نقشه راه طراحی سایت از شروع تا ورود به بازار کار – فرادرس

نقشه راه طراحی سایت از شروع تا ورود به بازار کار – فرادرس

[ad_1]

طراحی سایت، حوزه‌ای هیجان‌انگیز و پویا است که به افراد امکان می‌دهد تا وب‌‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی و جذابی ایجاد کنند. فرقی نمی‌کند فردی تازه‌کار هستیم یا اینکه تجربه و پیش‌زمینه‌ای برنامه‌نویسی داریم. در هر صورت، برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده و طراح سایتی ماهر، به یک «نقشه راه» یا به اصطلاح Roadmap مناسب و مطمئن نیاز داریم تا تمامی گام‌های اساسی در این حوزه را به‌وضوح برایمان مشخص سازد. همچنین ضروری است تا مراحل یادگیری را با منابع مناسبی پیش ببریم. با این کار، ضمن صرفه‌جویی در زمان، به‌خوبی روی مفاهیم کلیدی مسلط می‌شویم. در این مطلب می‌خواهیم مروری داشته باشیم روی نقشه طراحی سایت و اینکه از کجا شروع کنیم. ضمن اینکه منابع مورد نیاز را معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

طراح وب را به‌طور خلاصه می‌توانیم فردی در نظر بگیریم که به ایجاد مؤلفه‌های دیجتالی برای وب‌سایت‌ها می‌پردازد. طراح وب به‌طور معمول روی جذابیت – و خصویات زیبایی‌شناسی – و همچنین ساختار صفحات وب‌سایت معطوف است. افزون بر این، طراح وب ممکن است روی نحوه نمایش محتوای وب – که روی سایت ظاهر می‌شود – هم کار کند. در این مطلب، نقشه راه طراحی سایت یا به بیان دیگر، مواردی که یک فرد می‌بایست دنبال کند تا به یک طراح سایت تبدیل شود را بیان کرده‌ایم.

مقدمه‌ای بر طراحی سایت

ظاهر وب‌سایت شامل مواردی نظیر عناصر گرافیکی، فونت‌ها و رنگ‌های مورد استفاده و غیره است. زیبایی یک وب‌سایت با توجه به «ساختار چیدمان» (Layout Structure) آن گروه‌بندی می‌شود. هنگام صحبت از طراحی سایت، توصیه می‌شود تا به‌طور معمول از عناصری کمتر و ساده‌تر در طراحی آن استفاده کنیم. چیدمان‌ها – یا لی‌اوت‌هایی – در طراحی وب عالی محسوب می‌شوند که در بیشتر مواقع استفاده از آن‌ها پیچیدگی خاصی ندارد و کسب و کار را به‌طور مؤثری نمایش می‌دهد. کاربران به‌طور معمول چیدمان‌های منحصر به فرد طراحی وب را می‌پسندند، به این دلیل که از نظر ظاهری جذاب هستند.

برای «کاربرپسند شدن» (User-Friendly) یک وب‌سایت، چیدمان‌های خوب صفحه وب به‌‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که کاربری ساده‌ای داشته باشند. در صورتی که وب‌سایتی کاربرپسند نباشد، احتمال بازگشت کاربر به آن کاهش می‌یابد و این با هدف ما به‌عنوان طراح سایت در تضاد است. طراحان وب در تلاش هستند تا رابط کاربری یا UI خوبی را برای سایت – در دست طراحی – فراهم کنند چون این کار احتمال نارضایتی و ناراحتی کاربر را کاهش می‌دهد.

طراحی سایت، ساخت و نگهداری وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها را در بر می‌گیرد و دارای جنبه‌های گوناگونی نظیر طراحی، کدنویسی و پیاده‌سازی قابلیت‌های وب‌سایت است که در کل، مؤلفه‌های اساسی طراحی سایت را تشکیل می‌دهند. در این حوزه از ابزارها، زبان‌ها و فریمورک‌های گوناگونی به منظور ایجاد سایت‌‌های کاربرپسند و تعاملی استفاده می‌شود که الزامات و شرایط کسب و کارها و افراد را برآورده می‌سازند.

از دید برخی افراد، موضوع «طراحی سایت» بیان‌گر طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها است و هر ۲ مفهوم بک اند و فرانت را در نظر می‌گیرد. مفاهیم مربوط به فرانت اند و بک اند و تفاوتی که با هم دارند را در مطالب پیشین مجله فرادرس مورد بررسی قرار داده‌ایم.

توسعه فرانت اند، به ظاهر و عناصر تعاملی یک وب‌سایت اشاره دارد که برای کاربران، ملموس و قابل مشاهده است. مواردی نظیر طراحی چیدمان و ساختار صفحات وب، پیاده‌سازی رابط‌های کاربری و اطمینان از واکنش‌گرا یا ریسپانسیو بودن وب‌سایت، جزو این قسمت از طراحی سایت به‌شمار می‌روند.

