دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ از سیر تا پیاز!

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ از سیر تا پیاز!

[ad_1]

نقش بازاریابی دیجیتال در شرکت‌ها چیست؟

در بازاریابی سنتی تبلیغات معمولاً به ‌صورت ارتباط تلفنی با مشتریان، تبلیغات چاپی یا به ‌صورت حضوری و فیزیکی انجام می‌شود اما در بازاریابی دیجیتال تبلیغات به ‌صورت الکترونیکی و آنلاین رخ می‌دهد. برندها و شرکت‌های مختلف برای انجام این کار امکانات بسیار بیشتری برای ارتباط با مشتریان در اختیار دارند؛ از جمله این امکانات می‌توان به ویدئو، ایمیل، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ باید از برند آگاهی کامل داشته باشید. در دنیای امروز وب‌سایت از واجبات کسب‌وکار به شمار رفته و اکثر کسب‌وکارها وب‌سایت مختص به خود را دارند. حتی اگر برخی کسب‌وکارها وب‌سایت نداشته باشند نیز سعی می‌کنند در کانال‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشند.

اگر نگوییم بازاریابی دیجیتال اصلی‌ترین زیرشاخه علم بازاریابی است، باید بگوییم همگام با دنیا پیش نرفته‌ایم! چراکه در حال حاضر، همه چیز اینترنتی شده، بنابراین بخش زیادی از بازاریابی هم روی این بستر قرار گرفته است.

بازاریابی دیجیتال امروزه در میان کسب‌وکارها بسیار رایج است به‌طوری‌که مصرف‌کنندگان از اغلب کسب‌وکارها انتظار دارند که حداقل یکی از ابزارهای دیجیتال را در اختیار داشته باشند. از این ابزارها می‌توان به‌ عنوان راهی برای جلب اعتماد مشتری استفاده کرد.

اگر به‌عنوان یک مالک کسب‌وکار می‌خواهید از سایر رقبا پیشی بگیرید باید در پروسه استخدام، یک فرد ماهر و متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید و از علم بازاریابی دیجیتال و ترفندهای آن در کسب‌وکار خود بهره ببرید. این نوع بازاریابی استراتژی‌ها و راه و روش‌های بسیاری پیش روی شما قرار می‌دهد. اما بااین‌حال باید خلاقیت به خرج داده و سراغ روش‌های جدید بروید. همچنین می‌توانید از مواردی استفاده کنید که کسب‌وکارهای دیگر از آن نتیجه گرفته باشند.

تعریف هر کسب‌وکار از Digital Maketing چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از کانال‌های دیجیتالی و تاکتیک‌های متعددی برای ارتباط با مشتریانی که به‌دنبال استفاده از فضای آنلاین و بسترهای آن هستند گفته می‌شود. کسب و کارهای دیجیتال باید به اهداف و آنچه لازم است در کمپین‌های دیجیتال انجام دهند واقف باشند.

دیجیتال مارکترها می‌توانند بسته به استراتژی خود، از طریق پولی که در اختیار دارند و کانال‌های رایگان، اهداف خود را عملی کنند؛ مثلاً یک بازاریاب محتوایی می‌تواند سراغ تهیه محتوا برای وبلاگ‌ها برود که ثابت شده این کار بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب داشته ‌است. دیجیتال مارکترها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پست‌هایی برای پیج کسب‌وکارها تهیه کنند. حتی می‌توانند برای این پلتفرم‌ها تبلیغات آماده کرده و با انتشار این محتوا به ارتقاء پست‌های پیج کمک می‌کنند.

در بخش ایمیل مارکتینگ نیز مارکترها به تدوین و اجرای کمپین‌های ایمیلی می‌پردازند و در آن کمپین از پروموشن‌ها و محصولات جدید به کاربران می‌گویند.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی از کانال‌ها را شامل می‌شود، نکته مهم در این امر، داشتن استراتژی برای استفاده از هر یک از این کانال‌ها است! اینکه از کدام کانال در چه زمانی و با چه هزینه‌ای استفاده کنید نکته بسیار مهمی است که خیلی از کسب و کارهای غیر حرفه‌ای چندان توجهی به آن ندارند.

