرسونال برندینگ خود باید استراتژی تبلیغاتی ثابت داشته باشید. قصد دارید برند شخصی تان چطور دیده شود؟ از طریق وبلاگ، مصاحبه، رسانه های اجتماعی می توانید برند شخصی تان را تبلیغ کنید. حتما یک برنامه ریزی ثابت داشته باشید و به آن متعهد باشید.
  • نکته: پرسونال برندینگ هیچ ارتباطی با ایجاد هویت جعلی یا ساخت یک شخصیت غیر واقعی برای خود ندارد! برندینگ شخصی موفق به تمرکز بر بخش های خاصی از شخصیت ِشما مربوط می شود که دوست دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال وقتی در یک مهارت خاص تبحر دارید، می توانید به شکل های مختلف آن را به دیگران نشان دهید. ساخت برند شخصی متفاوت از به اشتراک گذاری «تمامی جنبه های شخصیت و زندگی فردی» با دیگران است.

بیشتر مطالعه کنید: سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟


 مزایای ساخت پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ برای کسانی که دوست دارند بدون نیاز به راه اندازی یک شرکت یا کسب و کار ِگروهی توانایی های شخصی خود را برای کسب درآمد به دیگران نشان دهند، راهکار بسیار مناسبی است. اگر برندسازی شخصی داشته باشید می توانید به مزایای زیر دست پیدا کنید.

  • زمانی که مهارت های خود را به نمایش می گذارید و دانش خود را به همگان ارائه می دهید، اعتبار کسب می کنید.
  • وقتی تخصص و توانایی های خود را با دیگران به اشتراک می گذارید می توانید عواملی که شما را از افرادِ مشابهتان متمایز می کند به خوبی منعکس کنید. ایجاد تمایز بسیار حائز اهمیت است، زیرا در دنیای امروز اکثر افراد تخصص مشابه شما دارند. هایلایت کردنِ تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تا منحصربفرد به نظر برسید.
  • هرچقدر بیشتر پرسنال برندینگ خود را به رخ دیگران بکشید، نام و برند شما در ذهن مردم حک خواهد شد. این کار منجر به ایجاد «تاثیر» یا «ماندگاری» هرچه بیشتر می شود.
  • ارتباط برقرار کردن با مخاطبان هدف تان آسان تر می شود زیرا آنها می توانند بهتر شما را درک کنند و متقابلا شما نیز می توانید نیاز های آنها را بهتر بشناسید.
  • از آنجایی که همه‌ی مردم نمی توانند با برندسازی شخصی تان ارتباط برقرار کنند، در گذر زمان بهتر می توانید بفهمید که چه کسانی را می توانید تحت تاثیر قرار دهید. حتما قبل از شروع برندسازی شخصی، مخاطبان هدف تان را شناسایی کنید.

📽ویدئو تفاوت جرقه و ایده📽

 

اهمیت یکپارچه بودن برای برندسازی شخصی

منظور از «یکپارچه سازی برندسازی شخصی» صرفا این نیست که طوری رفتار کنید که با تصویر برندتان مطابقت داشته باشد. سایر عوامل که روی انعکاس برند شخصی شما تاثیر می گذارند نیز حائز اهمیت هستند. حتما یک رنگ، یک لحن و یک فونت ثابت را برای انتشار محتوا هایتان انتخاب کنید. شما باید از آنها هرکجایی که صحبتی از نام برند شخصی تان می شود استفاده کنید. برای یکپارچه سازی برندینگ شخصی تان باید از فاکتور های انتخابی در وب سایت، شبکه های اجتماعی، کارت ویزیت و … استفاده کنید.

اگر قصد ارائه بروشور یا لوازم تحریر با نام برند شخصی تان دارید، باید آن ها را با رنگ و فونت ِهویت بصری تان هماهنگ کنید. حتی موقع شرکت کردن در برخی از رویداد های خاص می توانید رنگی را بپوشید که با هویت برند شخصی تان تناسب دارد.