از سویی دیگر، توسعه بک اند را داریم که با قسمت سمت سرور سایت سرو کار دارد. این قسمت همچنین مواردی نظیر مدیریت داده به‌وسیله پایگاه داده‌ها، تنظیمات سرور و اطمینان از عملکرد صحیح وب‌سایت را بر عهده دارد.

نقشه راه طراحی سایت

برای جلوگیری از هدر رفتن زمان و قرارگیری در مسیری اشتباه و بی‌بازده، ضروری است تا از یک نقشه راه طراحی سایت برای شروع در این حوزه کمک بگیریم که مباحث را به‌طور کامل و واضح توضیح داده است.

زبان HTML

اولین موردی که در مسیر نقشه طراحی سایت توصیه می‌شود تا بیاموزیم، زبان HTML است. «زبانه نشانه‌گذاری فرامتن» (HyperText Markup Language | HTML)، زبانی استاندارد برای ایجاد ساختار صفحات وب و وب‌سایت‌ها است و این کار با استفاده از تگ‌ها انجام می‌شود. شروع یادگیری HTML را می‌توانیم با انجام پروژه‌های کوچک شروع کنیم که تگ‌های مختلف را مورد استفاده قرار داده‌اند. جداول و فرم‌های موجود در این زبان را امتحان کرده و سپس به سراغ افزودن تصاویر و لینک‌ها می‌رویم و از این طریق، صفحه وب خود را چشم‌نوازتر و کارآمدتر می‌کنیم. منابع متعددی برای آموختن HTML به‌طور رایگان، روی اینترنت موجود است.

زبان CSS

پس از آموختن HTML، به عنوان گام بعدی در نقشه راه طراحی سایت، به سراغ زبان استایل‌دهی CSS می‌رویم. با HTML، ساختار و شکل کلی صفحه وب خود را ساخته‌‌ایم. اکنون زمان آن رسیده تا خلاقیت خود رو بیش از پیش بروز دهیم. با به‌کارگیری CSS به صفحه وب خود رنگ و لعاب می‌دهیم. حاشیه‌هایی را برای پاراگراف‌ها و عناوین تنظیم کرده و منوی مورد نظر خود را ایجاد می‌کنیم. با آیکن‌ها،‌ متون، فونت و بسیاری موارد شبیه به این، تمرین می‌کنیم. برای اینکه وب‌سایت ما در دستگاه‌های گوناگون – به لحاظ اندازه صفحه نمایش – نمای جذاب خود را حفظ کند، آن را به‌صورت ریسپانسیو طراحی می‌کنیم تا مطمئن شویم که کاربران با گوشی هم مانند کاربرانی با صفحه نمایش بزرگتر ارتباط خود را با کسب و کار ما حفظ می‌کنند. به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که CSS مشخص می‌کند وب‌سایت ما به‌چه صورتی نمایش داده شود.

زبان جاوا اسکریپت

اکنون که وب‌سایتی با ساختار مشخص و ظاهری مناسب ساخته‌ایم، نوبت به آن رسیده است که به کمک جاوا اسکریپت آن را تعاملی کنیم. جاوا اسکریپت (JavaScript | JS) یک زبان برنامه نویسی وب محسوب می‌شود. اگر چه، سال‌های زیادی به‌عنوان زبان سمت کلاینت مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر افزون برفرانت اند، در بک اند وب سایت‌ها نیز به‌کار گرفته می‌شود. JS زبانی است که مروگر ما آن را به‌خوبی می‌فهمد و اینجاست که فرایند توسعه سایت به‌طور جدی‌تر شروع می‌شود. در واقع، از جاوا اسکریپت به منظور پویا و تعاملی‌تر کردن محتوای خود استفاده می‌کنیم. این زبان به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا رویداد‌های پویا را مدیریت و داده‌ها را دستکاری کنند. همچنین، با سرور تعامل داشته باشند. برای ایجاد بهترین تجربه کاربری می‌بایست وبسایت خود را پویاتر کنیم و این خود نیز مستلزم پیاده‌سازی جاوا اسکریپت به شکل صحیح است.

فریمورک ها در نقشه راه طراحی وب

فریمورک‌ها، پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند و مواردی نظیر برنامه‌ها، کتابخانه‌ای از کدها و کامپایلرهایی را در بر می‌گیرند که در مجموع، توسعه پروژه یا سیستم را امکان‌پذیر می‌سازند. این فریمورک‌ها همچنین امکان استفاده مجدد از کامپوننت‌ها را فراهم می‌کنند.

اما پیش از یادگیری این فریمورک‌ها لازم است تا پیش‌نیازهایی شامل موارد گفته شده یعنی CSS ،HTML و جاوا اسکریپت را فرا بگیریم. پس از آموختن این پیش‌نیازها، یادگیری هر کتابخانه یا فریمورکی برای توسعه فرانت اند در نقشه راه طراحی سایت آسان خواهد بود.