هر کانال هزینه‌های مرتبط به خودش را دارد، واقعا اگر کانالی صرفه اقتصادی برای شما نداشته باشد، چرا باید از آن استفاده کنید؟ حتما شما هم شنیده‌اید که خیلی از کارفرماها می‌گویند «گوگل ادز بریم، بیایم بالا!» در صورتی که اولا با گوگل ادز همیشه بالا نخواهید بود؛ چراکه گوگل به کسی جایگاه نمی‌فروشد! دوما، از کجا معلوم که با گوگل ادز، به اهداف خود برسید؟ آیا برای استفاده از این کانال، محاسبات دقیق انجام داده‌اید؟ می‌دانید نرخ بازگشت سرمایه شما چقدر خواهد بود؟ و ده‌ها سوال دیگر که یک متخصص این کار باید آن‌ها را در نظر بگیرد.

با این توضیح بیایید درباره کانال‌های مختلفی که در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، بیشتر صحبت کنیم، این کانال‌ها عبارتند از:

  • بازاریابی محتوایی یا content marketing
  • سئو SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو (search engine optimization)
  • بازاریابی به وسیله شبکه‌های اجتماعی یا social marketing
  • افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش (affiliate marketing)
  • پرداخت به ‌ازای کلیک (PPC – CPC)
  • تبلیغات نیتیو یا Native Ads
  • اتوماسیون فروش و بازاریابی یا Marketing Automation
  • ایمیل مارکتینگ یا email marketing
  • بازاریابی آنلاین
  • محتوای دارای اسپانسر یا حمایت شده
  • بازاریابی درون‌گرا یا inbound marketing

در ادامه درباره خلاصه‌ای از روش‌های دیجیتال مارکتینگ رایج و کانال‌های درگیر در آن صحبت خواهیم کرد.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

از بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو SEO برای رتبه‌بندی بالاتر در صفحات موتور جستجو استفاده می‌شود که به وسیله آن می‌توان با کسب رتبه یا رنکینگ در کلمات کلیدی، میزان ترافیک ارگانیک سایت را افزایش یابد.

برای این‌که رتبه وب‌سایت در صفحات جست‌وجو افزایش یابد چند روش وجود دارد که در پروسه سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سئو داخلی یا on-page

به تمام فرآیندها و فعالیت‌هایی که در داخل سایت خود برای گرفتن رتبه انجام می‌دهید سئو داخلی یا on page گفته می‌شود. به عنوان مثال انجام کیورد ریسرچ، تولید محتوا، تولید عکس، ساخت پادکست، بارگذاری ویدئو، لینک سازی داخلی و موارد دیگر همگی جزء سئو داخلی به حساب می‌آیند.

شما می‌توانید بر روی کلمات کلیدی موردنظر خود تحقیق کرده و با بررسی میزان جستجو آن‌ها، به سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ داده و در صفحه نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنید.

سئو خارجی یا off-page

اف پیج سئو (off page) به فعالیت‌هایی که خارج از سایت ما اتفاق می‌افتد گفته می‌شود. به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار باید بپرسید که چه مواردی خارج از وب‌سایت بر روی او تاثیر گذار است؟

از جمله‌ی این موارد می‌توان به بازتاب محتوای خود در سایت‌های دیگر، گرفتن بک لینک (رپورتاژ)، بازتاب محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی یا سوشال سیگنال و غیره اشاره کرد.

سئو فنی یا تکنیکال

همانطور که از نام آن پیداست سئو تکنیکال روی مسائل فنی تمرکز دارد:

  • آیا سایت شما موبایل فرندلی هست یا خیر (ریسپانسیو)
  • آیا سرعت سایت شما بهینه است یا خیر؟
  • کدنویسی سایت به چه صورت انجام شده؟
  • چقدر از حجم سایت شما را کدهای JS گرفته؟
  • آیا کدها مینیفای شده هستند یا خیر؟
  • برید کرامپ ها صحیح اجرا شده‌اند یا خیر؟
  • آیا سایت از بستر CDN استفاده می‌کند یا خیر؟

همه موارد بالا و خیلی از موارد دیگر در این بخش بررسی می‌شوند.

