چگونه کپی رایتر شویم؟ (مهارت‌های یک کپی رایتر حرفه‌ای)


امروزه عبارت کپی رایتر زیاد استفاده می‌شود، اما اغلب افراد تعریف درستی از نوع کار کپی رایتر ندارند. کپی رایتر نویسنده‌ای است که مسئول نوشتن محتوای تاثیرگذار برای تبلیغات، توضیح محصول و شعار تبلیغاتی برای هر نوع محتوای تبلیغاتی است. یک کپی رایتر حرفه‌ای با حداقل کلمات و در کمترین زمان، مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کار یک کپی رایتر تنوع بالایی دارد و با انواع مشتریانی که متقاضی افزایش مخاطبین خود هستند مواجه می‌شود. کپی رایتینگ می‌تواند برای نوشتن محتوای تاثیرگذار در فضای آفلاین مانند تبلیغات تلوزیونی یا مجلات و بروشورها یا بیلبوردهای تبلیغاتی باشد یا در فضای آنلاین مانند ایمیل، صفحات فرود و بنرها مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه با افزایش حضور مخاطبان در فضای مجازی، اکنون بیشترین تقاضا برای کپی رایتینگ در فضای آنلاین وجود دارد.

در واقع بدون حضور فعال در فضای آنلاین و تبلیغات هدفمند نمی‌توان به حداکثر مشتریان دلخواه دسترسی پیدا کرد.

با رونق زیادی که تولید محتوا در فضای مجازی گرفته است، نیاز به کپی رایتر بیش از پیش احساس می‌شود. این محتوای جذاب دو کارکرد دارد، یک افزایش بازدید و بهبود رتبه سایت و دوم افزایش فروش.

درآمد کپی رایتر

برای رسیدن به درآمد ایده‌آل در کپی رایتینگ نیاز است که به خود زمان بدهید. مانند هر شغل دیگر نیاز است که به خود فرصت بدهید تا با بالا رفتن تجربه، کیفیت کار نیز بالا رفته و درآمد بیشتری به دست آورید. به تدریج افراد زیادی شما را به عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای شناخته و سفارش‌های زیادی به سمت شما سرازیر می‌شود.

هیچ پیشنهاد کاری را رد نکنید، شما در ابتدای کار نیاز به کسب تجربه و نمونه کار دارید و باید از جایی شروع کنید. پس به دلیل اینکه مبلغ پیشنهادی با آنچه در ذهن شما است تفاوت دارد، هیچ پیشنهاد کاری را رد نکنید.

یک کپی رایتر بسته به شرایط خود می‌تواند برای یک کمپانی یا آژانس تبلیغاتی کار کند یا به صورت آزاد (فریلنسری) مشغول به کار شود. درآمد هر کدام بسته به کیفیت کار دارد، یک کپی رایتر حرفه‌ای می‌تواند در ماه میلیون‌ها تومان نیز درآمد داشته باشد.

برخی کپی رایترهای به صورت تخصصی کار می‌کنند و به طور مثال در زمینه مد و پوشاک فعالیت می‌کنند. شاید اگر به زمینه‌ای خاص علاقه دارید، بهتر باشد که در ابتدا حوزه کاری خود را به این زمینه اختصاص دهید. به این شکل می‌توانید در این زمینه مطالعات تخصصی داشته باشید که به رشد کار شما کمک می‌‌کند.

ویژگی و مهارت‌های یک کپی رایتر چیست؟

مطالعه و آشنایی با سبک‌های مختلف نگارشی برای یک کپی رایتر لازم است. فردی که اسم خود را کپی رایتر می‌گذارد اما علاقه‌ای به مطالعه ندارد، در این راه موفقیت زیادی به دست نخواهد آورد. مورد مهم بعدی این است که چون اغلب درخواست‌های کپی رایتینگ جهت فضای آنلاین است، آشنایی با چند و چون تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ برای هر کپی رایتر یک باید است.

هدف کپی رایتینگ افزایش مخاطب و در نتیجه افزایش فروش با استفاده از تبلیغات هدفمند و موثر است و نیاز است که علاوه بر تسلط بر محتوانویسی، به روانشناسی فروش نیز تسلط داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر نیاز به تمرین و شناخت دقیق مخاطب دارید تا بدانید چه چیزی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خلاقیت عنصر دیگری است که بدون آن هیچ کس کپی رایتر موفقی از آب در نخواهد آمد. گاهی اوقات محصول یا خدماتی که نیاز به کپی رایتینگ دارند با نمونه‌های دیگر در بازار تفاوت چندانی ندارند که بتواند به آنها اشاره کرد. این هنر کپی رایتر است که بتواند با کلمات، مخاطب را به خرید ترغیب کند.

