پروتکل Rune چیست؟ چگونه از ویژگی Runes در شبکه بیت کوین استفاده کنم؟

پروتکل Rune چیست؟  چگونه از ویژگی Runes در شبکه بیت کوین استفاده کنم؟

[ad_1]

امروز صبح رویداد نصف شدن بیت کوین مورد انتظار پس از 4 سال انتظار رخ داد و پاداش استخراج هر بلوک به نصف کاهش یافت. با این حال، اهمیت رویداد نصف شدن امروز دو چندان بود. زیرا پروتکل و استاندارد جدید ایجاد توکن های Runes همزمان با رویداد هاوینگ در شبکه بیت کوین منتشر شد. راه اندازی منجر به افزایش قابل توجهی در کارمزد شبکه بیت کوین شده است و بسیاری از کاربران مشتاق هستند از این ویژگی کلیدی جدید شبکه بیت کوین استفاده کنند.

در این مقاله ابتدا به زبان ساده و به طور خلاصه توضیح خواهیم داد که پروتکل Runes چیست و این استاندارد جدید برای ایجاد توکن در شبکه بیت کوین چه مزایایی دارد. در مرحله بعد، نگاهی به راه اندازی Runes در صبح امروز خواهیم داشت و چگونگی تأثیر راه اندازی Runes بر هزینه های شبکه بیت کوین را بررسی خواهیم کرد. در نهایت، ما به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از Runes استفاده کنید.

پروتکل Runes چیست؟

پروتکل Runes یک استاندارد جدید برای ایجاد توکن های Fungible در بلاک چین بیت کوین است که توسط کیسی رودارمور، خالق پروتکل Ordinals، پیشگام بود. برخلاف Ordinals که بر ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تمرکز دارد. رون های هدف، فرآیند ایجاد را ساده کنید و مدیریت توکن های مختلف در شبکه بیت کوین با استفاده از مدل خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO) و کد عملیات OP_RETURN خوب.

Runes با بهره گیری از ویژگی های موجود در شبکه بیت کوین و بدون نیاز به داده های خارج از زنجیره یا داشتن یک توکن بومی جداگانه امکان ایجاد توکن کارآمدتر را فراهم می کند. این پروتکل امروز پس از نصف شدن چهارم بیت کوین در بلوک 840000 راه اندازی شد.

بیشتر بیاموزید: پوشش لحظه ای نصف شدن بیت کوین. نیمه راه تا سال 2024

Runes می تواند یک پلت فرم امن تر و قابل اعتمادتر برای ایجاد توکن ها و تراکنش ها در شبکه فراهم کند. این پروتکل با استفاده از UTXO ها برای ذخیره داده ها در زنجیره، از همان مدل امنیتی بیت کوین استفاده می کند و امنیت بیشتری را برای کاربران و توسعه دهندگان فراهم می کند و خطر حفره های امنیتی را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: UTXO چیست؟ مقدمه ای بر مفهوم خروجی تراکنش خرج نشده

فرآیند ایجاد توکن در رونز، حکاکی کردن فراخوانی می شود که طی آن سازنده توکن اطلاعاتی مانند نام، شناسه، نماد، مقدار عرضه، تقسیم پذیری و سایر پارامترهای مورد نیاز را در خروجی OP_RETURN مشخص می کند. توکن های Rune را می توان از طریق فرآیندهای استخراج باز یا بسته تولید کرد.

در حال حاضر، در مقایسه با شبکه های سولانا و اتریوم، بیت کوین سهم بسیار کمی از اکوسیستم توکن ها را دارد و ارزش بازار توکن های ضرب شده در شبکه بیت کوین از چند میلیارد دلار فراتر نمی رود. با این حال، با راه‌اندازی استاندارد توکن Runes کارآمدتر، بیت‌کوین در موقعیت خوبی قرار گرفته است تا شکاف بین ارزش بازار توکن‌های مبتنی بر این شبکه و بلاک چین‌های رقیب را کاهش دهد.