بازاریابی محتوایی در digital marketing

بازاریابی محتوایی به معنی تولید، توزیع و ترویج محتوا برای افزایش ترافیک سایت، آگاهی از برند، هدایت مشتری، مراقبت از مشتری، به دست آوردن لید و در نهایت خرید و کسب سود است.

نکته مهم: لطفا به بازاریابی محتوایی، بازاریابی محتوا نگویید! این یک اصطلاح اشتباه است که متاسفانه خیلی‌ها حتی دیجیتال مارکترها و بدتر از آن کانتنت مارکترها نیز آنرا به کار می‌برند.

انواع فرمت‌هایی که در استراتژی بازاریابی محتوایی می‌توانند نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

پست‌های وبلاگ یا محتوای متنی

انتشار مقالات و مطلب در وبلاگ می‌تواند به شما کمک کند تا تخصص و صنعت خود را به نمایش عموم بگذارید. به‌طورکلی این کار باعث تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتریان بالفعل می‌شود و درنهایت لید افزایش پیدا می‌کند.

پادکست یا محتوای صوتی

اخیرا استفاده از محتوای صوتی یا همان پادکست خیلی مورد توجه موتورهای جستجو قرار گرفته است، اگر محتوایی که تولید می‌کنید دارای فرمت‌های مختلفی باشد، ارزش و غنای آنرا بیشتر کرده و این دادن ارزش به مخاطب برای موتورهای جستجو نیز ارزشمند است.

محتوای ویدئویی

فرمتی دیگر از محتوا که در بازاریابی محتوایی می‌توانید از آن استفاده کنید تولید انواع فیلم‌ها اعم از ویدئو آموزشی، موشن گرافی، تیزر و غیره است. فراموش نکنید که اکثر مخاطبان، عاشق دیدن هستند!

کتاب‌های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی دارای محتواهای مفید و طولانی هستند که آموزش‌های خاصی به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما می‌دهند. همچنین به شما کمک می‌کنند تا برای افزایش اطلاعات مشتری و مخاطب خود محتوا تولید کنید، مشتریان را برای خرید هدایت کرده و باعث افزایش لید در کسب‌وکار خود شوید.

محتوای تصویری و اینفوگرافی‌ها

برخی اوقات خوانندگان به ‌جای متن به ‌دنبال تصویر هستند. تصاویر و اینفوگرافی به انواعی از محتوای بصری گفته می‌شود که به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما کمک می‌کند تا مفاهیمی که به‌دنبال آن هستند را بدست آورند.

شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

شبکه های اجتماعی یکی از کانال‌های ترویج محتوای مورد نظر است که مزایای بسیاری مثل افزایش آگاهی از برند خواهد شد، به همین خاطر امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از پرنفوذترین مدل‌های بازاریابی است. ورود مخاطبان از شبکه های اجتماعی به سایت شما، روی سئو نیز تاثیرگذار بوده و آنرا بهبود می‌بخشد.

شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید که عبارتند از:

  • توئیتر
  • فیس‌بوک
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • پینترست
تولید محتوا با استفاده از مدل بازاریابی آیدا AIDA

برای تولید محتوا مدل‌های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید با استفاده از این الگوها محتواهای هدفمندی برای مخاطب خود تولید کنید. یکی از این روش‌های مدل بازاریابی aida است که مخفف چهار واژه زیر است:

  • attention یا ایجاد آگاهی و توجه
  • interest یا ایجاد علاقه
  • desire یا ایجاد تمایل
  • action یا اقدام

در دیجیتال مارکتینگ، محتوا است که مخاطب را به سمت شما جذب می‌کند بنابراین باید محتوایی تولید کرد که اگر قصد فروش محصولی را دارد، ابتدا او را با محصول شما آشنا کند. در مرحله بعدی، این محتوا بتواند مخاطب را به محصول شما علاقمند کرده و در گام سوم متقاضی محصول شما شود و در نهایت اقدام به خرید محصول کند. این محتوا، پادشاه است!

مدل بازاریابی آیدا aida، مدل بسیار موفقی برای تولید محتوا است و اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری از این روش یا یا مدل بدانید حتما مقاله 4 گام تا فروش محصول با مدل بازاریابی آیدا را مطالعه کنید.