برای ادامه مسیر می‌توانیم هر فریمورکی که مایلیم و نیازهایمان را بر طرف می‌کنند، انتخاب کنیم. اما بهتر است فریمورک‌های شناخته‌تر شده دارد که کامیونیتی گسترده‌ای هم دارند، مورد استفاده قرار گیرند. فریمورک‌هایی مانند ری اکت، انگولار و Vue از این دسته محسوب می‌شوند.

فریمورک

«ری اکت» (React)، یک کتابخانه جاوا اسکریپتی است که برای ایجاد فرانت اند وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های «تک‌صفحه‌ای» (Single-Page) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتابخانه کامپوننت‌-محور است و پس از به‌کارگیری آن، وب‌سایت بسیار جذابی خواهیم داشت. برای یادگیری ری اکت، می‌بایست دانشی از جاوا اسکریپت داشته باشیم.

فریمورک انگولار

«انگولار» (AngularJs) فریمورکی جاوا اسکریپتی است که برای توسعه فرانت اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریمورک توسط گوگل ساخته‌شده و به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از یادگیری فرانت اند، می‌توانیم برای ورود به بازار کار اقدام کنیم. همچنین برای پیش گرفتن مسیر توسعه دهنده فول‌استک می‌توانیم سایر موارد موجود در نقشه راه طراحی سایت را یاد بگیریم.

توسعه بک اند

کدی که روی سرور اجرا می‌شود، دارای منطق و روندی برای ارسال داده‌ مناسب از کلاینت و دریافت آن از سرور است. همچنین شامل پایگاه داده‌ای است که تمامی داده‌های اپلیکیشن را ذخیره می‌کند. توسعه وب را می‌توان به ۳ مؤلفه تقسیم کرد.

  • سرور
  • اپلیکیشن
  • پایگاه داده

کدهایی که توسعه‌دهندگان بک اند می‌نویسند، اطلاعات را از پایگاه داده به مرورگر کاربر منتقل می‌کنند. مهارت‌هایی که برای شروع و قدم گذاشتن در مسیر توسعه بک اند نیاز داریم، شامل موارد آورده شده در زیر هستند.

  • زبان‌های برنامه‌نویسی
  • فریمورک‌های توسعه بک اند
  • پایگاه‌های داده و DBMS-ها
  • سرورها و پیکربندی آن
  • API یا رابط برنامه‌نویس اپلیکیشن

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، هر یک از این موارد موجود در نقشه راه طراحی سایت را توضیح می‌دهیم.

زبان های برنامه نویسی

توسعه‌دهندگان بک اند باید حداقل با یک زبان برنامه‌نویسی مناسب بک اند آشنایی داشته باشند. به‌طور مثال، زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و غیره را می‌توان جزو این زبان‌ها در نظر گرفت. زبان جاوا اسکریپت به این دلیل که می‌تواند هم برای فرانت اند و هم برای بک اند مورد استفاده قرار گیرد شاید انتخاب بهتری باشد. اما این نباید به معنی ضعف در زبان‌های دیگر تلقی شود.

پس از یادگیری یک زبان برنامه‌‌نویسی، می‌بایست یکی از فریمورک‌های بک اند آن را انتخاب کنیم. به‌طور مثال، انتخاب‌های ما برای بک اند می‌تواند Node.js به‌عنوان یک محیط زمان اجرا و فریمورک بک اند ExpressJs باشد.

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت در چیست؟

احتمال دارد که گاهی اوقات به این فکر کرده باشید که طراحی وب سایت با توسعه وب سایت چه تفاوتی دارد. هرچند گه گاهی اوقات ممکن است این اصطلاحات به‌جای هم به‌کار برده شوند اما این مفاهیم از هم جدا هستند و برای شروع کار با نقشه طراحی وب لازم است تا با تعریف، ویژگی‌ها و تفاوت‌های ظریف هر یک، آشنا شویم. به‌طور خلاصه می‌توانیم طراحی سایت را کارهای مرتبط با ویژگی‌های ظاهری آن بدانیم و توسعه سایت را افزودن عملکرد به سایت تعریف کنیم.

فریمورک های بک اند

فریمورک‌ها به‌طور کلی، کامپوننت یا توابعی هستند که به منظور بهبود کارایی توسعه، پیاده‌سازی شده‌اند. فریمورک‌ها شامل کتابخانه، ابزارها و ماژول‌هایی هستند که معماری و ساختار وب‌سایت را می‌سازند. از فریمورک‌های بک اند می‌توانیم موارد آورده شده در زیر را نام ببریم.

NodeJS

نود جی اس، NodeJS یک «محیط زمان اجرا» (Runtime) به منظور اجرای جاوا اسکریپت برای کدنویسی بک اند است و برای ارتباط با سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری محبوبیت بسیار زیادی دارد و در صنعت تولید نرم‌افزار به‌کار گرفته می‌شود. تقاضای آن نیز به‌سرعت در حال افزایش است.