مزایای استاندارد رون ها

توکن های ایجاد شده در بلاک چین بیت کوین از رون ها مجموعه ای از داده های اجرایی هستند که اجازه می دهد دارایی های خاصی ایجاد و در شبکه خرج شود. نکته قابل توجه در مورد Runes این است که این پروتکل بر خلاف پروتکل های ایجاد توکن موجود در شبکه بیت کوین مانند RGB و Taproot Assets به داده های خارج از زنجیره متکی نیست.

از مزایای پروتکل Runes می توان به ساده سازی فرآیند ایجاد و مدیریت توکن، کارایی بیشتر در استفاده از منابع شبکه بیت کوین، سازگاری با مدل UTXO، جذب کاربران بیشتر و گسترش کاربردهای شبکه بیت کوین اشاره کرد. همچنین انتظار می رود که پروتکل Runes با تسهیل ایجاد فرآیند ضرب سکه میم به جذب کاربران جدید به این شبکه کمک کند. با انتشار Runes در اکوسیستم آن، پروژه های مختلفی مانند توکن ها، سکوهای پرتاب، بازارها و کیف پول های سازگار با این پروتکل شکل خواهند گرفت.

رونز استاندارد جدید برای جایگزینی با یک استاندارد BRC-20 شبکه فعلی بیت کوین است. اگرچه لازم به ذکر است که بین این استانداردها در جنبه های مختلف مانند مدل عملکرد، نحوه ذخیره داده ها، فرآیند ضرب توکن و انتقال تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.

نصف شدن بیت کوین و ظهور رون ها در وب

اولین پروژه ای که در Runes راه اندازی شد و به استخراج توکن می پرداخت، پروژه Uncommon Goods بود.کالاهای غیرمعمول) که خود رودامور خیلی قبل از Having شروع کرده بود. در حال حاضر صدها پروژه Rune در حال توسعه و ضرب هستند و در انتظار مشارکت خریداران بالقوه هستند.

با این حال، با توجه به CoinDesk، تنها 9 بلوک پس از نصف شدن بیت کوین، ضرایب توکن مبتنی بر رون بیش از 4.95 میلیون دلار یا 78.6 بیت کوین برای خرید کمیاب ترین توکن ها هزینه پرداخت کردند.

با این حال، به نظر می‌رسد منطق پشت پروژه‌های Rune شبیه به بازار سکه‌های میم باشد. اما از سوی دیگر، کیفیت این پروژه ها و کمیاب بودن توکن های آنها نیز مورد بحث است. بسیاری نیز به طرح های اولیه این پروتکل مانند DOG.GO.TO.THE.MOON علاقه نشان داده اند.

پروژه‌های دیگری مانند MEME.ECONOMICS، DOG.DOG.DOG.DOG.DOG، SHORT.THE.WORLD و PEPE.WIT.HONKERS نیز قبل از رویداد هاوینگ راه‌اندازی می‌شوند، اما قضاوت در مورد اینکه کدام پروژه‌ها واقعاً می‌توانند در این رویداد ارزشمند باشند بسیار دشوار است. بلند مدت.

نظرات کاربران در مورد پروتکل Runes چیست؟

بسیاری از کاربران و معامله گران هنوز معتقدند که آغاز این پروتکل جدید استخراج توکن برای معامله گران پر از هرج و مرج و سردرگمی است و با توجه به اینکه نمی توان گفت کدام پروژه ارزشمند است یا می تواند در آینده ارزشمند باشد، بهتر است شرکت کنید. او به این فضا عجله نکرد.

آنها می گویند که لازم است در مورد پروتکل Runes و پروژه های آن بیشتر بدانید و آنها را در عمل مشاهده کنید تا تصویر دقیقی از فضا بدست آورید، زیرا نمی توان در کمتر از یک روز پس از راه اندازی آن، در مورد یک پروتکل نظر نهایی داد.