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ (SMS marketing)

بازاریابی پیامکی از جمله روش‌های پرکابرد در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که البته در ایران شور آن را درآورده‌اند! چون هر بیزینسی بدون توجه به مخاطبان، اقدام به ارسال پیامک‌های گروهی کرده که هیچ ربطی به مخاطب ندارد!

به عنوان مثال ارسال پیامک اپیلاسیون کامل بدن چه ارتباطی به یک آقا دارد که روزانه چندین بار برای خیلی از آقایان ارسال می‌شود؟ واقعا چند درصد از آقایان کل بدن را اپیلاسیون می‌کنند؟

باور کنید این sms مارکتینگ نیست، بازاریابی پیامکی اصول و روش‌هایی دارد که با توجه به آن‌ها باید اقدام کنید. در مطلب چیستی بازاریابی پیامکی و مزایا و محدودیت‌های آن این نکات و روش‌ها را توضیح داده‌ایم.

تبلیغات کلیکی (PPC) در دیجیتال مارکتینگ

پرداخت به ‌ازای کلیک به‌منظور هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت موردنظر انجام می‌شود که در آن به‌ ازای هربار کلیک روی تبلیغات، پول پرداخت می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این بازاریابی دیجیتال، گوگل ادز است که به شما کمک می‌کند سایت خود را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید. برای پرداخت به‌ ازای کلیک یا همان تبلیغات کلیکی PPC می‌توانید از کانال‌های دیگری نیز استفاده کنید. این کانال‌ها عبارت‌اند از:

تبلیغات پولی در فیس‌بوک

در این روش دیجیتال مارکتینگ کاربر می‌تواند پست تصویری، نمایش اسلاید یا ویدیوی خاصی را منتشر کند. پس ‌از آن فیسبوک آن را به فیلدهای خبری افرادی که محتوا و مخاطبان آن با محتوا و مخاطبان شما همخوانی دارد و در یک راستا هستند قرار می‌دهد.

کمپین‌های تبلیغاتی توییتر

در این روش هزینه‌ای برای قرار گرفتن محتوا در بالای فید توییت‌ها پرداخت می‌شود که در نتیجه‌ی آن محتوای شما به مخاطبان زیادی نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید از تبلیغاتی استفاده کنید که پروفایل شما را به مخاطب نشان می‌دهند.

همه این موارد به هدف شما بستگی دارد. این هدف ممکن است افزایش دنبال کنندگان در توئیتر، ترافیک وب‌سایت، اینگیجمنت بیشتر با حساب کاربری یا افزایش دفعات دانلود اپلیکیشن باشد.

تبلیغات در لینکدین

کاربران در لینکدین می‌توانند با توجه به پیشینه و صنعت خود، با پرداخت هزینه مستقیماً به کاربران خاص در لینکدین پیام دهند.

افیلیت مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال (affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش (affiliate marketing) یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد فرد در دیجیتال مارکتینگ است که در آن برای فروش خدمات یا محصول، فرد دیگری در وب‌سایت خود هزینه دریافت می‌کند. کانال‌هایی که وابسته به این نوع بازاریابی هستند شامل موارد زیر است:

  1. اشتراک‌گذاری لینک افیلیت در وب‌سایت خود یا حساب شبکه‌های اجتماعی
  2. قرار دادن ویدئوهای تبلیغاتی در اپلیکیشن یوتیوب و کسب درآمد از اپلود ویدئو

مقاله مرتبط: چگونه با افیلیت مارکتینگ سود بیشتری کسب کنیم؟

تبلیغات نیتیو (native ads)

برای تبلیغات نیتیو، تبلیغات ابتدا از طریق تولید محتوا هدایت‌شده و سپس در کنار سایر محتواهای مطابق مطالب و محتواهای غیر پرداختی در یک پلتفرم به نمایش گذاشته می‌شوند. معمولاً برای این‌گونه تبلیغات پلتفرم‌هایی وجود داشته و کسب‌وکارها می‌توانند در هر قسمت از وب‌سایت خود تبلیغات را به اشتراک بگذارند.