Express.js

Express.js یک فریمورک بک اند برای ایجاد وب اپلیکیشن است که برای ساختن اپلیکیشن‌ها با نود جی اس و تعامل با سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این فریمورک کدهایمان بهینه‌تر، کوتاه‌تر و ساده‌تر می‌شود.

معماری کلاینت سرور

معماری «کلاینت – سرور» (Client-Server) طراحی شده است تا درخواست‌های ارسالی و پاسخ‌های دریافتی را درک کند. هنگامی‌که درخواستی از سمت کلاینت برای داده ارسال شود، سرور به آن درخواست پاسخ می‌دهد. در اینجا اطلاعات در پایگاه داده ذخیره می‌شود.

پایگاه داده

«پایگاه داده» (دیتابیس | Database) شامل مجموعه‌ای از داده‌ها است که امکان مدیریت داده‌ها – و عملیات ذخیره و بازیابی – را برایمان فراهم می‌کند. ۲ نوع پایگاه داده داریم که در ادامه نام برده‌ایم.

  • رابطه‌ای – SQL
  • غیر رابطه‌ای – NoSQL

برخی از رایج‌ترین پایگاه‌های داده شامل موارد زیر هستند.

  • MySQL: مای اس کیو ال، سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای است که داده‌های را ذخیره و مدیریت می‌کند.
  • MongoDB: مونگو دی بی، یک پایگاه داده NoSQL است – پایگاه‌داده کلید-مقدار و پایگاه داده گرافی.
  • VoltDB: این پایگاه داده یک الگوی رابطه‌ای را دنبال می‌کند و داده‌‌ها را در حافظه ذخیره می‌کنند.

مونگو دی بی یک پایگاه داده NoSQL است که در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم پایگاه داده انعطاف بسیار زیادی دارد و اسناد آن شبیه به JSON است. این پایگاه داده، «طرح‌واره‌هایی» (Schemas) بسیار پویا ایجاد می‌کند. MongoDB با توجه به خصوصیاتی که دارد، مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد و همچنین می‌تواند حجم بسیار زیادی از داده‌ها را مدیریت کند.

مفهوم بعدی در نقشه راه طراحی سایت که می‌بایست با آن آشنا شویم، سیستم کنترل نسخه است.

سیستم کنترل نسخه

افزودن کتابخانه‌های خاصی به اپلیکیشن و آپدیت‌های دوره‌ای این کتابخانه‌ها، نسخه جدیدی از آن‌ها را ایجاد می‌کند. استفاده از Git هنگام توسعه اپلیکیشن‌ها عمل بسیار مفیدی محسوب می‌شود. گیت یک پلتفرم اوپن سورس است که تمامی کدهای پروژه از ابتدا در آن نگهداری می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد آورده شده در ادامه اشاره کرد.

  • امنیت
  • انعطاف‌پذیری
  • ویرایش آسان
  • بازیابی کدها

گیت دارای مخازن یا ریپازیتوری‌ها است. جایی‌که تمامی فایل‌ها مثل پایگاه‌کدها در آن ذخیره می‌شوند و می‌توان با توجه به نیازها، تغییراتی را اِعمال کرد. همچنین، هر کسی می‌‌تواند در توسعه کدها مشارکت کرده و تغییراتی را ایجاد کند.

برخی از «سیستم‌های کنترل نسخه» (Version Control Systems) را در زیر فهرست کرده‌ایم.

Git

گیت، سیستم مدیریت کد و کنترل نسخه پرکاربردی است که تغیرات صورت‌گرفته در پروژه را ردیابی و تاریخچه نسخه را مدیریت می‌کند. Git، ابزار بسیار سودمندی برای یک توسعه‌دهنده به‌هنگام ایجاد یک پروژه محسوب می‌شود. در ادامه، برخی از دستورات گیت را آورده‌ایم که لازم است با آن ‌ها آشنا باشیم.

  • git init
  • git config
  • git clone
  • git add
  • git commit
  • git push
  • git origin master
  • git fork
  • git rename

مزایای استفاده از سیستم کنترل نسخه

  • ما را در نگهداری کدها یاری می‌دهد.
  • در هنگام نیاز می‌توانیم آن را به‌طور مجدد استفاده کنیم.
  • تغییرات صورت گرفته را ذخیره می‌کند.
  • ارائه مدرکی از تمامی تغییرات – تاریخچه تغییرات – صورت گرفته.
  • کارایی توسعه وب را بهبود می‌بخشد.
  • همکاری و مشارکت را امکان‌پذیر می‌کند.

ساخت پروژه ها

پس از پایان یادگیری مباحث تئوری، لازم است تا تعدادی پروژه – هر چند ساده – را پیاده‌سازی کنیم تا توانایی خود را در موارد گفته شده در نقشه راه طراحی وب به‌صورت عملی نیز بسنجیم. در توسعه فول‌استک، تمامی قسمت‌های فرانت اند و بک اند و پایگاه داده پروژه را پیاده‌سازی کرده و بدین‌ترتیب در طراحی سایت حرفه‌ای می‌شویم.

