پرسونا چیست + 5 مرحله رشد مخاطب با مثال

پرسونا چیست + 5 مرحله رشد مخاطب با مثال


پرسونا چیست؟

PERSON یک شخصیت تخیلی است که با توجه به هدف طراحان انتخاب می شود و تمام ویژگی های یک مشتری واقعی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، حرفه، علایق، اهداف، نیازها و … را دارد. با طراحی پرسونا و تجلی این موارد، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود کسب کنید.

یک کسب و کار ممکن است اهداف بازاریابی متفاوتی در دوره های زمانی مختلف داشته باشد. بنابراین قبل از طراحی و اجرای هر کمپینی باید این ویژگی ها مشخص شود. حتی این احتمال وجود دارد که لازم باشد چندین شخصیت را در یک هدف واحد قرار دهید. زیرا ممکن است مخاطبان هدف شما از چند گروه مختلف باشند.

شخصیت مشتری چیست؟

با توجه به آنچه در قسمت قبل گفتیم پرسونای مشتری یک مدل ذهنی است که از تجسم یک فرد با نام، سن، جنسیت، محل سکونت، میزان درآمد و تحصیلات، علایق و ویژگی های رفتاری خاص به دست می آید. این مدل فرضی با ویژگی های رفتاری خاص خود به عنوان یک شخصیت طراحی و نگریسته می شود.

به همین دلیل پرسونای مشتری باید دارای جزئیات روانشناختی زیادی باشد تا بتوانیم به راحتی مشتری تجاری خود را در جای او قرار دهیم و محصولات تولیدی را از دید او بررسی کنیم. اکنون که مفهوم پرسونا را فهمیدیم، در مورد اهمیت توسعه پرسونا برای جذب مخاطب و تأثیر آن بر تجارت ادامه خواهیم داد.

اهمیت توسعه و طراحی پرسونا برای تجارت چیست؟

اولین نکته مهم در مورد پرسونا این است که باعث هماهنگی بیشتر بین تیم های مختلف شرکت می شود. برای درک بهتر، تصور کنید که سه شخصیت طراحی و توسعه داده اید و تصمیم گرفته اید که این سه گروه مشتری شما شوند.

اکنون همکاران و کارمندان شما این سه نشانه را به خوبی می شناسند و سپس مطابق با علایق و نظرات خود به کار خود ادامه می دهند. این اتفاق احتمال اختلاف نظر در مسائل کوچک را کاهش می دهد و در طول زمان نتیجه بهتری ایجاد می کند. رشد شخصیت استراتژی بازاریابی را بهبود می بخشد.

5 مرحله ویرایش و طراحی پرسونای مخاطب

شاید پرسونا یک شخصیت خیالی باشد. اما ویژگی هایی که ما آن را می دانیم بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که روی افراد مختلف انجام شده مشخص می شود. بدون تحقیق، شخصیت یک حدس باقی می ماند و نقشی در توسعه کسب و کار شما نخواهد داشت. برای اینکه شخصیتی که طراحی می کنید قوی باشد و به شخصیت های واقعی بسیار نزدیک باشد، باید مراحل طراحی زیر را طی کنید:

خود را به جای مشتری بگذارید

بهتر است در گام اول تعریف خاصی از مشتری مورد نظر در ذهن داشته باشید. سپس می توانید سوالاتی مانند:

  • این مشتری چه ویژگی هایی دارد؟
  • کدام مشتریان به کسب و کار ما وفادار هستند؟
  • چه چیزی باعث وفاداری مشتری به محصولات و خدمات ما می شود؟
  • مزیت کسب و کار ما نسبت به سایر مشاغل چیست؟

انجام تحقیقات دقت در طراحی شخصیت

با طراحی و انجام نظرسنجی می توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید. سپس آنها را با توجه به پاسخ ها و نظراتشان در گروه های مختلف دسته بندی کنید. همچنین از این طریق می توانید ببینید کدام گروه ها دارای ویژگی های برتری مانند وفاداری، اعتماد و … هستند. به این ترتیب گروهی را خواهید یافت که برای شما مفیدتر است.

کلمات کلیدی برای کسب و کار خود پیدا کنید

گام دیگری که باید برای ایجاد پرسونا بردارید این است که با کلمات کلیدی صنعت خود آشنا شوید. امروزه مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به گوگل مراجعه می کنند و هر موضوعی را که می خواهند جستجو می کنند.

با بررسی کلمات کلیدی که کاربران در گوگل جستجو می کنند، می توانید از آخرین اطلاعات در مورد کسب و کار، سوالات و روندهای جدید خود مطلع شوید.

با استفاده از این اطلاعات می توانید در مورد رفتار و پیگیری های ذهنی افراد بیاموزید و پرسونای مشتری خود را بسازید. شما همچنین می توانید از این اطلاعات در محتوای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید.

از Google Analytics برای طراحی پرسونای مشتری استفاده کنید

گوگل آنالیتیکس ابزار ارزشمندی است که اطلاعات مهمی در مورد رفتار کاربر و صفحات مختلف سایت در اختیار شما قرار می دهد.