چند تکنیک برای ساخت برند شخصی

ساخت پرسونال برندینگ فقط در فضای مجازی صورت نمی گیرد. دنیای واقعی را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که برند شما باید در تمام مکان ها یا موقعیت هایی که مخاطبان هدف تان ممکن است با آن مواجه شوند قرار بگیرد. ساخت کارت ویزیت یکی از راه های سنتی و قدیمی است که به شما در ساخت برند شخصی کمک ویژه ای می کند. به یاد داشته باشید که فعالیت در فضای مجازی و حقیقی باید به یک اندازه و کاملا متناسب باشد.

برندسازی شخصی باید کلیه جنبه های زندگی شما را در بر بگیرد. بنابراین نحوه پوشش، رفتار و حتی صحبت کردن تان باید همسو با برندتان باشد. به یاد داشته باشید که شما مانند یک سلبریتی هستید و عملکردتان روی برندتان تاثیر مستقیم میگذارد.

 


بیشتر مطالعه کنید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟


  1. یک الگو برای خودتان انتخاب کنید.

شخصی که در حوزه فعالیت شما فردِ موفقی به حساب می آید را به عنوان الگو انتخاب کنید. جیسون وونگ مدیر عامل ِ Mentors & Mentees به افرادی که علاقه مند به برندسازی شخصی هستند توصیه می کند که: «برگزیدنِ شخص مشهور یا تاثیر گذاری که باعث می شود از وی الهام بگیرید و برای توسعه یا پیشرفت خود کار کنید، بسیار مهم است.» این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه تبلیغات و تاثیرگذاری روی مخاطبان‌تان در حوزه‌ی تخصصی خود پیدا کنید.

  1. اجازه دهید دیگران داستان برندسازی شخصی شما را بیان کنند.

بهترین نوع تبلیغات برای برندسازی شخصی و توسعه آن، بازاریابی ِ« Word Of Mouth» است. توسعه برند شخصی به شرطی موفق خواهد بود که اجازه دهید گاهی وقت ها کسانی که تجربه همکاری با شما را داشته اند، در مورد خصوصیات و توانایی هایتان به دیگران توصیه کنند. برند سازی شخصی از طریق این تکنیک باعث ایجاد اعتماد می شود. دلیل آن هم این است که وقتی مشارکتی در تبلیغ کردنِ نام خود ندارید و این دیگران هستند که عملکرد یا بهره وری تان را قضاوت می کنند، می توانید بیشتر از حالت معمول دیگران را نسبت به فعالیت خود تحت تاثیر قرار دهید.

نوین درباره بازاریابی دهان به دهان می گوید:

بازاریابی دهان به دهان یا WOMM (همان مخفف Word Of Mouth Marketing!) به طور کلی یعنی تأثیرگذاری فعال و برانگیختن طبیعی گفت‌وگوهای حول یک برند، سازمان، محصول و یا رویداد.

  1. به جا گذاشتن میراث را فراموش نکنید.

وقتی پرسنال برندینگ خود را ایجاد کردید و توانستید یک کامیونیتی یا اجتماعی قابل توجه از افراد مختلف را کنار هم قرار دهید، به میراثی که قرار است از خودتان به جای بگذارید فکر کنید. مثلا به کلمات کلیدی و تاثیر گذاری که دائما در برندتان تکرار می شود فکر کنید. دوست دارید دیگران با چه لحن و کلماتی شما را به یاد آورند؟ دوست دارید بعدا یک شرکت راه اندازی کنید یا در زمینه کوچینگ در منابع انسانی فعالیت داشته باشید؟

بلیک جیمیسون که پرتره‌ های هنری قهرمانان مشهور دنیای فناوری و ورزش را نقاشی می‌کند، در این خصوص خاطر نشان می کند که: «ساخت یک برند شخصی بسیار مهم تر از طراحی و توسعه یک کسب و کار یا شرکت است. تنها استراتژی که به شما کمک می کند درست پیش بروید و انتخاب های صحیحی داشته باشید، فکر کردن به میراث و نتایجی است که از خود به جای می گذارید.»

سخن آخر

برندسازی شخصی یک پروژه مادام العمر است که دائما دچار تغییر و تحول می شود. حتی کارشناسانی که بزرگ ترین برند های کسب و کار را می سازند به خوبی می دانند که هیچ قانون نانوشته ای برای ساخت برند شخصی قدرتمند وجود ندارد. دستورالعمل ها و نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می تواند به شما در ساخت پرسونال برندینگ و داشتن آینده روشن تر کمک کند.