در حین ساختن پروژه‌های جدید، با مفاهیم فنی و تخصصی آشنا می‌شویم. مانند API-ها که چگونه فرانت اند را به بخش بک اند اپلیکیشن متصل می‌کنند یا اینکه نحوه مدیریت داده‌ها توسط پایگاه داده چگونه است. همچنین با دیگر مراحلی که در طراحی سایت وجود دارد نیز آشنا می‌شویم. به‌همین دلیل، ضروری است تا عادت ساخت پروژه‌ها را به منظور تبدیل شدن به طراح سایتی موفق در خود تقویت کنیم.

طراحی سایت چیست؟‎‏

«طراحی سایت» (Website Design)، مفهومی است که به زیبایی و جذابیت، همچنین کاربردی بودن یا استفاده آسان و راحت hc یک وب‌سایت اشاره دارد. به‌طور مثال، طرح‌بندی و رنگ‌بندی را می‌توان ۲ مؤلفه ظاهری وب‌سایت – در کنار سایر عناصر – در نظر گرفت که طراح سایت روی آن‌ها معطوف است. هدف از این کار نیز در واقع ایجاد ظاهری مناسب و کاربری آسان است.

طراحی خوب یک سایت در نهایت به دنبال این است که امتیاز – و جایگاه – بالاتری را در «تجربه کاربری» (User Experience | UX) کسب کند. سایتی که دارای طراحی مناسبی باشد، خصوصیات زیبایی‌شناختی را برای کاربرانش فراهم می‌کند، ضمن اینکه پیمایش آن دشوار نیست. همچنین با نیازها و سلیقه مشتری همسو بوده و منظور برند را به‌خوبی انتقال می‌دهد.

با توجه به اینکه طراحی سایت به جنبه‌های ظاهری و بصری «رابط کاربری» (User Interface | UI) و همچنین تجربه کاربری معطوف است، طراحان سایت به‌طور مرسوم به ایجاد و کار با مواردی نظیر استوری بورد‌ها، طراحی لوگو، قالب‌ها، طراحی UI و UX می‌پردازند.

توسعه سایت چیست؟

از سویی دیگر، توسعه سایت بر ساز و کارهایی معطوف است که عملکرد صحیح وب‌سایت را به‌دنبال خواهند داشت. توسعه دهنده یا برنامه‌نویس سایت به ایده‌های طراح سایت زندگی می‌بخشد و با استفاده از برنامه‌نویسی، سایت را کاربردی می‌کند. توسعه سایت شامل ۲ دسته توسعه فرانت اند و توسعه بک اند است.

توسعه‌دهنده فرانت اند به دنبال نوشتن کدهایی است که مشخص کننده نحوه نمایش محتوای وب‌سایت است. توسعه‌دهنده بک اند نیز وظیفه مدیریت صحیح داد‌ه‌های موجود در پایگاه داده سایت ما و امکان‌پذیر ساختن نمایش آن داده‌ها در فرانت اند سایت را دارد.

  • توسعه‌دهندگان سایت، مسئول ایجاد Asset-ها یا همان منابع مورد استفاده در سایت نیستند.
  • طراحان وب سایت مسئول کدنویسی نیستند.
  • از نظر اقتصادی، طراحی نسبت به توسعه هزینه کمتری می‌طلبد.
  • توسعه سایت به دنبال این است که امکاناتی را به سایت اضافه کند، درست در مقابل طراحی سایت، که به دنبال افزودن جذابیت ظاهری است.

نقشه راه طراحی سایت با وردپرس

«وردپرس» (WordPress) یک «سیستم مدیریت محتوا» (Content Management System | CMS) است که توسعه آن با زبان PHP توسعه یافته است. با به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانیم محتوای وب‌سایت خود – نظیر عکس، ویدیو، متن و اسناد – را به‌آسانی مدیریت کنیم. در واقع، سیستمی آماده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به‌سادگی و بدون کدنویسی از آن استفاده کنند.

تعداد سیستم‌های مدیریت محتوا زیاد است اما جوملا، دروپال، Shopify و Magento برخی از شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها هستند. وردپرس نیز جزو قدرتمندترین و پرکاربردترین آن‌ها محسوب می‌شود. در ادامه، نقشه راه طراحی سایت با وردپرس را بیان می‌کنیم که شامل بررسی فناوری‌هایی است که توسط این سیستم مدیریت محتوا پشتیبانی می‌شود.

پیش نیازهای طراحی سایت با وردپرس

به‌عنوان یک توسعه دهنده وردپرس می‌بایست پیش از شروع نقشه راه طراحی سایت با وردپرس، در تعدادی از فناوری‌ها مهارت داشته باشیم. این مجموعه فناوری‌های وب، اجزای سازنده‌ای هستند که کل وب با آن‌ها ساخته شده است. مواردی نظیر HTML، CSS و جاوا اسکریپت از این دسته هستند.