شناخت و آگاهی چیزی است که باعث موفقیت یک کپی رایتر می‌شود. بدون شناخت مشتریان و محصولات و خدماتی که قصد تبلیغ‌نویسی برای آن است، چگونه می‌توان یک متن تبلیغاتی موفق نوشتن؟

شناخت مخاطبین به معنای رسیدن به یک درک درست از تفکرات، نیازها و ترس‌های آنها است. با شناخت این موارد است که می‌توان متنی نوشت که محرک آنها برای اقدام و خرید کردن باشد. هنگامی یک متن یا تیتر تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت که از دید مخاطب نوشته شود و به نکاتی که او به دنبالش است، اشاره کند.

در کنار مخاطبین، کپی رایتر در تلاش است که به ویژگی و مزایای‌ محصول یا خدمات نیز پی ببرد. چه چیزی این محصول یا منحصر به فرد می‌کند؟ این محصول چه نیازی را برطرف می‌کند؟ مزیت آن نسبت به نمونه‌های مشابه چیست؟ مخاطب در صورت نخریدن چه زیانی را متحمل می‌شود؟

کپی رایتر باید سوالات خوبی از خود بپرسد تا به جواب‌های خوبی برسد. وظیفه یک کپی رایتر این است که یک پیشنهاد را به شکلی ارائه دهد که غیرقابل رد باشد.

تیترها در فضای مجازی بسیار مهم هستند. همانند روزنامه و مجلات که یک تیتر جذاب شما را ترغیب می‌‌کند تا به یک متن یا تبلیغ توجه کنید. در فضای آنلاین نیز همین مسئله صدق می‌کند. حتی حساسیت این مسئله در فضای مجازی بسیار بیشتر است، چرا که حجم مطالب تولید شده در فضای آنلاین و کاهش تمرکز مخاطبین در این فضا، نیاز به محتوا و تیترهای گیرا را بیشتر کرده است.

کار یک کپی رایتر هدف قرار دادن “احساسات مخاطب” است، بدون این کار وادار کردن او به خرید سخت خواهد بود.

هر یک از ویژگی‌های محصول را باید به مزیتی خاص مرتبط سازید. این نکته در کپی رایتینگ بسیار مهم است، در واقع باید به زبان مشتری با او صحبت کنید. وقتی درباره ویژگی‌های فنی یک محصول می‌گویید مشتری را تحت تاثیر قرار نمی‌دهید. او نمی‌داند با این ویژگی‌ها باید چه کند و چه تاثیر مثبتی برای او خواهد داشت. بهتر است به طور مستقیم به اثرات مثبت آن مانند بهبود لکه‌های پوستی، کاهش وزن، صرفه‌جویی در زمان، خواب را‌حت‌تر یا صرفه‌جویی مالی اشاره کنید. به خوبی مزیت را برای مشتری توضیح دهید تا بتواند خود را در شرایط موجود تصور کند.

اشاره به این مزیت‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتریان است. حتی می‌توانید از این هم فراتر روید و در کنار گفتن مزیت اصلی محصول که کاهش وزن در مدت زمان خاصی است به افزایش پذیرش از سوی دیگران و بهبود اعتماد به نفس و افزایش سلامت نیاز اشاره کنید.

برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر کارکشته بیش از هر چیز به زیرکی در شناخت مخاطب و تمرین کردن نیاز دارید.

تفاوت کپی رایتر و تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا و کپی رایتر از مشاغلی هستند که امروزه تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها وجود دارد و در صورت کسب مهارت کافی هیچ‌گاه بیکار نخواهید بود.

اگرچه هر دو به نوعی با نوشتن سر و کار دارند اما نحوه کار و هدف آنها با یکدیگر متفاوت است.

یک تولید کننده محتوا به کار تولید محتوای طولانی، اغلب آموزشی برای وبلاگ‌ها و سایت های مختلف می‌پردازد. این فرد باید با اصول نگارشی و ویرایشی برای نوشتن یک محتوای طولانی و روان آشنا باشد.

