تفریق ساعت در اکسل – فرمول و نحوه محاسبه آن به زبان ساده – فوق برنامه

تفریق ساعت در اکسل – فرمول و نحوه محاسبه آن به زبان ساده – فوق برنامه

[ad_1]

9 بازدید کنید

اخرین بروزرسانی: 01 مه 1403

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شاید ساده ترین فرمول مورد استفاده در اکسل فرمول تفریق باشد. فرمول تفریق را می توان برای همه انواع داده استفاده کرد. در این مقاله از مجله فرادرس با نحوه کم کردن ساعت در اکسل آشنا می شویم. ابتدا تفریق را با استفاده از توابع زمان و سپس با استفاده از تابع جمع و عملگر تفریق بررسی می کنیم.

مطالب این مقاله

1. با استفاده از تابع Time زمان را در اکسل استخراج کنید

با استفاده از توابع زمان می توان ساعت ها، دقیقه ها و ثانیه ها را تقسیم کرد و عملیات دلخواه را در هر قسمت از زمان انجام داد. در زیر استخراج مولفه های زمانی مختلف را با دو مثال توضیح می دهیم.

دقیقه و ساعت را کم کنید

فرض کنید می خواهیم دو ساعت و 30 دقیقه از زمان درج شده در سلول A1 در تصویر زیر کم کنیم. برای این کار می توانیم از تابع Time استفاده کنیم. آرگومان های این تابع به ترتیب ساعت، دقیقه و ثانیه است و هر آرگومان عددی بزرگتر از 0 می گیرد. با استفاده از فرمول زیر و با استفاده از توابع HOUR و MINUTE، زمان وارد شده در سلول A1 را به ساعت و دقیقه تقسیم می کنیم. و سپس 2 را از آرگومان ساعت و 30 را از آرگومان دقیقه کم کنید. فرمول زیر را در سلول B1 وارد می کنیم تا نتیجه در آن سلول نمایش داده شود. توجه داشته باشید، آرگومان سوم فرمول را خالی می گذاریم زیرا زمان وارد شده در سلول A1 ثانیه ندارد. با خالی گذاشتن آرگومان سوم، دومی صفر در نظر گرفته می شود.

=TIME(HOUR(A1)-2,MINUTE(A1)-30,)

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید نتیجه با فرمت زمان با پسوند AM نمایش داده می شود. برای تغییر این فرمت نمایش باید فرمت این سلول را تغییر دهیم. ابتدا سلول B1 را انتخاب کرده و سپس فشار دهید Ctrl+1

در صفحه کلید یا روی سلول کلیک راست کنید، پنجره “Format Cells” را باز کنید. در قسمت “Category” بر روی “Time” کلیک کرده و از قسمت “Type” فرمت زمان مورد نظر را انتخاب کنید.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

با زدن OK می بینید که نمایش نتیجه در سلول B1 نیز تغییر می کند.

ثانیه ها را کم کنید

اکنون به مثال دیگری که شامل ثانیه است نگاه می کنیم. برای مثال فرض کنید می خواهیم 10 ثانیه از داده های وارد شده در سلول A1 که حاوی ثانیه است کم کنیم. مانند مثال قبل از فرمول زمان استفاده می کنیم و از آرگومان سوم یا دوم 10 کم می کنیم.

=TIME(HOUR(A1),MINUTE(A1),SECOND(A1)-10)

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

برای نمایش نتیجه کافی است فرمت سلول B1 را تغییر دهید تا زمان بر حسب ثانیه نمایش داده شود.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

با فرادرس ترفندهای عملی محاسبه اکسل را بیاموزید

اکسل یک برنامه بسیار جامع است و با یادگیری تعدادی از ترفندها و اصول اولیه می توانید پاسخ تمام سوالات و نیازهای اولیه اکسل خود را بیابید. فرادرس فیلم های آموزشی اکسل دقیق و کامل را آماده کرده است. با کمک این ویدیوها ایده های مختلفی برای حل مشکلات مدیریت داده ها به دست خواهید آورد:

اگر می خواهید تمام فیلم های آموزشی اکسل را به صورت یکجا تماشا کنید، روی لینک زیر کلیک کنید:

2. با استفاده از تابع SUM زمان را کم کنید

می دانیم که تابع SUM برای جمع کردن داده های مختلف استفاده می شود، اما این تابع برای تفریق نیز استفاده می شود. جمع یا تفریق جبری را می توان با استفاده از تابع SUM با اضافه کردن علامت منفی بعد از دوم، سوم و غیره انجام داد. بحث و جدل. برای مثال فرض کنید می خواهیم با انجام کارهای وارد شده در جدول محاسبه کنیم که از 8 ساعت کاری چند ساعت باقی می ماند.

برای این کار باید هر سلول را از B2 به B4 از سلول B5 کم کنیم. برای این کار فرمول زیر را در سلول B6 وارد کنید تا نتیجه در آن سلول نمایش داده شود.

=SUM(B5,-B4,-B3,-B2)

این فرمول داده های سلول های B2 تا B5 را با هم جمع می کند. با قرار دادن نشانگر تفریق قبل از B2 و B3 و B4 عمل جمع به تفریق تبدیل شده و نتیجه تفریق نمایش داده می شود.