طراح سایت وردپرس کیست؟

با توجه به اینکه وردپرس اوپن سورس است، هر فرد آشنا به مؤلفه‌های ساختاری آن می‌تواند قابلیت‌‌ها آن را تغییر یا گسترش دهد. طراحان سایت وردپرسی نیز با نوشتن کدهای سفارشی – با توجه به نیازهای خود برای ایجاد امکانات – وردپرس را توسعه می‌دهند.

وردپرس به‌گونه‌ای ساخته شده که کاربران غیر فنی و توسعه‌دهندگان به‌راحتی بتوانند مسیر تبدیل شدن به توسعه‌دهنده حرفه‌ای وردپرس را طی کنند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که است که باید تمامی مقدمات وب را بدانیم و بر فناوری‌های مورد استفاده در ساخت آن مسلط باشیم. بدون توجه به نوع طراح سایت با وردپرسی که می‌خواهیم به آن تبدیل شویم، لازم است تا با این فناوری‌ها در حد متوسط آشنایی داشته باشیم. این موارد را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • HTML: اچ تی ام ال، زبان نشانه‌گذاری رسمی برای وب محسوب می‌شود. این زبان برای ساختاربندی محتوا درون یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خوانندگان و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از هر قسمت از صفحه داشته باشند. HTML نخستین فناوری از میان مواردی است که می‌بایست در نقشه راه طراحی سایت با وردپرس بیاموزیم. به‌طور میانگین، یادگیری و درک HTML، تگ‌های اصلی و ساختار آن، ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.
  • CSS: سی اس اس برای HTML مانند نقاشی و رنگ زدن برای دیوار است. پس از آموختن HTML، به‌طور معمول CSS را برای یادگیری به عنوان فناوری بعدی توصیه می‌کنند. زیرا این دو،‌ به‌خوبی با یکدیگر تعامل دارند. اینکه با HTML به صفحه ساختار می‌دهیم کافی نیست بلکه برخی از استایل‌ها نظیر رنگ‌ها، فواصل و سایر مفاهیم مرتبط با UI/UX می‌بایست به این ساختار ایجاد شده با HTML اضافه شوند. اینجاست که CSS وارد عمل شده و وظیفه استایل‌دهی به صفحات ساخته شده با HTML را بر عهده می‌گیرد. جفت این فناوری‌ها به‌شدت برای ساخت قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس مورد نیاز هستند، زیرا اجزای مختلف صفحه را کنترل می‌کنند.
  • جاوا اسکریپت: JS یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پراستفاده کنونی است که تعامل‌پذیری صفحات وب را امکان‌پذیر می‌کند. همانند HTML و CSS، جاوا اسکریپت هم از پیش‌نیازهای اصلی برای طراحی سایت با وردپرس محسوب می‌شود. این زبان به صفحات وب امکان می‌دهد تا به رویدادها پاسخ دهند و ظاهر خود را با توجه به آن تغییر دهند. به‌طور مثال، با کلیک روی یک دکمه، فرم HTML ارسال می‌شود. جاوا اسکریپت همچنین می‌تواند برای اعتبارسنجی فرم، انیمیشن و پخش فایل‌های ویدیویی یا صوتی در صفحه وب مورد نیز استفاده قرار گیرد.

فریمورک های CSS

پس ازکسب آشنایی با نحوه کارکرد فناوری‌های پایه وب می‌توانیم به‌طور مستقیم به یادگیری فناوری‌های مختص به وردپرس بپردازیم یا اینکه مهارت‌های فعلی خود را با یادگیری فریمورک‌های CSS تثبیت کنیم. البته این بخش اختیاری است.

فریمورک‌های CSS، راه آسانی را برای ایجاد صفحات وب حرفه‌ای – حتی برای مبتدیان – فراهم می‌کنند. طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای نیازمند تجربه است و برای کسانی که به‌تازگی شروع کرده‌اند، یک فریمورک، تمامی ابزارها و قالب‌های لازم برای تضمین موفقیت را فراهم می‌کند.

بوت‌استرپ، ری‌اکت جی اس، انگولار و غیره، برخی از فریمورک‌های محبوب CSS به‌شمار می‌روند. اگر پیش از این، تجربه‌ای در کار با CSS و جاوا اسکریپت داشته باشید، یادگیری این موارد به‌نسبت آسان‌تر خواهد بود. دلیل مهم دیگری که اهمیت فریمورک‌های CSS را نشان می‌دهد، ساخت قالب‌های وردپرس است. تصور کنید که هر مرتبه پروژه‌ جدیدی را ایجاد می‌کنیم، بخواهیم هر تکه از عملکرد آن را از ابتدا کدنویسی کنیم. این کار قطعا دشوار است.