محتوای سایت برای جذب مخاطبین علاقمند و بهبود سئو سایت ضروری است. اگرچه تولید محتوا به طور مستقیم منجر به فروش و افزایش درآمد نمی‌شود، اما در جلب اعتماد اولیه مخاطبین هدف بسیار موثر است.

تولید کننده محتوا انواع مختلفی از محتوا مانند محتواهای متنی سایت، شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک، عکس و ویدئو و پادکست تولید می‌کند. محتوای تولید شده معمولا طولانی است تا بتواند پیام را به خوبی برساند. امروزه از مطالب کوتاه استقبال چندانی نمی‌شود و نیاز به تولید محتوای مفید و کاربردی است.

تسلط به نویسندگی و نگارش صحیح برای تولید کننده محتوا حتی از کپی رایتر هم بیشتر است. کل مطلب باید یک پیام واحد را برساند و خواننده در پایان مطلب پاسخ سوال خود را بگیرد. در کنار نویسندگی بهتر است که تولید کننده محتوا کمی با سئو محتوا نیز آشنا باشد تا بتواند نکات سئو را در هنگام نوشتن رعایت کند. محتوایی که در هر سایت تولید می‌شود باید کاملا به یکدیگر مرتبط بوده و باید انسجام لازم بین مطالب حفظ شود.

وظیفه یک تولید کننده محتوا این است که با تولید محتوای مفید و آموزشی باعث بازگشت مخاطبان به سایت شود. این کار هم برای سئو سایت مفید است و هم به مرور این مخاطبین به خریدار تبدیل می‌شوند. در مرحله تولید محتوا هدف، فعلا جذب مخاطبان علاقمند است و تصمیم به فروش به آنها نداریم.

کپی رایتر بیشتر با علم بازاریابی و تبلیغات سر و کار دارد و هدف او افزایش فروش است. از یک تبلیغ با توجه به اینکه چگونه نوشته می‌شود، می‌توان بازخوردهای متفاوتی گرفت. در واقع با کمک گرفتن از یک کپی رایتر می‌توان اثرگذاری تبلیغات را به مراتب افزایش داد. کپی رایتر نیاز به تفکر و بررسی زیاد قبل از نوشتن تبلیغات را دارد تا مخاطب احساس کند که تبلیغ برای خود او نوشته شده است. این تبلیغ نیاز نیست که همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه تنها هدف، افرادی هستند که محصول یا خدمات مناسب آنها است و قصد فروش به آنها را داریم.

برخلاف تولید کننده محتوا که نیاز به تهیه مطالب طولانی و مفید دارد، گاهی کار کپی رایتر تنها نوشتن یک جمله تاثیرگذار برای یک تبلیغ است تا سودی که برای مخاطب وجود دارد را در یک جمله به او نشان دهد. اصولا در کپی رایتینگ نباید زیاده‌گویی کرد و باید پیام را در کوتاه‌ترین شکل به مخاطب رساند.

اگرچه وظیفه کپی رایتر تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است اما به این معنا نیست که اغراقی صورت می‌گیرد و آنچه که تبلیغ می‌شود، چیزی نباشد که واقعا عرضه می‌گردد. تنها کاری که کپی رایتر صورت می‌دهد استفاده از کلمات مناسب برای مخاطب مناسب است تا آنها را جذب کند نه اینکه آنها را با اغراق تحت تاثیر قرار دهد.

گاهی اوقات هدف از کپی رایتینگ، خرید مخاطبین در حین دیدن تبلیغات نیست بلکه تنها درگیر کردن او و ثبت خود به عنوان یک برند در ذهن او است. هر چه مشتریان بیشتر با نام و برند یک مجموعه مواجه شوند، آشنایی بیشتری با آن احساس کرده و در صورت نیاز بیشتر به خرید از این برند تمایل دارند تا نمونه‌های مشابه.

کپی رایتینگ علاوه بر فروش برای موارد دیگری که نیاز به اقدام از سوی مخاطب داریم نیز کاربرد داریم مثل اینکه در خبرنامه سایت عضو شوند یا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.

علاقه به نویسندگی و علم تبلیغات، روانشناسی فروش، تکنیک‌ها و ترفندهای کپی رایتینگ و تمرین و تکرار هر روزه رمز موفقیت یک کپی رایتر است. کپی رایتینگ یک استعداد ذاتی نیست و می‌توان با مداومت در آن به یک حرفه‌ای تبدیل شد.

منبع: مدیرآفرین

ادامه مطلب