چگونه یک درگاه پرداخت برای کسب و کار خود داشته باشیم؟

چگونه یک درگاه پرداخت برای کسب و کار خود داشته باشیم؟


امروزه هر کسب و کاری که در اینترنت فعال است و خدمات یا محصولی را به فروش می رساند، برای دریافت پول از مشتریان خود نیازمند درگاه پرداخت است. دریافت درگاه پرداخت برای سال ها کار ساده ای نبود، اما اکنون با توسعه ارائه دهندگان خدمات پرداخت الکترونیکی، این کار به راحتی انجام می شود. کافی است یک کسب و کار حداقل مدارک و شرایط لازم را داشته باشد تا بتواند درگاه پرداخت دریافت کند و در سایت یا اپلیکیشن خود از آن استفاده کند.

درگاه پرداخت آنلاین چیست؟

درگاه پرداخت آنلاین یک پلت فرم اینترنتی امن است که مشاغل و مشتریان می توانند تراکنش های خود را انجام دهند. درگاه پرداخت یک تراکنش آنلاین را با انتقال اطلاعات رمزگذاری شده بین درگاه پرداخت (مانند وب سایت، تلفن همراه یا کدهای USSD) و پردازنده یا بانک دریافت کننده تکمیل می کند. خدماتی مانند خرید آنلاین، پرداخت قبض، پرداخت اقساطی و غیره. با کارت های متصل به شبکه شتاب در بستری امن و استاندارد امکان پذیر است. هر کسب و کاری به درگاه پرداخت آنلاین به عنوان یکی از مهمترین بخش های تجارت نیاز دارد.

درگاه پرداخت آنلاین جهان

اولین گام ها برای دستیابی به درگاه پرداخت آنلاین توسط American Express با کارت های اعتباری خود در سال 1959 برداشته شد. بعدها ظهور دستگاه های خودپرداز در دهه 1960 و 1970 و ایده محدود نشدن به بانک های فیزیکی نیاز به این امر حیاتی را نشان داد. فناوری در رشد خرید و فروش. اصطلاح “درگاه پرداخت اینترنتی” برای اولین بار در ایالات متحده استفاده شد که Authorize.Net آن را برای پرداخت با کارت اعتباری معرفی کرد. در اواخر دهه 1990، رشد اینترنت و فناوری مالی در نهایت منجر به درگاه پرداخت آنلاین به عنوان یکی از اولین محصولات فین تک شد.

اولین پردازشگر پرداخت آنلاین که این ابزار را ارائه کرد در سال 1998 تاسیس شد، ابتدا با نام Confinity کار کرد، بعداً به X.com تغییر کرد و در سال 2001 با نام فعلی آن PayPal کار کرد. چندین دهه بعد، توسعه فین تک در سراسر جهان باعث شد سایر کشورها به از این فناوری بهره ببرید.

امروزه بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از درگاه پرداخت به عنوان معروف ترین محصول فین تک استفاده می کنند.

انواع درگاه پرداخت

در حال حاضر دو نوع درگاه پرداخت در ایران وجود دارد: درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسطه. درگاه پرداخت مستقیم به صورت مستقیم توسط شرکت های خدمات فنی بانک ها و درگاه پرداخت واسطه ای از طریق شرکت های خدمات پرداخت الکترونیکی در دسترس است.

شاید مهمترین نقطه قوت درگاه پرداخت مستقیم، پایداری درگاه و حداقل نرخ تراکنش های ناموفق باشد، اما این نقطه قوت در حال حاضر چندان خاص نیست زیرا شرکت های پرداخت الکترونیکی درگاه های پرداخت پایدار را نیز ارائه می دهند.

نقطه قوت رابط درگاه پرداخت در بهینه سازی سرویس است. شرکت های خدمات الکترونیکی با تمرکز بر بهبود تجربه کاربری، توانسته اند خدماتی فراتر از درگاه پرداخت ارائه دهند. امروزه برای جذب مشتری و ایجاد تنوع و انعطاف در پرداخت، داشتن درگاه پرداخت کافی نیست، بلکه باید ابزارهای متنوعی وجود داشته باشد که بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای مالی و پرداختی کسب و کارهای آنلاین باشد.

چگونه درگاه پرداخت آنلاین داشته باشیم؟

برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین کافی است به وب سایت شرکت های خدمات الکترونیک مراجعه کرده و با ثبت نام یا ایجاد حساب کاربری، مدارک اولیه را بارگذاری یا ارسال کنید. به طور معمول، درگاه پرداخت در مدت زمان کوتاهی پس از اجرای فنی وب سایت یا اپلیکیشن تجاری فعال می شود. اما آیا یک درگاه پرداخت تنها چیزی است که یک کسب و کار نیاز دارد؟

درگاه پرداخت و فراتر از آن

شاید یک فروشگاه اینترنتی که در ابتدای راه است بتواند نیازهای مهم و اساسی خود را تنها با یک درگاه پرداخت برطرف کند. اما امروزه گزینه‌های پرداخت آنلاین با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه هستند و کسب‌وکارها باید از ابتدا به این فکر کنند که بتوانند با توجه به نیاز خود بسیار سریع و با کیفیت از این ابزارها و امکانات استفاده کنند. بنابراین اگر کسب و کاری در ابتدای راه است نباید افق پیشرفت و نیازهای آتی خود را نادیده بگیرد.

درگاه های پرداخت امروز در دسترس هستند.

منبع:

https://www.rade.ir

https://www.wikipedia.org

انتخاب شده توسط کاربران