با بررسی یک سری آمار، این سیستم می تواند به شما نشان دهد که کدام محتوای سایت شما محبوبیت بیشتری در بین کاربران داشته یا کدام صفحه دارای نرخ پرش بالاتری بوده است. به این ترتیب می توانید با سلیقه مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید و بر اساس آن تولید محتوا را بهینه کنید.

همچنین آمار جمعیتی کاملی از مخاطبانی که از سایت شما بازدید کرده اند را ارائه می دهد.

از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید

این روزها رسانه های اجتماعی بخش مهمی از بازاریابی را تشکیل می دهند. زیرا آنها طیف گسترده ای از انواع مخاطب را نشان می دهند. ما باید بدانیم که برای کسب و کار خود به کدام طیف و گروه نیاز داریم و چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنیم.

با بررسی آمار شبکه های اجتماعی و واکنشی که از کاربران دریافت کرده اید، می توانید متوجه شوید که کاربران به چه چیزی بیشتر علاقه دارند.

چگونه اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت مشتری بدست آوریم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، قبل از اینکه بخواهید پرسونا را توسعه و طراحی کنید، باید سوالات احتمالی را بپرسید. حال ممکن است با این سوال مواجه شوید که چگونه می توان پاسخ این سوالات را به دست آورد تا به واقعیت نزدیکتر شود؟برای این کار می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

1- ارسال پرسشنامه

با طراحی و ارسال پرسشنامه می توانید اطلاعات مفیدی از مخاطبان خود به دست آورید. می توانید انگیزه کوچکی ایجاد کنید، مثلاً پیشنهادی را در نظر بگیرید، از آنها بخواهید زمانی که به سراغ شما آمدند کمی وقت بگذارند و به پرسشنامه پاسخ دهند.

2- استفاده از شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین راه هایی که می تواند به شما در درک بهتر نیازهای مخاطبان کمک کند، استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام است. به عنوان مثال، می توانید در استوری یا کپشن اینستاگرام خود سوالی بپرسید، از نظرسنجی استفاده کنید یا نظر مخاطبان خود را در مورد موضوعی بپرسید. به این ترتیب می توانید طعم آنها را بهتر بشناسید و آن را اعمال کنید.

3- با همکاران خود صحبت کنید

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات مفید و طراحی دقیق شخصیت از همکاران خود کمک بگیرید و نظر آنها را جویا شوید. به احتمال زیاد هر کدام از آنها تجربه زیادی در برقراری ارتباط با مخاطبان مختلف دارند و می توانند به شما کمک کنند.

به طور کلی برای شروع طراحی پرسونا از هر راهی که می توانید برای به دست آوردن اطلاعات مفید استفاده کنید. حتی می توانید در اینترنت جستجو کنید و در مورد کسب و کار و نیازهای مشتری خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این صورت می توانید پرسونای بهتر و حرفه ای تری طراحی کنید.

مقاله را با نمونه ای از طراحی پرسونا کامل کنید

فرض کنید ما در گروه مشاوره مدیریت نورا می خواهیم بدانیم شخص ما کیست و چرا به خدمات ما نیاز دارد؟ بنابراین باید سوالاتی بپرسیم و با پاسخ دادن به آنها به شخصیت مخاطبان خود برسیم:

  1. شما چند سال دارید؟
  2. چی کار میکنی؟
  3. درآمد شما چقدر است؟
  4. چرا به نرم افزار جریان نقدی نیاز دارید؟
  5. چه عواملی ممکن است باعث شود نرم افزار جریان نقدی نورا را انتخاب نکنید؟

پاسخ این سوالات را در جدول زیر ببینید:

نام سن کار کردن درآمدها دلیلی که ما به ما نیاز داریم
مجید 37 سال مدیر خیاطی گردش مالی ماهانه کارگاه حدود 150 میلیون تومان و درآمد شخصی حدود 40 میلیون تومان است. مدیریت هزینه و کنترل جریان نقدی برای جلوگیری از ورشکستگی

با این توضیح می توان گفت: «من مجید هستم، 37 سال سن دارم و خیاطی دارم. کارگاه ما ماهیانه حدود 150 میلیون تومان گردش مالی دارد و من خودم به طور میانگین ماهیانه 40 میلیون تومان درآمد دارم. ” “با توجه به چالش های پیش رو و برای برنامه ریزی دقیق جریان نقدی، به نرم افزار جریان نقدی نورا نیاز دارم.”

با نگاهی به جملات بالا، پرسونا چیست؟ در واقع شخصیت همان شخصیت خیالی است که در بالا گفتیم، شخصیتی خیالی که برای رسیدن به هدف دقیق باید بر اساس داده های واقعی جمع آوری شود. در این مقاله در مورد پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری توضیح داده ایم، اگر تجربه ای در طراحی پرسونا دارید و نکاتی دارید با ما در میان بگذارید.