نمایش بازه زمانی بیش از 24 ساعت در اکسل

به‌طور پیش‌فرض، تمام عملگرها و فرمول‌های اکسل زمان را در ساعت کمتر از 24 نمایش می‌دهند. یعنی اگر قصد نمایش بازه زمانی طولانی‌تر از 24 ساعت را دارید، اکسل به‌طور خودکار 24 ساعت را چندین بار از آن کم می‌کند تا زمانی که عدد کمتری به دست آید. از 24 و سپس نتیجه را نمایش می دهد. برای اصلاح این وضعیت، باید شکل سلول را تغییر دهید. ابتدا بر روی سلول مورد نظر کلیک کرده و پنجره Format Cells را باز کنید. در پنجره Format Cells، روی Custom در تب Category کلیک کنید و روی Type در پایین لیست کلیک کنید h:mm;@

کلیک کنید و سپس روی OK کلیک کنید. بنابراین، نتیجه به عنوان یک دوره زمانی نمایش داده می شود که می تواند بیش از 24 ساعت باشد.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

3. زمان را در اکسل با استفاده از عملگر تفریق کم کنید

تفریق زمان را می توان به سادگی با عملگر تفریق انجام داد. برای این منظور مثال زیر را در نظر بگیرید که در آن تفاوت بین دو ساعت در اکسل را محاسبه می کنیم.

در این مثال به سادگی زمان شروع را از زمان پایان کم کنید.

اگر زمان شروع و زمان پایان در دو روز متفاوت باشد، این فرمول کار نخواهد کرد. زیرا نتیجه منفی خواهد بود زیرا زمان منفی در اکسل و به عنوان تعریف نشده است ######

نشان داده شده است.

زمان شروع و پایان در دو روز مختلف به این معنی است که زمان شروع از زمان پایان بیشتر است. برای محاسبه اختلاف زمانی در این حالت باید زمان نهایی 24 ساعت را جمع کرد تا تفریق به درستی انجام شود. این 24 ساعت را می توان با فرمت اعشاری به ساعت پایانی اضافه کرد. 1، و سپس خارج شود.

با استفاده از تابع IF، هر دو موقعیت را می توان برای محاسبه اختلاف زمانی گنجاند. در این مثال، فرمول زیر را در سلول های C2 و C3 وارد می کنیم:

=IF(B3>=A3,B3-A3,B3+1-A3)

طبق فرمول، اگر زمان شروع 24 ساعت دیرتر از زمان پایان باشد، زمان شروع به سادگی از زمان پایان کم می شود و اگر زمان شروع 24 ساعت قبل از زمان پایان باشد، آرگومان سوم اجرا می شود که عبارت است از ، ابتدا به زمان پایان یک واحد یا 24 ساعت را اضافه می کنیم و سپس زمان شروع را از آن کم می کنیم.

زمان در قالب اعشار

در بسیاری از فرمول ها، اکسل زمان را به صورت یک عدد اعشاری نمایش می دهد. در قالب اعشاری عدد یک معادل 24 ساعت است و ساعات باقیمانده از شبانه روز به صورت عدد اعشاری کمتر از یک نشان داده می شود. بسیاری از محاسبات با استفاده از زمان در قالب اعشاری آسان تر انجام می شود. اگر قصد دارید نتیجه محاسبه اختلاف زمانی را به صورت اعشاری دریافت کنید، فقط قالب سلول نتیجه را به “Total” تغییر دهید. البته اگر می خواهید با اعداد اعشاری آشنایی بهتر و بهتری داشته باشید می توانید مقاله مربوطه را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

مشکل زمان منفی نیز در قالب اعشاری حل شده است. یعنی اگر زمان را از ابتدا به صورت اعشاری وارد کنید یا قالب سلول های حاوی داده های زمانی را به General تغییر دهید و سپس زمان ها را کم کنید، عدد اعشاری منفی بدون خطا نمایش داده می شود.

آموزش تبدیل تاریخ با دوره

علاوه بر مطالب آموزشی که تاکنون معرفی کرده ایم، فیلم های آموزشی زیر به شما کمک می کند تا درک کامل تری از مفاهیم آموزشی ارائه شده در این مقاله داشته باشید. فرادرس انواع دوره های آموزشی رایگان اکسل را ارائه می دهد که سفر یادگیری شما را تسهیل می کند و شما را از ابتدای مسیر تا تسلط کامل بر اکسل همراهی می کند:

نتیجه

به طور کلی، تبدیل زمان در اکسل با چند ترفند ساده محاسباتی انجام می شود. از آنجایی که داده های آب و هوا به صورت عددی در اکسل تعریف و تحلیل می شوند، استخراج داده های آب و هوا به راحتی با استفاده از این مقادیر عددی انجام می شود. نکته مهم در انجام این محاسبات، درک صحیح عملکرد ابزارها، توابع و عملگرهای اکسل است که در این مقاله و سایر مقالات مجله فرادرس آن را آموخته و توضیح داده ایم.

جعفری (+)

شقایق جعفری دانشجوی مهندسی برق است. او به تولید محتوا و تدریس در زمینه های مختلف مهندسی و فنی علاقه مند است و اوقات فراغت خود را صرف یادگیری زبان های مختلف و هنر تصویرسازی می کند. او در حال حاضر برای مجله فرادرس درباره ترفندهای نرم افزاری ویندوز می نویسد.



[ad_2]