بک اند طراحی سایت با وردپرس

این قسمت از نقشه راه طراحی سایت با وردپرس، هیجان‌انگیز و پیشرفته‌تر است. به بیان دیگر، مواردی که تاکنون آموختیم، برای طراحی وب‌سایت استاتیک و تعاملی که ویژگی‌های بک اندی ندارند – نظیر قابلیت ثبت‌نام و لاگین کاربر، پایگاه داده‌ها یا ذخیره‌سازی داده‌ها – کافی است.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با PHP ساخته شده است و از MySQL به‌عنوان معماری پایگاه داده خود استفاده می‌کند. پس، اقدامات بعدی ما در مسیر تبدیل شدن به یک طراح سایت قوی، پرداختن به این ۲ فناوری است. اما پیش از ورود به بحث کدنویسی، بهتر است بررسی کنیم که وردپرس چه مواردی را بدون نیاز به کدنویسی در اختیارمان قرار می‌دهد.

وب‌سایت‌های بی‌نظیری وجود دارند که می‌توانیم با وردپرس و تنها با به‌کارگیری فناوری‌های اولیه فرانت اند نظیر CSS ،HTML، جاوا اسکریپت و افزونه‌های ساخت صفحه مثل المنتور ایجاد کنیم. به بیان دیگر، حتی می‌توانیم با متخصص شدن در وردپرس و بدون مهارت‌های بک اند برای خود شغلی ایجاد کنیم. با این تفاصیل، در ادامه به بیان فناوری‌های مورد نیاز برای کار با بک اند وردپرس می‌پردازیم.

زبان برنامه نویسی PHP

پی اچ پی یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرور است که توسعه‌دهندگان از آن برای نمایش محتوای وردپرس در مرورگر بهره می‌گیرند. PHP یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های کنونی است و برای اهداف گوناگون استفاده می‌شود.

PHP کوتاه‌شده عبارت Hypertext Preprocessor است و نخستین بار در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴ خورشیدی) توسط آقای Rasmus Lerdorf ساخته شد. با این هدف که زبان برنامه‌نویسی وب ساده و قدرتمندی برای توسعه وب باشد. برای طراحی سایت با وردپرس متوجه خواهید شد که از PHP بیش از هر فناوری دیگری استفاده خواهید کرد.

برای توسعه افزونه‌های سفارشی وردپرس یا تغییر قالب موجود در آن از زبان PHP استفاده می‌شود.

وردپرس با به‌کارگیری PHP به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا به‌سادگی رفتار هسته را به‌وسیله ویژگی‌هایی نظیر «قلاب‌ها» (Hooks)، متدها و توابع، تغییر یا توسعه دهند. وردپرس در صفحه منابع توسعه‌دهنده «+» استاندارد کدنویسی PHP سخت‌گیرانه‌ای برای اطمینان از هماهنگی تمامی توسعه‌دهندگان را ارائه داده است.

زبان پرس و جوی ساخت یافته یا SQL

سیستم مدیریت محتوا بدون داشتن پایگاه داده نمی‌تواند اطلاعاتی را ذخیره کند. سیستم مدیریت پایگاه داده‌ای که PHP از آن استفاده می‌کند MySQL نام دارد. مای اس کیو ال به توسعه‌دهندگان وب امکان می‌دهد تا مواردی نظیر ایجاد جداول و دیتابیس‌ها، به‌روزرسانی و حذف داده‌ها را انجام دهند و همچنین از دستورات گوناگون SQL برای مدیریت پایگاه داده خود استفاده کنند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس، برای ذخیره‌سازی داده‌ها از MySQL استفاده می‌کند. داد‌ه‌هایی مانند نام‌های کاربری، پسوردها، تنظیمات و پیکربندی‌های مختص به سایت، همگی به‌‌سیله MySQL مدیریت می‌شوند.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وردپرس، اینکه درک خوبی از نحوه عملکرد این فناوری داشته باشیم، قابلیت‌های زیادی را امکان‌پذیر می‌کند. به‌خصوص هنگامی‌که افزونه‌های سفارسی را ایجاد می‌کنیم. PHP و MySQL هر دو دست در دست هم کار می‌کنند و با آشنایی با آن‌ها به یک متخصص در وردپرس تبدیل می‌شویم.

تنظیم محیط توسعه وردپرس

هر سایت وردپرسی پیش از راه‌اندازی، می‌بایست مراحل توسعه خود را در محیطی محلی یا شخصی بگذراند. در این نقطه از نقشه راه طراحی سایت با وردپرس، لازم است بتوانیم تمامی پیش‌نیاز‌های گفته‌‌شده را با فناوری‌های مخصوص وردپرس تلفیق کنیم تا افزونه‌ها و قالب‌های سفارشی را بسازیم. هنگام ایجاد پروژه‌های وردپرسی، اینکه تنها وردپرس را روی هاست راه‌اندازی کنیم، در بیشتر موارد روش مؤثری محسوب نمی‌شود.