اتوماسیون بازاریابی فروش (marketing automation)

اتوماسیون بازاریابی با استفاده از نرم‌افزارهای مختص این کار انجام می‌شود و در واقع عملیات کلی بازاریابی دیجیتال شما را خودکارسازی می‌کند. به وسیله این نرم‌افزارها می‌توانید بسیاری از کارهایی که تا امروز به‌صورت دستی انجام می‌دادید را به‌صورت خودکار و توسط نرم‌افزار انجام دهید. ازجمله این کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارسال ایمیل خبرنامه

اتوماسیون ایمیل علاوه بر این که امکان ارسال اتوماسیون ایمیل خبرنامه را به شما می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا لیست مخاطبان خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید یعنی خبرنامه تنها برای افراد خاصی ارسال می‌شود.

زمان‌بندی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی

برای برجسته‌تر کردن شبکه‌های اجتماعی خود در دیجیتال مارکتینگ باید به‌ طور مداوم و منظم پست منتشر کنید. برای انجام این کار ارسال دستی پست‌ها در شبکه وقت‌گیر و مشکل است. به‌همین دلیل ابزارهایی برای برنامه‌ریزی انتشار محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که به وسیله آن‌ها می‌توانید از زمان خود بهتر استفاده کرده و تمرکز خود را بر استراتژی محتوا بگذارید.

چرخه افزایش لید

افزایش لید و تبدیل آن به مخاطبان اصلی و مشتری یک ‌روند طولانی است و شما می‌توانید پس ‌از تعیین هدفی خاص با ارسال نامه‌های الکترونیکی و محتواهای خاص به مخاطب، این فرایند را به‌صورت خودکار انجام دهید.

ردیابی و گزارش کمپین

کمپین‌های بازاریابی بسته به شرکت موردنظر تعداد مختلفی دارند. این کمپین‌ها شامل بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، تماس‌های تلفنی، سئو صفحات وب و موارد دیگر هستند. اتوماسیون بازاریابی به مرتب کردن این موارد کمک کرده و بر اساس پیشرفتی که این مؤلفه‌ها در طول زمان داشته‌اند عملکرد کمپین را ارزیابی می‌کند.

بازاریابی آنلاین

به وسیله بازاریابی آنلاین می‌توانید با استفاده از وبلاگ ها، نشریات دیجیتال و سایر وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا، بازاریابی کنید. این روش مشابه بازاریابی سنتی بوده و در بستر فضاهای آنلاین انجام می‌شود. ازجمله کانال‌هایی که در بازاریابی آنلاین می‌توانید از آن‌ها برای استفاده کنید شامل موارد زیر است:

  1. ارتباط خبرنگاران از طریق شبکه‌های اجتماعی: به‌عنوان نمونه می‌توانید در اپلیکیشن توییتر با خبرنگاران ارتباط برقرار کنید. این یک فرصت عالی برای حفظ ارتباط شرکت خود با رسانه‌ها محسوب می‌شود.
  2. نظرات آنلاین درباره شرکت شما: زمانی‌که فردی در فضاهای در بستر آنلاین درباره کسب‌وکار و شرکت شما نظر خود را بیان می‌کند صرف‌نظر از این‌که این نظر خوب باشد یا بد بهتر است که به نظر آن‌ها پاسخ دهید. پاسخ ندادن به‌نظر کاربران حرفه‌ای نبوده و به اعتبار شرکت شما لطمه می‌زند اما پاسخ‌گویی‌های شما می‌تواند باعث شود که برند شما انسانی‌تر به‌نظر رسیده و از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار شود.
  3. کامنت‌های وبلاگ یا وب‌سایت که دارای اینگیجمنت بالایی هستند: همانگونه که در شبکه‌های اجتماعی به نظرات کاربران پاسخ می‌دهید، باید به نظرات آن‌ها در وبلاگ و وب‌سایت نیز پاسخ داده و تعامل کاربر با سایت را بیشتر کنید.

بازاریابی درون‌گرا (inbound marketing) در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درون‌گرا (inbound marketing) یک نوع روش دیجیتال مارکتینگ است که در آن شما به‌طور مدام مشتری‌های مشتاق را جذب کرده و با آن‌ها تعامل خواهید داشت.