رونز هزینه های شبکه بیت کوین را افزایش داد

شبکه بیت کوین هزینه ای معادل 40.7 بیت کوین به ارزش 2.6 میلیون دلار برای تولید نیمه هاوینگ بلاک پرداخت کرد. با این حال، هجوم کاربران به شبکه بیت‌کوین برای پرورش و تجارت توکن‌ها بر روی پلتفرم Rune باعث شد که پس از تولید نصف بلاک، هزینه‌های شبکه در سطح بسیار بالایی باقی بماند، به طوری که میانگین هزینه‌های شبکه بیت‌کوین به 1805 ساتوشی در هر بایت (سات) رسید. /vByte) به حدود 170 دلار افزایش یافت.

در زمان انتشار این گزارش، قیمت بیت کوین بیش از 1.1 درصد نسبت به روز گذشته در محدوده قیمتی 63900 دلار معامله می شود. لازم به ذکر است که با توجه به قیمت فعلی بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال باقی مانده است تقریباً بدون تغییر نسبت به 30 روز گذشته. معامله گران در حال حاضر فقط 0.8 درصد بیشتر از یک ماه قبل برای خرید بیت کوین پرداخت می کنند.

چگونه از پروتکل Runes استفاده کنم؟

  • ابتدا، کیف پول بیت کوینی را انتخاب کنید که از رون ها پشتیبانی می کند: با توجه به اینکه هنوز همه کیف پول ها نمی توانند توکن های مخصوص Rune را پشتیبانی کنند، حتما به توانایی کیف پول خود در پشتیبانی از رون ها توجه کنید.
  • توکن‌های Etch، Buy، یا Etch Runes: می‌توانید مجموعه‌ای از توکن‌های مبتنی بر Rune را بخرید، اچ کنید یا حتی راه‌اندازی کنید. همچنین می توانید شانس خود را مستقیماً از طریق Bitcoin Core امتحان کنید. البته، راستش را بخواهید، امتحان دومی اصلا آسان نیست، اما ارزشش را دارد!
  • تجربه: بهترین راه برای یادگیری و درک رون ها، کار با آنها است. می‌توانید از طریق Testnet یا Testnet با آن کار کنید تا رونزها را بهتر درک کنید.
اکوسیستم رونی

هنگام کار با رونز به این نکات توجه کنید

  • کارمزد تراکنش را فراموش نکنید: درست مانند تراکنش های معمولی بیت کوین، برای تجارت یا ایجاد توکن های Runes باید کارمزدی بپردازید و این کارمزدها بخش مهمی از نحوه عملکرد Runes هستند. بنابراین مطمئن شوید که بیت کوین کافی برای پوشش هزینه های شبکه دارید. باید گفت که برای ساخت توکن در Runes اولویت با کسانی است که هزینه بیشتری می پردازند و همین موضوع باعث شده تا انتقادات زیادی به این ویژگی وارد شود.
  • خطا در وارد کردن آدرس یا نام پروژه: نام پروژه های Runes در حال حاضر بسیار طولانی و گاهی پیچیده است، و توسعه دهندگان گفتند که بیش از 2 سال طول کشید تا نام و نمادهای آنها 3 حرف شد. تا آن زمان مراقب نام دقیق پروژه ها باشید. همچنین، هنگام ارسال یا دریافت Rune Token، آدرس ها را دوباره بررسی کنید، زیرا اشتباه گرفتن آن ممکن است برای شما گران تمام شود!
  • آعجله در ساختن رونها: گاهی اوقات هنگام تلاش برای ایجاد یا راه‌اندازی رون، ممکن است خطاهایی رخ دهد. این اشتباهات را سنوتاف می نامند. اگر در کد خطایی وجود داشته باشد یا برخی از اطلاعات رونیک نادرست یا ناشناخته باشد، سنوتاف رخ داده است.
  • از ایمنی خود غافل نشوید: از کیف پول های قابل اعتماد استفاده کنید و کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارید. اگرچه امنیت ران ها توسط شبکه بیت کوین تامین می شود، اما امنیت کیف پول هر کاربر به آن بستگی دارد.

[ad_2]