بازار کار طراحی سایت

در این قسمت می‌خواهیم برخی از نکات مرتبط با پیدا کردن اولین شغل خود به‌عنوان یک طراح سایت و ورود به بازار کار را بیان کنیم. اهمیت بسیار زیادی دارد که کار عملی خود را ادامه دهیم. یکی از بهترین توصیه‌ها برای ورود به حوزه طراحی سایت، این است که نمونه‌ها کارهایی قوی از خود در اختیار داشته باشیم.

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بدون مشتری چگونه نمونه‌کار و پروژه‌هایی برای ارائه داشته باشیم. نکته‌ای که نباید از یاد ببریم این است که مهارت‌های ما و داشتن نگاه هنری یک طراح وب به اندازه داشتن رزومه مناسب اهمیت دارند. پس می‌توانیم به انجام پروژه های غیر واقعی بپردازیم.

انجام یک پروژه طراحی سایت برای یک دوست یا طراحی مجدد پروژه برندی معروف که به آن علاقه‌مندیم، ایجاد خبرنامه برای شرکتی خیالی، می‌توانند ایده‌ای برای انجام این‌گونه پروژه‌ها باشند. نکته‌ای که می‌بایست به‌آن‌توجه داشت این است که پروژ‌های زیادی وجود دارند که می‌توانیم پیاده‌سازی و به رزومه خود اضافه کنیم. در نهایت، این پروژه‌ها و زمانی که صرف تهیه آن‌ها می‌شود برای شما سودمند خواهد بود.

مورد بعدی این است که پرتفوی نمونه‌کارهای شما به‌طور حرفه‌ای و مناسب طراحی شده باشد. اگر این رزومه توسط خودتان طراحی شده است حتی می‌تواند میزان مهارت و اشتیاق شما برای این کار را نشان دهد. از آنجایی‌که این مورد، یکی از اولین چیزهایی است که توسط مدیران استخدامی رویت می‌شود، دارای تأثیر بسیار زیادی است.

سوالات متداول

اکنون که با نقشه راه طراحی سایت آشنا شدیم، خوب است تا برخی از سوالات رایج و پرتکرار در مورد مسیر و نقشه راه طراحی سایت را پاسخ دهیم.

زبان مورد نیاز برای شروع طراحی سایت چیست؟

زبان نشانه‌گذاری HTML، زبان استایل‌دهی CSS و زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت جزو موارد اصلی موجود در نقشه راه طراحی سایت هستند.

فریمورک های فرانت اند در طراحی سایت چیست؟

ویو، ری اکت جی‌اس، انگولار و جی‌کوئری جزو فریمورک‌های فرانت اند در نقشه راه طراحی سایت هستند.

زبان مورد نیاز برای بک اند طراحی سایت چیست؟

پایتون، جاوا و روبی جز زبا‌ن‌های مناسب برای بک اند در نقشه راه طراحی سایت هستند.

فریمورک های بک اند در طراحی سایت چیست؟

نود جی اس، اکسپرس جی اس، روبی‌آن‌ریلز، جنگو و اسپرینگ جزو فریمورک‌های بک اند در نقشه راحت توسعه سایت هستند.

فرق طراحی سایت و توسعه سایت در چیست؟

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان برای طراحی سایت و توسعه سایت بیان کرد این است که طراحان سایت به ایجاد موارد بصری – که کاربر مشاهده می‌کند و با آن تعامل دارد – می‌پردازند و به بیان دیگر، با جذابیت بخشیدن به سایت، تجربه کاربری را بهبود می‌دهند. در حالی‌که توسعه‌دهندگان سایت، مسئول افزودن قابلیت‌ها و عملکرد‌ها به آن هستند.

جمع‌بندی

طراحی سایت، یکی از عناوین شغلی پرتقاضا در بازار کار محسوب می‌شود و با توجه به گسترده بودن این حوزه، با کسب مهارت، تنها در بخش‌هایی مانند فرانت اند یا بک اند نیز می‌توان برای پیدا کردن این جایگاه شغلی اقدام کرد. همان‌طور که گفته شد تمرین‌های عملی پیوسته می‌تواند مهارت ما را افزایش دهد. به‌همین دلیل بهتر است رزومه‌ای شامل چندین پروژه از خود ایجاد کنیم.

هر کسی با داشتن برنامه‌ای مناسب و پشتکار برای انجام آن، می‌تواند تبدیل به یک طراح سایت موفق شود. به یاد داشته باشیم که داشتن نقشه راه مناسب برای پیمودن مسیر صحیح، امری ضروری است. در این مطلب از مجله فرادرس به موضوع طراحی سایت پرداختیم و نقشه راهی را برای آن بیان کردیم که در برگیرنده مراحل مختلف طراحی سایت – یا توسعه وب – شامل فرانت اند و بک اند و پایگاه داده است.

[ad_2]