شما می‌توانید برای تبدیل تجربه مشتری به بهترین تجربه از تمام روش‌های بازاریابی دیجیتال ذکر شده در بالا استفاده کنید. در پایین به چند مورد کلاسیک از بازاریابی درون‌گرا در برابر بازاریابی سنتی اشاره می‌کنیم.

  • وبلاگ نویسی در برابر تبلیغات پاپ آپ
  • بازاریابی ویدیویی در برابر تبلیغات تجاری
  • ارسال ایمیل برای مخاطبان خاص در مقابل ارسال ایمیل اسپم

پرسونا در بازاریابی دیجیتال چیست؟

یکی از موضوعات مهمی که به ویژه در دیجیتال مارکتینگ مطرح می‌شود، پرسونا است. پرسونا یک شخصیت خیالی از مخاطب یا مشتری شما است که دربردارنده اطلاعات مختلفی شامل اطلاعات دموگرافیک مانند سن، جنسیت، شغل، درآمد، محل سکونت، شهر سکونت، طبقه اجتماعی و غیره است و علاوه بر این برخی علائق، نیازها، خصوصیات رفتاری و مواردی مثل این را شامل می‌شود.
برای طراحی و تدوین پرسونا باید مراحلی را طی کرد و با استفاده از برخی روش‌ها بتوان دقت این کار را افزایش داد؛ توجه به این نکته مهم است که گرچه پرسونا یک شخصیت خیالی است اما برای طراحی آن باید از اطلاعات واقعی استفاده کرد که با روش‌هایی مثل پرسشنامه، اطلاعات کاربران روی سایت و غیره آن‌ها را به دست آورد.

تیم دیجیتال مارکتینگ شامل چه پوزیشن‌هایی است؟

همان‌طور که گفتیم استخدام کارشناس Digital Marketing از واجبات و ضروریات استخدام در هر شرکتی است . وظایف کارشناسان بازاریابی دیجیتال افزایش لید و آگاهی از برند از طریق تمام کانال‌های دیجیتالی پولی و رایگان است. این کانال‌ها شامل وب‌سایت خود شرکت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، وبلاگ شرکت و تبلیغات کلیک است.

دیجیتال مارکترها برای این‌ که بتوانند عملکرد شرکت را برای هر شاخص اندازه‌گیری کنند، معمولاً تمرکز خود را روی یک شاخص کلیدی عملکرد متفاوت برای هر کانال می‌گذارند. به‌عنوان مثال ممکن است در شرکت‌های کوچک تمام کارهای دیجیتال مارکتینگ برعهده‌ی یک فرد متخصص باشد، اما در شرکت‌های بزرگ‌تر این کار برعهده‌ی افراد متخصص زیادی است که هر کدام شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مختص خود را دارند.

استخدام مدیر بازاریابی دیجیتال در تیم یکی از اصلی‌ترین کارها بشمار می‌آید. این فرد برای رسیدن به اهداف بازاریابی تیم را هدایت می‌کند، زیر مجموعه مدیر digital marketing افراد دیگری مشغول به فعالیت هستند که برخی از آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

مدیر بازاریابی محتوایی Content Manager

تنظیم استراتژی محتوایی کلی برای تمامی کانال‌های دیجیتال توسط مدیر محتوایی انجام می‌شود، از جمله شاخص‌های کلیدی عملکرد این فرد می‌توان به میزان بازدید محتوای بلاگ‌ها، افزایش بازدید در شبکه‌های اجتماعی، مدت زمانی که کاربر روی محتوا می‌ماند و … اشاره کرد.

در دیجیتال مارکتینگ متخصصان بازاریابی محتوایی وظیفه تولید محتواهای مناسب را برعهده دارند. آن‌ها با ردیابی مرتب تقویم وبلاگ نویسی شرکت، به تدوین استراتژی محتوایی که دارای ویدیو باشد می‌پردازند. این افراد به‌طور مداوم با متخصصان بخش‌های دیگر در تعامل بوده تا اطمینان حاصل کنند که محتوای تبلیغاتی آن‌ها با کمپین‌های راه‌اندازی شده و محصولات شرکت همخوانی داشته باشد.

گفتنی است بخش محتوا با سئو ارتباط تنگاتنگی دارند.

مدیر سئو (SEO Manager)

همان‌طور که گفته مدیران سئو وظیفه رتبه‌بندی کسب‌وکارها در گوگل را برعهده دارند. این افراد به بهینه سازی وب سایت‌ها در موتورهای جستجو پرداخته و ممکن است که مستقیماً با تولید کنندگان محتوا ارتباط داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که نتیجه محتوای تولید شده توسط آن‌ها در گوگل باشد. مهم‌ترین شاخص کلیدی عملکرد این بخش، افزایش یا کاهش ترافیک ارگانیک سایت است. گفتنی است زیر مجموعه مدیر سئو افراد دیگری نیز مشغول به کار هستند، مثل:

  1. استراتژیست سئو
  2. سئو آنالیست
  3. کارشناس سئو

مدیر شبکه‌های اجتماعی

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: ایمپرشن، اشتراک‌گذاری محتوا و پروفایل، افزایش تعداد دنبال کننده

همان‌طور که از نام آن پیداست این افراد وظیفه مدیریت شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارند. اما این‌که از کدام شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنند، به نوع صنعت موردنظر بستگی دارد. وظیفه آن‌ها تدوین برنامه ارسال پست در شبکه‌های آنلاین است. معمولاً کارمندان این بخش با متخصصان بازاریابی محتوا تعامل می‌کنند تا به یک جمع‌بندی خوب درمورد استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی برسند.

هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: نرخ کلیک کمپین و نرخ تبدیل، نرخ بازکردن ایمیل

هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی و فروش باعث می‌شود که تیم ارزیابی رفتار مشتریان را درک کرده و با استفاده از ابزارهای اتوماسیون، رشد کمپین‌ها و کسب‌وکار را می‌سنجند. به دلیل این‌ که فعالیت‌های نام‌برده‌شده در بالا معمولاً جدا از یکدیگر انجام می‌شوند، بسیار مهم است که فردی متخصص تمام این فعالیت‌ها را ردیابی و بررسی کند.

پرفورمنس مارکتر

فرد دیگری که در تیم بازاریابی دیجیتال نقش آفرینی می‌کند، پرفورمنس مارکتر است که در ایران کمتر شناخته شده است. پرفورمنس به معنای عملکرد بوده و در واقع تمام عملکردهای مختلف توسط این فرد اندازه گیری می‌شود. از جمله کارهای دیگری که یک پرفورمنس مارکتر باید انجام دهد، ترک کردن ایونت‌ها، گل‌ها، تسلط کامل بر ابزارهای مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، گوگل ادز، فایربیس و غیره است.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مخاطبان بیشتری نسبت ‌به روش‌های سنتی داشته باشید و افرادی که تمایل به خرید خدمات یا محصولات شما را دارند، هدف قرار دهید. بازاریابی دیجیتال اغلب نسبت‌ به تبلیغات سنتی مقرون‌به‌‌صرفه‌تر بوده و امکان اندازه‌گیری موفقیت شما را به‌ صورت روزانه فراهم می‌کند. درنتیجه بهتر می‌توانید روی هدف خاصی تمرکز کنید.

مزایای بازاریابی دیجیتال

برای بررسی هر چیزی نیاز به متریک‌های مختلفی است، بنابراین برای اینکه بتوانیم مزایای بازاریابی دیجیتال را برشماریم، باید آنرا در مقایسه با بازاریابی سنتی بسنجیم. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. به وسیله بازاریابی دیجیتال می‌توانید تنها کاربرانی که به ‌احتمال زیاد تمایل خریداری خدمات یا محصول شما را دارند هدف قرار دهید. تبلیغات بیلبورد، مجله و تلویزیون برای مخاطب هیچ محدودیتی نداشته و طیف وسیعی از افراد را مورد هدف قرار می‌دهند. اما بازاریابی دیجیتال می‌تواند مخاطبان اصلی را شناسایی کرده و پیام‌های بازاریابی با بازدهی بالاتر و به ‌صورت شخصی برای آن دسته از مخاطبان خاص ارسال کند.
  2. دیجیتال مارکتینگ نسبت ‌به روش‌های سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از فواید استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌توان به این‌ موضوع اشاره کرد که بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند که به طور مداوم روند را عوض کرده و تغییر داشته باشید تا زمانی‌که مطمئن شوید در کانال‌هایی که عملکرد و بازدهی خوبی ندارند پول خود را برای تبلیغات هدر نمی‌دهید.
  3. به وسیله بازاریابی دیجیتال می‌توانید در صنعت از رقبای بزرگ‌تری که دارید پیشی بگیرید. اگر در یک تجارت کوچک مشغول به کار هستید احتمالاً رقابت با شرکت‌های بزرگ برای شما سخت و دشوار است. بسیاری از این تجارت‌ها میلیون‌ها تومان برای تبلیغات چاپی یا تلویزیونی در سراسر کشور هزینه می‌کنند. اما امروزه روش‌های بسیاری برای پیشی گرفتن از رقبا وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید از تولید محتواهای باکیفیت و کلمات کلیدی بلندتر استفاده کنید تا به رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو کمک کند. برای موتورهای جستجو مهم نیست که کدام برند در صنعت خاص بهترین است؛ بلکه آن‌ها محتوایی را که در بین مخاطبان بیشترین بازتاب را داشته باشد در اولویت قرار می‌دهند.
  4. علاوه‌براین موارد شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند که از طریق دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان جدید دسترسی داشته باشید. بسیاری از افراد برندهای بزرگ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنند اما با دنبال کردن اینفلوئنسرها و دیدن محصولاتی که آن‌ها معرفی می‌کنند با شرکت‌های کوچک آشنا می‌شوند.
  5. بازاریابی دیجیتال قابل ‌اندازه‌گیری است. به وسیله بازاریابی دیجیتال می‌توانید از میزان نمایش، بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها، زمان‌بندی صفحه و کلیک‌ها و تمام معیارهایی که برای بازاریابی دیجیتال هستند مطلع شوید. این‌موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال بوده که در تبلیغات سنتی قابل‌ انجام نیست. برخلاف روش‌های سنتی، بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که در هر زمان نتایج دقیق را مشاهده کنند. به‌ عنوان مثال در استفاده از روش‌های سنتی مثلاً در تبلیغ روزنامه‌ها پیگیری میزان مشاهده تبلیغات بسیار سخت و کاری نشدنی است و هیچ راه مطمئنی برای این‌ که بفهمید آیا تبلیغ شما از عوامل فروش تاثیرگذار بر فروش کل بوده است یا نه وجود ندارد. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید میزان بازگشت سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های بازاریابی را بسنجید.

برای دیجیتال مارکتر شدن از چه منابعی می‌توان استفاده کرد؟

اگر در دیجیتال مارکتینگ تازه‌وارد هستید یا حتی درباره آن اندکی اطلاعات دارید توصیه می‌کنیم که مدام خود را به ‌روز نگه دارید زیرا روش‌های بازاریابی دیجیتال به‌ طور مداوم در حال تغییر است. تا زمانی‌ که قصد فعالیت در این زمینه را دارید باید مدام درحال ارتقاء دانش خود بوده و از منابع معتبر و مختلف برای یادگیری خود استفاده کنید. در این‌جا سعی داریم با معرفی وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال به شما کمک کنیم.

ازجمله این وب‌سایت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن پایانی درباره دیجیتال مارکتینگ

با توجه به گسترش روزافزون بسترهای آنلاین، استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک ضرورت برای کسب‌وکارهای امروز تبدیل شده‌ است. به وسیله بازاریابی دیجیتال می‌توانید در کسب‌وکار کوچک خود حتی از رقبای بزرگ‌تر پیشی گرفته و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک بازاریابی مؤثر داشته باشید. بازاریابی دیجیتال یک انتخاب خوب برای کارکردن بوده و از آینده‌ی شغلی خوبی برخوردار است. اگر به digital marketing علاقه دارید، می‌توانید با ارتقاء دانش و مهارت‌های خود در این حیطه بسیار موفق شده و به یک درآمد قابل‌ قبول برسید. این کار نیازمند تلاش و پشتکار زیاد بوده و باید مدام اطلاعات خود را اپدیت کنید.

[ad_2]